عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده در گفتگو با عقیق:
خلاصه خبر حجت الاسلام حائری زاده: یقیناً نمی‌گذارند عاشورای دومی تکرار شود؛ اگر بخواهد خدایی ناکرده لحظه‌ای و ذره‌ای به شخص مقام معظم رهبری لطمه و خللی وارد شود با تمام قوا پا رکاب حضرت آقا هستیم؛ کشته می‌شویم اما نمی‌گذاریم حسین زمان‌مان مقام معظم رهبری لطمه‌ای وارد شود.
عقیق- مجتبی برزگر، کربلای معلی؛ حجت الاسلام حائری زاده دومین سالی است که با وضعیت جسمانی نامطلوب در جمع راهپیمایان حسینی قرار می‌گیرد. موضوع انحرافات تشیع لندنی و مدیریت بهتر برای استمرار چنین حرکت‌های عظیمی که موجبات تقویت اسلام را فراهم می‌آورد از جمله بحث‌هایی بود که با او مطرح شد؛ 

*شما در سخنرانی‌تان اشاره کردید به عاشورای دوم؛ به عنوان مقدمه مصاحبه به جزئیات این موضوع بپردازید؟
اشاره کردم به "عاشورای دوم"؛ چون برخی دنبال تضعیف نظام و جایگاه ولایت‌فقیه و رهبری هستند. می‌دانید که آیت‌الله سیستانی علم اسلام را جمهوری اسلامی و سکان‌دار آن را مقام معظم رهبری اعلام کردند. معاندین تلاش می‌کنند حضرت آقا را ترور شخصیتی کنند. لذا بر روی منابر وعظ و مداحی و در رسانه‌ها این روشنگری و این بازبینی باید اتفاق بیفتد. تفاوت کسانی که در رکاب مقام معظم رهبری هستند با دیگران این است آن‌هایی که پای رکاب ولایت هستند جانانه می‌ایستند. یقیناً نمی‌گذارند عاشورای دومی تکرار شود. چون اعتقادم بر این است که مقام معظم رهبری نه فقط ایران را مدیریت می‌کند بلکه عالم را تحت نظاره خود دارد؛ یک بخشی از نشانه‌های این مدیریت این است که بی بی سی اعلام کرد که در بین روسای سرتاسر دنیا، ایشان آینده آمریکا را زیبا و هوشمندانه و دقیق پیش‌بینی کردند.

*سال گذشته بحث انحرافات شیعه لندنی بود و از این دست انحرافات و حاشیه‌ها. به نظر جنابعالی هدف دشمن از این طور حرکت‌ چیست؟
حضرت آقا فرموده بودند که از قول بنده به مردم بگویید راضی نیستم تصویر بنده را جایی برجسته کنید و از طرف دیگر راضی نیستم به هیچ شخصیتی بی‌احترامی شود حتی شخصیت‌هایی که به عنوان تربیت شده فرهنگ انگلیس هستند. چون ما استدلال داریم؛ استدلالی که حضرت آقا دارند بسیار عقلایی و محکمه‌پسند است. عاشورا یک فرهنگ است و اربعین خروجی عاشوراست؛ چون اصل اربعین را نمی‌توانند از مردم بگیرند. متأسفانه امسال شاهد یکسری برنامه‌هایی بودیم که عمده‌اش متوجه اهل سنت می‌شود؛ ما باید بدانیم اهل‌سنت جدای از وهابیت است. 

*رسانه‌های غربی اعلام کردند این راهپیمایی حرکت فرهنگی نیست و مانور نظامی است؛ تحلیل شما چیست؟
جنگ ما جنگ نرم است. الان تمام دنیا در مقابل جمهوری اسلامی قدعلم کرده‌اند. البته دنیا مانده در سوریه چه کند؟ من اعتقادم بر این است که اربعین اعلام هویت و موجودیت شیعه است. اربعین استمرار حرکت سیدالشهداست برای پویایی و احیاء عاشوراست. مراسم اربعین جنگ اعتقادی است؛ نه جنگ نظامی.

*امسال ده روز قبل از شروع راهپیمایی، دشمنان برای کمرنگ کردن این حضور عظیم دست به حرکت‌های انتحاری و برجسته‌کردن آن در رسانه‌ها زدند به نظرتان چقدر اثر داشت؟ 
این از روی حقارت و بدبخت بودن‌شان است. جمعیتی که در اربعین می‌آید روی اعتقادش می‌آید. داعشی‌ها در اطراف کربلا یک حرکت انتحاری انجام می‌دهند و چند نفر را هم به شهادت می‌رسانند اما به فضل خدا با این همه تهدیدات این حرکت با این عظمت انجام می‌شود. 

*با چه رویکرد و برنامه‌هایی می‌توانیم شاهد استمرار و رونق بهتر این اجتماع‌ در سال‌های آینده باشیم؟ 
به نظرمن باید نقاط قوت شناسایی شود که نقاط قوت فوق‌العاده فراوانی داریم؛ این‌ها تقویت شوند. یکسری هم نقاط ضعف است. این نقاط ضعف باید به طورکلی آسیب‌شناسی شود؛ برای سال‌های آینده آن نقاط قوت لحظه به لحظه تقویت و نقاط ضعف نیز ترمیم شود. ولی به طور کلی این فرهنگ باید احیاء شود. امیدوارم این پیاده‌روی از سال‌های آینده از کاظمین و حتی سامرا نیز فراگیرتر و گسترده‌تر در دستور کار قرار گیرد.

*گفتید دومین سالی است که در پیاده‌روی شرکت می‌کنید؛ چه حس و حال و اتفاقی را در این مسیر دیدید که برای حضور در سال‌های آینده ترغیب شوید؟ 
سوژه‌های خیلی جذابی دیدم. بچه 7 ساله‌ای را دیدم که یک جعبه دستمال کاغذی در دستش گرفته بود و می‌گفت عرق‌هایتان را با این پاک کنید که من هم به اندازه خودم توانسته باشم یک کمکی به زائر حضرت سیدالشهداء(ع) کرده باشم. پیرمردی بود که به ما می‌گفت وقتی شما به منازل می‌آیید به برکت حضور شما زائرین حسینی گناهان ما پاک می‌شود و برکت برای سال آینده است. 

*کدام روضه برای شما حزن‌انگیز است و اربعین را با آن مرور می‌کنید؟
روضه اسارت حضرت زینب(س) حالم را خراب می‌کند. چون در این 40 روز زینب کبری(س) همه را آرام کردند و همه گریه می‌کردند. ولی اربعین همه حضرت زینب(س) را آرام می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین