عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
سخنران‌حرم‌حضرت‌ابوالفضل:
استاد حوزه و دانشگاه با برشمردن برخي از حقوق والدين بر گردن فرزند تاكيد كرد: نارضايتي و عاق والدين سبب بدبختي انسان در دنيا و آخرت است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدصدرالدين شريعتي، استاد دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه سلسله مباحث خود در مورد خانواده در سرداب علقمي حرم حضرت ابوالفضل ضمن تبريك ميلاد با سعادت حضرت عبدالعظيم(ع) گفت: درباره شان و جايگاه آن حضرت همين بس كه در روايت فرموده اند زيارت آن حضرت در شهر ري معادل زيارت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) است.

وي در ادامه به حقوق والدين اشاره و تصريح كرد: يكي از حقوق والدين بر گردن فرزندان، تامين معيشت آنان آن هم بدون منت نهادن بر آنان است زيرا برخي افراد در قبال خدمتي كه به پدر و مادر خود مي كنند منت مي گذارند و آبروي آنان را نزد ديگران مي برند.

شريعتي افزود: براساس آيات قرآن كريم كه فرموده است صدقات و نيكي هاي خود را با منت گذاشتن و آزاردادن از بين نبريد كساني كه براي خدمت به والدين خود منت مي گذارند همه اعمال آنان تباه خواهد شد.

اين استاد حوزه و دانشگاه با تاكيد بر رعايت شونات والدين بيان داشت: دومين حق والدين بر گردن فررند اطاعت از آنان است مگر اينكه اطاعت از والدين در راه غيرخدا و شرك و كفر باشد.

وي افزود: گاهي برخي فرزندان بيان مي كنند كه والدين ممكن است تشخيص لازم در مصلحت فرزند را نداشته باشند و سبب شوند تا ضربه بزرگي به ما بخورد؛ در اين موارد دو برخورد مي توان داشت يكي اينكه برخورد چكشي و غيرمحترمانه كه قطعا گناه و خلاف راه خداست و ديگر برخورد محبت آميز و مذاكره در مورد آن موضوع است.

شريعتي اظهار داشت: در اين گونه موارد بهترين كار اين است كه درباره آن مووضع با والدين گفتگو كنيم البته والدين هم اگر مي خواهند نفوذ در فرزند داشته باشند بايد با فرزند خود گفتگو كنند و حرف بزنند و در هر حال نبايد روش انساني در برخورد متقابل فراموش شود.

وي افزود: در دوره حاضر استكبار و دشمنان دنبال صيد جوانان ما از طريق ماهواره و فضاي مجازي و ... هستند از اين رو رفتار مهربانانه والدين با فرزندان بسيار ضروري است زيرا هرقدر فرزندان از ما دور شوند احتمال خطرات براي آنان بيشتر است.

شريعتي با اشاره به آياتي از سوره لقمان تاكيد كرد: تاكيدات قرآن در برخورد با والدين عجيب است؛ مي فرمايد حتي اگر والدين تو خواستند كه تو را به راه شرك و گمراهي دعوت كنند از آنان اطاعت نكن اما در برخورد با آنان با نيكي رفتار كن و از دايره ادب خارج نشو؛ قرآن كه در مقابل پدر و مادر كافر اين حكم را دارد قطعا احترام به پدر و مادر ديندار بايد بسيار بيشتر باشد.

استاد دانشگاه با بيان اينكه برخورد بي ادبانه با والدين سبب بدبختي انسان است اظهار داشت: اگر مي خواهيم در دنيا و آخرت زندگي سعادتمندانه و خوشبختي داشته باشيم بايد دل والدين را به دست آوريم زيرا در عالم اصلي وجود دارد كه اگر پدر و مادر از ما رنجيده باشند و عاق كنند چرخ زندگي انسان به درستي نخواهد چرخيد.

وي افزود: حتي در برخي روايات وجود دارد كه اگر دل والدين را بشكنيم دارو و درمان هم در فرد اثرگذار نخواهد بود.

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین