عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱
حجت الاسلام « مهدی شریف» مطرح کرد
حجت الاسلام شریف با اشاره به عوامل اصلی عقب افتادگی جامعه شیعه از فرامین خدا، گفت: تمام بلاهایی که متوجه انسان می شود، ریشه در اعمال او دارد.
عقیق: حجت الاسلام «مهدی شریف» کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگویی به عوامل عقب افتادگی جامعه شیعه از فرامین حجت خدا اشاره کرد و گفت: روایتی در کتاب «احتجاج» شیخ طبرسی  از امام عسکری (ع) به نقل از امام رضا (ع) بیان شده است که در زمانیکه امام رضا(ع) ولایت عهدی مامون را برعهده داشت، تعدادی از یاران خدمت حضرت رسیدند، امّا امام به آنها اجازه ملاقات نداد؛ این اتفاق در 60 روز متوالی صورت گرفت و آنها که سرشکسته و مبهوت مانده بودند، به نزد خادم حضرت رفتند و گفتند؛ انگشت نمای مومنان شده ایم و آبرویمان بر باد رفته است، امام در این مرحله آنها را پذیرفت اما نه سلام آنها را جواب داد و نه اجازه نشستن به آنها را صادر کرد؛ وقتی آنها علت بی مهری امام را جویا شدند، حضرت فرمود، بخاطر ادعای شیعه بودن شما است.

وی، علت اصلی مشکلات را عدم توجه به رفتار فردی و اجتماعی دانست و گفت: حضرت در ادامه به آنها فرمودند: مگر این آیه را نشنیده اید که «وما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم ویعفو عن کثیر»، هربلایی که بر سرتان می آید، ریشه در عمل خودتان دارد و همچنین فرمودند: بروید و ببینید چکار کرده اید که این بلاها، سرتان سرازیر شده است؛ شیعیان اصلی، حسن بن علی و حسین بن علی هستند؛ شیعیان ما، سلمان، مغداد و محمد ابن ابی بکر هستند که به فرامین و اوامر خداوند گوش جان می سپارند و عامل به آن هستند.

عواملی که سبب عقب ماندگی جامعه شیعه از حجت خدا می شود

حجت‌الاسلام شریف، به عواملی که سبب عقب ماندگی شیعه از فرامین خداوند می‌شود، اشاره کرد و افزود: سرپیچی از دستورات خداوند و کوتاهی در انجام فرائض دینی دو آسیب اساسی است که امام عسکری(ع) به آن اشاره دارند.

وی، عدم رعایت حقوق برادران دینی را عامل سوم دوری شیعیان از فرامین ولّی خدا برشمرد و توضیح داد: در اصول کافی آمده؛ روزی امام صادق(ع) به همراه یکی از اصحاب در حال طواف خانه خدا بودند در بین طواف، یکی از دوستان همراه امام، به او اشاره ای کرد تا نزد او رود او نیز با اشاره به او فهماند که پس از انجام طواف، نزدش خواهد رفت در این بین، حضرت متوجه شدند و فرمودند: او با تو کاری دارد؛ او به امام، عرضه داشت، بلی، پس از انجام طواف پیش او می روم؛ امام در جواب فرمودند، آیا او از مذهب و دین توست؟ عرض کرد، بلی یابن رسول الله(ص)؛ امام صادق(ع) تاکید کرد، طوافت را قطع کن و نزد او برو و کار او را انجام ده.

این کارشناس مسائل مذهبی، سومین نکته از عوامل آسیب زا در جامعه شیعه را عدم رعایت تقیه در مسائل دینی عنوان کرد و گفت: شیعیان در برخی اوقات تقیه می کنند در جایی که تقیه واجب نیست و در جایی از تقیه استفاده نمی کنند در حالیکه تقّیه آنجا واجب است.

وی در این رابطه افزود: زندگی امام عسکری(ع)، زندگی همراه با تقیه است، ایشان با راه اندازی سیستم وکالت، تقیه را در تمام ابعاد جامعه گسترش داد.

حجت الاسلام شریف در بیان تفاوت تقیه و برائت گفت: در بحث تقیه، اولین سوالی که در ذهن مومنان بوجود می آید موضوع برائت است در حالیکه آنچه در قرآن کریم و روایات بیان شده این است که برائت، رمز جدایی شیعه اثنی عشری با دیگر مذاهب و فرق است.

وی در توضیح انواع برائت افزود: برائت انواع مختلفی از برائت زبانی، جوارحی و جوانحی را شامل می شود و از نظر بزرگان، برائت زبانی از پائین ترین درجه برائت، برخوردار است.

شیعه باید تا ظهور امام عصر(عج) به موضوع تقیه عمل کند

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: لازمه برائت، تقیه است و آنچه در صلاح شما و دین شما نیست، تقیه گفته می شود و شیعه باید تا ظهور امام عصر(عج) به موضوع تقیه عمل کند.

وی در این رابطه به روایتی اشاره کرد و گفت: شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت دو نفر از یاران شما توسط دشمان دستگیر شدند  و اعلام برائت از علی(ع) و خاندان مطهرش، شرطی بود که برای رهایی آنها قرار دادند اولین نفر از یاران برائت کرد و رها شد و دومی برائت نکرد و کشته شد. حضرت در ادامه فرمودند: آن کسی که کشته شد در رفتن به بهشت عجله داشت و اما آن کسی که با زبان برائت کرد، یک انسان فقیه و دین شناس است.

حجت الاسلام شریف به شرایط تقیه اشاره کرد و گفت:  تقیه در برخی مواقع واجب نیست ؛ به نقل از ابن قتیبه دینوری روزی خلیفه اول و دوم به منزل حضرت علی(ع) آمدند تا حضرت صدیقه طاهره(س) را ملاقات کنند که طبق مضمون روایت، حضرت فرمودند: مگر شما این حدیث نبوی را نشنیده اید که هرکس، فاطمه(س) را اذیت کند مرا اذیت کرده است؛ به خدا که شما مرا اذیت کردید و پس از هر نماز، شما را نفرین خواهم کرد.

این کارشناس مسائل دینی در پایان سخنان اظهار کرد: وقتی امام رضا(ع) این مسائل را برای آنها مطرح کرد و آنان از عملکرد خویش اظهار ندامت کردند، هرکدام را به آغوش گرفت و به دربان خود فرمود: 60 مرتبه نزد آنان برو  و سلام مرا به آنان برسان که خداوند به خاطر ندامت آنها، برکاتی را بر سرشان نازل خواهد کرد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین