عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
یک دهه پیش دشمنان قسم‌خورده اهل‌بیت(ع) به حرم مطهر امامین عسکریین(ع) متعرض شدند و آن را با مواد منفجره تخریب کردند اما نمی‌دانستند نور خدا خاموش نمی‌شود و اکنون این حرم مطهر به زیبایی هرچه تمام‌تر ساخته شده است.

عقیق:امام حسن عسکری(ع) در ماه ربیع‌الثانی سال 232 قمری چشم به جهان گشود و در تاریخ اول ربیع الاول سال 260 قمری به دستور معتمد عباسی، مسموم شد و در روز هشتم همان ماه در سن 28 سالگی به شهادت رسید و در خانه خود در سامرا کنار مرقد مطهر پدرش آرام گرفت.

هفت دهه بعد و پس از پایان غیبت صغرای حضرت مهدی(عج)، ابتدا آل‌حمدان و سپس آل‌بویه نخستین قبه و بارگاه را بر مزار امامین عسکریین بنا کردند.

علاوه بر دو امام بزرگوار، مزار حکیمه خاتون (دختر امام جواد و خواهر امام هادی) و نرجس خاتون (مادر امام زمان) نیز در این مکان منور قرار دارد.

مزار امام بزرگ‌تر (امام هادی) رو به قبله و در ابتدا قرار گرفته، پشت سر آن مزار امام حسن عسکری است مزار بعدی متعلق به نرجس خاتون است، پایین پا هم مزار حکیمه خاتون قرار دارد

 

به شهادت «تقویم شیعه» حرم شریف امامان هادی و عسکری علیهما السلام در سامرا، قریب 13 بار در طول تاریخ به دست دشمنان قسم‌خورده اهل‌بیت(ع) تخریب شده است.

آخرین مرتبه این تعرض‌ها صبح روز بیست و سوم محرم 1427 هجری (سوم اسفند 1384) بود و مقدس‌ترین مکان شهر سامرا یعنی حرم امامین عسکریین(ع) با 200 کیلوگرم مواد منفجره توسط عمال وهابی به طور کامل تخریب شد.

در پی این فاجعه دردناک، در عراق و ایران عزای عمومی اعلام شد. علمای حوزه علمیه و مراجع تقلید دروس خود را تعطیل کردند و بازارها در اکثر شهرهای بزرگ بسته شد.

پس از هتک حرمت مرقد مطهر امامین عسکریین(ع)،‌ رهبر معظم انقلاب نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «دست تبهکار فتنه‌انگیزان بار دیگر خنجر زهرآلود خود را به پیکره امت اسلامی فرود آورد و مرتکب جنایتی فجیع شد. حادثه انفجار در حرم سامراء و هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسکریین سلام الله علیهما نه فقط دل شیعیان جهان را خونین و عموم مسلمان را که به خاندان مکرم پیامبر اعظم صلی‌الله علیه وآله عشق و ارادت می‌ورزند، غمگین و جریحه‌دار کرد، بلکه دنیای اسلام را در برابر توطئه هولناکی قرار داد که هدفش ایجاد جنگ داخلی در عراق و مشغول کردن ملت‌های مسلمان به حوادث خونین مذهبی و فرقه‌ای است.»

بازسازی این حرم مطهر پس از آواربرداری آغاز شد و کار ساخت گنبد آن در سال 1389 کلید خورد. این گنبد منور 1200 متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین گنبد‌ها در عتبات عالیات عراق محسوب می‌شود؛ گنبدی که با 25 هزار خشت طلا پوشانده شد. آخرین طلاکاری این گنبد قبل از تخریب، در دوره قاجار انجام شده بود.

نوسازی گنبد حرم امامین عسکریین سال گذشته به اتمام رسید و رونمایی شد.

همچنین به گفته رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در سامراء، انتقال و نصب ضریح حرم امامین عسکریین(ع) تا پایان امسال محقق می‌شود. این ضریح در قم و زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) ساخته شده است.

در ادامه تصاویری از قبل و بعد از هتک حرمت به حرم امامین عسکریین مشاهده می‌شود.

 

حرم مطهر پیش از تخریب

 

قبه منور پیش از تخریب

 

قبه منور پس از تخریب

 

قبه منور پس از بازسازی

 

گنبد مطهر پس از تخریب

 


بازسازی گنبد مطهر

 

 

بازسازی گنبد مطهر

 

شست‌وشوی گنبد مطهر پس از بازسازی

 

حرم مطهر پس از بازسازی


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین