عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
آیت الله اعرافی:
امروز مهدویت با وجود نقشه مشخص و مؤلفه های گوناگون در انواع آسیب ها قرار گرفته كه یكی از آن آسیب های بزرگ، نگاه سكولاریستی است.
عقیق:به نقل از روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، آیت الله علیرضا اعرافی در گردهمایی معاونین تبلیغ و آموزش های كاربردی و رابطین هجرت استان ها كه در مجتمع یاوران مهدی (عج) جمكران برگزار شد، اظهار داشت: در ایامی قرار داریم كه 9 دی به عنوان روزی بسیار بزرگ و یادآور حماسه ای به یاد ماندنی بود و 19 دی را نیز در پیش روی داریم كه امیدواریم پیام های 9 و 19 دی مورد توجه ما بوده و روز به روز برای عمق بخشیدن به آنها اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: مقوله مهدویت و انتظار، مقوله ای به یك معنا مشترك است و نحله های گوناگون، نگاه ویژه ای به عاقبت و پایان جهان داشته و این قصه در ادیان الهی برجسته و در ادیان ابراهیمی و توحیدی برجسته تر و پررنگ تر است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مسئله منجی گرایی و مهدویت از مناظر گوناگون در نحله ها و ادیان گوناگون مطرح بوده و موضوع رستاخیز بزرگ و تحول عظیم در همه آنها مطرح است.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این مطلب كه در نگاه اهل بیتی و شیعی ضمن مشتركات، ممیزات و تفاوت های بسیاری وجود دارد، تصریح كرد: عنصر اساسی مهدویت در نگاه خاص و مكتب ویژه انتظار، مهدویتی متعین و نقشه دار به تمام معناست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: محوریت قیام بزرگ و رستاخیز عظیم در ادیان دیگر آنچنان مشخص نبوده و مجهول است؛ اما در نگاه شیعی و اسلام، مهدویت و منجی گرایی، متعین بوده و به این معناست كه دارای عناصر دقیقا تعریف شده، نقشه راه مشخص و دارای راهبرد و طرح معین است.

امام جمعه قم اظهار داشت: عنصر مهم دوم، اتصال و ارتباطی است كه ما با آن انسان كامل خواهیم داشت و این از عناصری است كه نگاه ما را متمایز از دیگران خواهد كرد.

 

وی افزود: مهدویت به معنای قرائت هر روزه دعای عهد، دست گذاشتن در دستان امام غائب و بیعت هر روزه با این انسان كامل است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: متأسفانه امروز مهدویتی با این نقشه مشخص و مؤلفه های گوناگون در انواع آسیب ها قرار گرفته كه یكی از آن آسیب های بزرگ، نگاه سكولاریستی است.

وی تصریح كرد: تبیین مكتب مهدویت با تمام ابعاد و زوایا و همچنین مقابله با آسیب ها از وظایف روحانیون است.

 

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به آسیب شناسی مباحث تبلیغی پرداخت و گفت: امروز مانعی در این عصر برای تبلیغ مباحث دینی به نام اندیشه غربی وجود دارد كه با زرق و برق در عمق جان و ضمیر افراد نفوذ كرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: انقلاب اسلامی معادله ماده گرایانه، دنیاگرایانه تمدن غربی را برهم ریخت؛ اما امروز وقتی در دانشگاه، دبیرستان و ... حضور پیدا می كنیم، ناخودآگاه این اندیشه در زوایای فكر، علوم و دانش های تحصیل كرده از سوی آنان وجود دارد؛ چراكه علوم انسانی ما هنوز اسلامی نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امروز دستگاه تبلیغی ما نیاز به یك دوره غرب شناسی دارد؛ چراكه مباحث غربی در دروس و متون درسی ما وجود دارد و نفوذ خود را در دل و جان دانشجویان ما خواهد گذاشت.

امام جمعه قم ابراز داشت: انقلاب اسلامی كه ما باید آن را معجزه ای بدانیم، جوششی در برابر فرهنگ و تمدنی است كه بر تمام عالم سایه افكنده و حوزه انقلابی نیز باید به دنبال برداشتن این سایه باشد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی، حوزه ای است كه بتواند این معانی را درك كرده و طراحی هایی داشته باشد تا بتواند این تغییرات را در عمق افكار ایجاد نماید.

آیت الله اعرافی تصریح كرد: به دوستان مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان عرض كردم كه شما باید برای همه مبلغین خود؛ مخصوصا برای مبلغان دانشگاهی و دبیرستانی، یك دوره غرب شناسی عمیق و درست برگزار کنید.

وی با بیان این مطلب كه نوع ادبیات در موضوع تبلیغ مهم است، اظهار داشت: حاكمیت دین كه ما با تمام وجود به آن معتقدیم؛ اصلی مهم است؛ اما باید مراقب بود این حاكمیت، ادبیات نامناسبی را در عرصه تبلیغ ایجاد نكرده و تحكمی نشود.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: این تفكر كه حاكمیت، نفوذ، ترویج و تعمیق دین را كم خواهد كرد، فكری غلط و نادرست است؛ اما جریان تبلیغ باید تلاش كند با حالتی نرم و اثرگذار به وظیفه تبلیغی خود برسد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: آمیختگی تبلیغ با خرافات یا شبه خرافات از دیگر آسیب هایی است كه وجود داشته و متأسفانه با وجود تشیع انگلیسی این مسئله پررنگ تر شده است و باید مراقب بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: معاونت تبلیغ یكی از بخش های پیشگام در حوزه های علمیه بوده كه جای تقدیر و سپاس دارد؛ اما انتظاراتی نیز در این راستا وجود دارد.

امام جمعه قم بیان داشت: انتظار ما از معاونت های تبلیغ در استان ها، آن است كه رویكرد كلان، راهبردی و ستادی در منطقه داشته باشند و این رویکرد تقویت شود.

این استاد حوزه اظهار داشت: ایجاد شورای تبلیغی فرهنگی برای پرداختن به مسائل تبلیغی و فرهنگی منطقه از جمله انتظارات ماست كه باید در استان ها راه اندازی شود.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: برنامه ریزی برای طیف وسیعی از دوره های تبلیغی و تربیت مبلغ باید در برنامه های شما باشد؛ چراكه امروز نیازمند به تربیت مبلغ در زمینه های گوناگون و موضوعات مختلف هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: تبلیغ به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم شده و خود تبلیغ تخصصی نیز شاخه های گوناگونی همچون موضوع، گروه های مخاطب، منطقه و ... دارد كه باید آرام آرام به این شاخه ها برسیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح كرد: آموزش های آزاد حوزه ای از طرح هایی است كه به شورای عالی حوزه های علمیه ارائه شده و شما بزرگواران می توانید از حواشی آن كم كرده و به نقاط پررنگ و مثمرثمر آن برسید كه دستاوردهای مناسبی خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: شما باید بر روی نسل جدید طلاب كارهای ویژه انجام داده و خلأهای موجود را پر کنید. توجه به آسیب های اجتماعی از مسائل بسیار مهم است كه رهبر معظم انقلاب نیز متواضعانه ورود كرده و بر آن تأكید داشتند.

امام جمعه قم ابراز داشت: یكی از وظایف اصلی ما توجه به این آسیب هاست؛ چراكه امروز جامعه ما را از داخل تهی كرده و معضلاتی را متوجه مردم كرده است.

وی خاطرنشان ساخت: توجه به هنر؛ مخصوصا شعر از مباحث ضروری است؛ چراكه رهبر انقلاب بر این موضوع تأكید داشته و شما بزرگواران باید طلاب شاعر و هنرمند تربیت کنید.

آیت الله اعرافی تصریح كرد: تقویت بنیه عقلی، كلامی و فلسفی حوزه از دیگر تأكیدات رهبری معظم بوده كه در جلسات گوناگون بر آن توجه داده اند.

وی بیان داشت: تقویت طرح هجرت، آسیب شناسی مشكلات و معضلات و رفع موانع از دیگر انتظارات ما از شما عزیزان است.

 


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین