عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
حاج مرتضی طاهری عنوان کردند:
یکی از پیشکسوتان مداحی با اشاره به ورود برخی مداحان به مسائل سیاسی گفت: من موافق اینگونه وارد شدن به مسائل سیاسی نیستم؛ ما باید بصیرت بدهیم و روشنگری کنیم اما پرخاشگری نمی‌کنیم.
عقیق:حاج مرتضی طاهری، از پیشکسوتان مداحی، با اشاره به کم‌رنگ شدن فضای قرآنی در هیئات مذهبی گفت: ما دین را اول از قرآن می‌گیریم و سپس از اهل بیت(ع) و اهل بیت(ع) هم هرچه می‌گویند غیر از قرآن نیست.

وی افزود: قرائت قرآن برکت می‌آورد و فضیلت دارد برای همین دستورات زیادی برای قرائت قرآن داده شده است؛ در جلسات و هیئات مذهبی نسبت به شناساندن و معرفی قرآن و اهل بیت(ع) به جهانیان و جامعه خودمان تأکید می‌شود بنابر حذف یا کم‌رنگ کردن قرآن از این جلسات ابداً کار درستی نیست؛ حتی اگر سخنران بخواهد حرف ذوقی بزند و از سخنی از قرآن و روایات نزند نباید به هیئات دعوت بشود چون ما حرف ذوقی و سلیقه‌ای نداریم اگر چیزی هست از قرآن است و مفسر و مبین قرآن هم اهل بیت(ع) هستند.

طاهری گفت: البته برخی ظاهر قرآن را مستمسک قرار می‌دهند تا روح قرآن را از بین ببرند؛ برای همین امام علی(ع) در جنگ صفین وقتی دیدند قرآن بر سر نیزه‌ها رفته، فرمودند اینها کاغذپاره است.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) محتوای قرآن هستند، اظهار کرد: قرآن را نمی‌توان بدون محتوا که اهل بیت(ع) هستند فهمید و اگر بخواهیم قرآن را کنار بگذاریم و به ذوقیات اکتفا کنیم دچار انحراف می‌شویم در این صورت مسائلی مانند قمه زدن را شاهد خواهیم بود در حالی‌که نمی‌دانیم این کار چه تبعاتی برای اسلامی و شیعه دارد.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه قمه زدن وهن و حرام است، گفت: امروزه وقتی در بلاد غرب کسی بخواهد در مورد اسلام اطلاعاتی کسب کند با صحنه‌ها و تصاویر خشن قمه‌زنی روبرو شده و از اسلام گریزان می‌شود بنابراین این نوع رفتارها نه تنها تبلیغ نیست بلکه توهین به اهل بیت و اسلام محسوب می‌شود.

طاهری با انتقاد از رفتارهای ذوقی و سلیقه‌ای برخی هیئات مذهبی، به خاطره یکی از فرمانداران اشاره کرد و گفت: اخیراً سفری به یکی از شهرهای کشور داشتم که فرماندار آن از گسترش قمه‌زنی در این شهر گلایه می‌کرد و می‌گفت برخی از این افراد متأسفانه طلبه هستند. گفتم که اینها باید خلع لباس شوند چرا که به دین ضربه می‌زنند. آقای فرماندار گفت حاج‌آقای قرائتی اینجا آمده بود و یک ساعت از قرآن و اهل بیت(ع) و حرام بودن قمه‌زدن سخن گفت. وقتی صحبت‌های حاج‌آقا تمام شد عده‌ای جمع شدند و شعار دادند «قرائتی قرائتی قمه می‌زنیم به راحتی»!

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند ما دلمان آرام نمی‌شود و باید قمه بزنیم تا آرام بشویم؛ این دل را باید گِل گرفت.

این مداح اهل بیت(ع) بروز چنین رفتارهایی را نتیجه برداشت‌های سلیقه‌ای عنوان کرد و گفت: وقتی قرآن را کنار بگذاریم و دل‌بخواهی رفتار کنیم نتیجه‌اش می‌شود قمه زنی و زنجیر تیغ‌دار زدن و به خاک کشیدن و تا صبح سینه‌زدن و نماز صبح قضا شدن.

وی با اشاره به ورود سبک‌ها و محتواهای زننده و خارج از عرف در مداحی‌ها گفت: اصل این ماجرا خط نفوذ است؛ خطی که بارها رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن هشدار داده‌اند؛ این نفوذ همه‌جانبه به مراکزی صورت می‌گیرد که برای استکبار و قدرت‌های ضد اسلامی و دشمنان اسلام خطرناک و مشکل‌آفرین است که یکی از آنها مراسم عزاداری سیدالشهداست.

طاهری افزود: اول انقلاب برخی روشنفکرمآب‌ها آمدند و گفتند دیگر عزاداری و به سر و سینه زدن معنا ندارد و مستقیماً گفتند که باید عزاداری‌ها جمع شود اما امام(ره) به آنها تودهنی زد و مردم هم با آنها برخورد کردند؛ چرا که این اعتقاد در عمق روح و جان و احساسات مردم رخنه کرده که نمونه‌اش را در اربعین دیدیم.

این مداح اهل بیت(ع) گفت: وقتی مردم برخورد شدیدی با این جریان داشتند، روش ورود به مقابله با عزاداری‌ها عوض شد برای همین مدتی شاهد ورود سبک‌ها و آهنگ‌های غربی و خارج از حیطه مقدسات به عزاداری‌ها بودیم؛ در این رابطه حضرت آقا در جلسه‌ای که با مداحان کشور داشتند روشنگری کردند و این مسیر مسدود شد و حالا به جریان آلوده کردن هیئات مذهبی و مداحان به مبالغ سنگین رو آورده‌اند.

وی افزود: اینها هیچ کدامشان دلسوز امام حسین(ع) و عزاداری نیستند و می‌خواهند این جایگاه را خدشه‌دار کنند.
طاهری نوآوری و ایجاد سبک‌های جدید در مداحی را پسندیده توصیف کرد و گفت: امروز مداحان جوانی که به نوآوری روآورده‌اند را تحسین می‌کنم و از مداحی‌شان لذت می‌برم؛ رهبر معظم انقلاب هم بر ایجاد نوآوری در مداحی تأکید کردند اما اینکه دیگران خط بدهند و جریان‌سازی کنند و بخواهیم آنها را یپاده کنیم، ساده‌لوحی ما و شیطنت آنهاست.

وی در پایان سخنانش در مورد واکنش مداحان نسبت به مسائل سیاسی گفت: اخیراً عزیزی می‌گفت چرا شما ساکت هستید و در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‌کنید در حالی‌که خطر جدی است و لازم است شما به صحنه بیایید.
طاهری ادامه داد: من موافق اینگونه وارد شدن به مسائل سیاسی نیستم؛ ما باید بصیرت بدهیم و روشنگری کنیم اما پرخاشگری نمی‌کنیم و برای مردم تعیین تکلیف نمی‌کنیم.

وی گفت: وقتی مردم اهل بصیرت شدند، خودشان انتخاب می‌کنند؛ خودشان می‌فهمند چه کار کنند؛ مردم بعضی مواقع رأی می‌دهند و بعد می‌گویند اشتباه کردیم وقتی بصیرت نباشد یا کم باشد این اشتباهات و انحرافات به وجود می‌آید.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
0
0
آن چه چهره کریهی از دین به جهانیان نشان می دهد قمه زنی نیست . آن را می توان رسم و آیین عده ای پر شور دانست اما فساد سیستمی , ظلم مدام و خود حق پنداری در جامعه ماست . این وهم اسلام و مسلمانی است . چشم باز و گوش باز و این عمی
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین