عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم علاوه بر تألیف کتاب‌های علمی آکنده از نظرات و اندیشه‌های نو، پرورش عالمان و گسترش کتابخانه‌ها در شهرها و انتشار مجلات و تأسیس مدارس و انجمن‌های علمی جدید و پایان دادن به کمونیسم در عراق به کارزار سیاسی و اجتماعی و تحول‌آفرینی در عراق و خارج عراق قدم نهاد.
عقیق:آیت الله سید محسن طباطبایی حکیم (١٣٠۶-١٣٩٠ ق) از مراجع تقلید شیعه، فقیه و مجاهد بزرگ عراق بود که پس از درگذشت آیت‌الله‌ العظمی بروجردی، مرجعیت عامه شیعیان به او رسید.

 آن عالم بزرگ تأثیری ژرف و گسترده در حیات تشیع و بلکه سراسر امت اسلام داشت و علاوه بر جنبه‌های علمی و فرهنگی کم‌نظیر خود، با حضوری اجتماعی، جهادی و سیاسی که از دوران جوانی‌اش آغاز شد و تا آخرین نفس‌های زندگی پربرکتش ادامه یافت در حیات امت، به ایفای نقش پرداخت.

 آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم تنها به تألیف کتاب‌های علمی آکنده از نظرات و اندیشه‌های نو، بسنده نکرد و میراث فرهنگی خود را به پرورش عالمان و گسترش کتابخانه‌ها در شهرها و انتشار مجلات و تأسیس مدارس و انجمن‌های علمی جدید و پایان دادن به کمونیسم در عراق محدود نساخت، بلکه افزون بر این به کارزار سیاسی و اجتماعی و تحول‌آفرینی در عراق و خارج عراق قدم نهاد و این مسیر جهادی را در جوانی با حضور مستقیم در میدان مبارزه بر ضد اشغالگری انگلیس آغاز کرد، در همان راستا مسلمانان را به قیام علیه رژیم غاصب صهیونیستی، فرا‌خواند و خود با کمک علما و فرهیختگانی که در مدارس او پرورش یافته بودند، مقاومت در برابر استبداد عراق را رهبری کرد.

 آیت الله حکیم پس از عمری که آن را سراسر در عبادت خداوند و خدمت به خلق او سپری کرد، در شامگاه روز سه شنبه ٢٧ ربیع‌الاول سال ١٣٩٠ق در بغداد، به آستان رحمت الهی پر کشید و با رحلتش جهان اسلام را غرق در اندوه و ماتم ساخت.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین