عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
سایت‌های عرضه کننده تفکرات غلط درباره مهدویت آگاهانه یا ناخودآگاه به رواج برداشت ناصحیح خود از فرهنگ مهدوی می‌پردازند و در این زمینه از تعلقات شیعیان به مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بهره می‌گیرند.
عقیق:حجت الاسلام زهیر دهقانی آرانی، کار‌شناس و محقق مهدوی در یادداشتی درباره فعالیت‌های ضدمهدوی در فضای مجازی می‌نویسد: اینترنت و فضای مجازی از بدو فراگیر شدن، گستره وسیعی از اطلاعات را در معرض همگان، نمایان ساخت و پس از آن، انواع اطلاعات اعم از ـ صحیح و ناصحیح، خوب و بد ـ با کمترین هزینه و توسط همگان، در معرض عموم قرار گرفت.


پس از آن بود که اندیشه‌ها و مکاتب گوناگون از این بستر، جهت ارائه مطالب مورد نظر خویش بهره بردند و چندی نگذشت که فضای مجازی، بستری برای تقابل و جنگ همه جانبه اندیشه‌ها گشت. از آنجا که مذهب حقه تشیع ـ به طور عام ـ و عقیده مهدویت ـ به طور خاص ـ مخالف همه مکاتب و انگاره‌های انحرافی جهان است، هجمه‌ای همه جانبه علیه اسلام و تشیع و به طور خاص، اندیشه و دکترین مهدویت در عرصه اینترنت به راه افتاد.


این مقاله درصدد است به بررسی برخی از شیوه‌های مقابله دشمن با فرهنگ مهدوی در عرصه اینترنت و وب بپردازد. در ادامه نیز پیشنهاداتی در مورد شیوه مقابله با این حرکات دشمن ارائه می‌شود.


هجمه‌های مجازی دشمنان


سایت‌ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم، در برابر فرهنگ صحیح مهدویت، موضع می‌گیرند و مطلب می‌نگارند. منظور از مقابله غیرمستقیم، تقابل با فرهنگ مهدوی از طریق نفی اصول و پایه‌های اسلام و مذهب شیعه دوازده امامی است؛ که در حقیقت، پشتوانه و تثبیت‌کننده این تفکر هستند. از این نمونه سایت‌ها می‌توان به سایت‌های ضد خدا، ضدمذهب تشیع، فرقه‌های ضالّه و گمراه کننده و حتی سایت‌های ضد اخلاقی و سرگرم کننده اشاره کرد. مقابله مستقیم هم به تقابلی اطلاق می‌شود که هدف آن، مستقیماً معارضه با تفکر مهدوی است که هم در سایت‌های مذکور و هم در سایت‌های خاص به صورت صریح یا ضمنی دیده می‌شود. برای نمونه به سه دسته از این پایگاه‌های اینترنتی اشاره می‌شود:


سایت‌های وهابیت: وهابیت ـ به دلیل پشتیبانی مالی و سیاسی وسیعی که از آن می‌شود ـ بیشترین هجوم خود را، نه به کافران و مشرکان، بلکه به فرهنگ اصیل شیعه وارد می‌آورد. شبهات مرتبط با مهدویت در تیراژ وسیع و در قالب کتاب، نشریه، لوح فشرده و... توسط وهابیون در مناطق شیعه‌نشین توزیع می‌گردد. سایت‌های وهابیت به شکل‌های مختلف و به زبان‌های گوناگون، بنیان و اصول مذهب شیعه را مورد هجمه سنگین خود قرار داده‌اند. جالب آن است که بسیاری از این سایت‌ها، بخش فارسی بسیار قوی‌ای دارند و از فروم‌های (۱) عمومی خوبی برخوردارند. در این‌سایت‌ها، بحث‌های چندجانبه و به ظاهر، بی‌طرفانه صورت می‌گیرد؛ ولی به هنگام جمع‌بندی، اعتقادات وهابیت ختم می‌شود و نظرات مخالف یا سانسور شده و یا در حاشیه قرار می‌گیرند. (۲) به نمونه زیر در یکی از این سایت‌ها دقت کنید:


کتاب‌های متقدّم شیعه در قرن‌های سوم، چهارم و پنجم هجری، بر خیالاتی و افتراضی بودن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق نظر دارند. همه آقایان «المرتضی» و «النعمانی» و دیگران می‌گویند که «ما با دلیل‌های عقلی، وجود این انسان را فرض می‌کنیم و هیچ دلیل و برهان تاریخی و علمی درستی بر وجود او نداریم». فرضیه امامت الهی که بر پایه عصمت و غیبت او بنا نهاده شده، نظریه سیاسی اهل‌بیت علیهم السلام نیست. این تئوری، ساخته و پرداخته متکلّمین بوده و به زور و به‌تان به اهل‌بیت علیهم السلام، نسبت داده شده است». (۳)


سایت‌های بهائیت: بهائیت ـ که سابقه تشکیل حدوداً ۱۵۰ ساله‌ای دارد ـ با کمک انگلیس، اسرائیل و صهیونیست‌ها توانسته است از نظر مادی و تبلیغاتی، پیشرفت زیادی کند. این فرقه ـ که از نظر عقیدتی و اخلاقی، مشکلات بسیاری دارد ـ جهت جذب هم‌کیش از روش‌های جذاب و جدیدی بهره می‌گیرد که توجه به آن‌ها برای برنامه‌ریزان فرهنگی، امری لازم و ضروری است. اساساً بهائیت از برداشت ناصحیح از آموزة مهدویت ریشه گرفته و به وجود آمده است؛ لذا می‌بایست توجه ویژه‌ای به موضع‌گیری این فرقه در قبال آموزة مهدویت داشته باشیم. خوب است به نمونه‌ای از تهاجمات این فرقه در برابر تفکر مهدوی که در سایت‌ها منتشر شده اشاره‌ای کنیم. (۴)


در قسمتی از برنامه که به بحث در مورد مدعیان اختصاص داشت، مه‌مان برنامه... با زدن تهمت دیوانگی و جنون به آن حضرت (سید علی محمد باب) به تکرار ادعاهای واهی پرداختند. ایشان با قرار دادن حضرت باب در زمره مدعیان دروغین مهدویت، این نکته مهم را فراموش کردند که ایشان، مدعی مهدویت نبودند؛ بلکه خود مهدی موعود اسلام و پیامبری راستین بودند... نکته بسیار جالب دیگر در سخنان همینمه‌مان محترم، صحبت از مکان ظهور مهدی بود که در روایات، مشرق ذکر شده و بنا به تعبیر خود ایشان، مقصود علی الخصوص ایران می‌باشد. همچنین باید از حدیثی یاد کنم که باز همین مه‌مان ذکر کردند از امام صادق علیه السلام؛ بدین مضمونکه گروهی در آخرالزمان قیام می‌کنند که حقشان داده نمی‌شود؛ باز قیام می‌کنند و کشته‌های این‌ها شهید هستند. تاریخ، قیام بابیان را خوب به یاد می‌آورد و به درستی که حق ایشان را ندادند و چه خون‌ها که از ایشان نریختند و الحق و الانصاف که آن‌ها شهید شدند». (۵)


سایت‌های عرضه کننده تفکرات غلط درباره مهدویت: این گونه سایت‌ها ـ که آگاهانه یا ناخودآگاه به رواج برداشت ناصحیح خود از فرهنگ مهدوی می‌پردازند و در این زمینه از تعلقات شیعیان به مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بهره می‌گیرند ـ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.


در دسته‌ای از این سایت‌ها ـ که حاوی تفکرات انجمن حجتیه و مشابه آن است ـ هرگونه برخورد با حکومت‌های ظالم و یا برداشت سیاسی از اسلام را تا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ممنوع می‌دانند. این طرز تفکر ـ که از قضا بسیار مورد توجه استعمار هم قرار گرفته است ـ در برخی نوشته‌های اینترنتی هم دیده می‌شود.


دسته دوم، در بردارنده شیوه‌های غلط ارتباط با حضرت(عج) و تبلیغ وسیع ملاقات‌ها، مشاهدات، کرامت‌ها، خواب‌ها و موارد دیگر است که تأثیر مخرب این برداشت‌ها، در صورت نبود پشتوانه صحیح عقیدتی، قابل اغماض نیست. یادمان نمی‌رود که هر از چندگاهی، مکانی به واسطه ادعای حضور حضرت در آنجا، مورد بهره برداری عده‌ای قرار می‌گیرد و حتی برای آن، سایت هم ساخته می‌شود و پس از بررسی، فریب و دروغ عاملان آن آشکار می‌گردد.


دسته سوم شامل سایت‌هایی است که بدون ارائه بحث‌های تخصصی حدیثی و علمی، به تطبیق شرایط کنونی با شرایط هنگام ظهور می‌پردازند و زمانی را برای ظهور مشخص می‌کنند. زیان‌های این گفتار‌ها در سلب اطمینان مردم، بر کسی پوشیده نیست. باید توجه داشت که بسیاری از مطالب ذکر شده در بالا، به صورت وبلاگی ـ که گستره‌ای رایگان دارد و قابل نظارت هم نیست ـ در حال انتشار و ارائه است. (۶)


سایت‌های روشنفکران غرب زده: نویسندگان این مقالات ـ که متأسفانه مورد توجه بسیاری از دانشجویان هم قرار می‌گیرند ـ مطالب غیرصحیح خود را به طور مستقیم (مثلاً با نوشتار) و غیر مستقیم (مثلاً از طریق مصاحبه‌ها و کنفرانس‌ها) عرضه می‌کنند. به نمونه‌ای از این مطالب ـ که در سلسله مقالاتی با نام «امام زمان به چه کار فُق‌ها می‌آید؟» و توسط آقای اکبر گنجی ذکر شده ـ توجه فرمایید: «اگر کسی به دقت، احادیث جلد سیزدهمبحارالانوارملامحمد باقر مجلسی واصول کافی شیخ کلینی را از نظر بگذراند، در خواهد یافت که برساخته امام زمان (فرزندامام یازدهم)، برساخته‌ای کاملاً تاریخی است. یعنی، متعلق به فرهنگ وجامعه عربی است». (۷)

 

پی نوشت‌ها:

1. Forum.

2. نمونه اين پايگاه ها دو سايت "http://forum.mosalman.net" و نيز " http://www.aqeedeh.net " هستند.

3. http://www.aqeedeh.net/index.php?id=100&nid=100.

4. اشاره نويسنده بهايي به برنامه «به سوي ظهور» صدا و سيما بوده است

5. http://www.newsaqar.info/article-print-29.html .

 http://www.newsaqar.info/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&printertopic=1&t=497&start=0&postdays=0&postord

6. برخی از اين مطالب را در سايت ها و وبلاگ هاي متعدد مي توانيد ببينيد که به علت ملاحظاتی، از ذکر آدرس آنها خودداری مي‌‌گردد.

7. http://www.radiozamaneh.org/idea/2008/11/post_430.html

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین