عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی مطرح کرد؛
حاج ماشاء الله عابدی گفت: روزی رسان ما خدای متعال است و مداحی که برای هر مجلس خود هزینه ای خاصی را تعیین می کند، به خداوند متعال اعتماد ندارد؛ از سوی دیگر مداحی برای مقام، آفت است.
عقیق:حاج ماشاءالله عابدی در دومین روز از دوره آموزشی سرگروه های حلقه های صالحین سازمان بسیج مداحان در مجتمع فرهنگی تربیتی ولایت قم، در موضوع «اخلاق در مداحی» به سخنرانی پرداخت.
وی نخستین رکن اساسی هر مداح را خلوت او دانست و گفت: مردم نباید میان خلوت و جلوت مادحان اهل بیت(ع) تفاوتی ببینند و در خلوت های خود تقوی پیشه کنند.

ذاکر و پیرغلام اهل بیت(ع) اظهار داشت: یک نکته مهم درباره مداحانی که بدون هر گونه سختی از این دنیا سفر کرده اند این بوده که در خلوت های خود از گناه و معصیت دوری می کردند و هیچ گاه مادیات را هدف خود قرار نمی دادند.
وی تأکید کرد: هر جا که مداح احساس کرد که مفید است و می تواند بهره ای برساند، باید بدون هیچ چشم داشتی ادای وظیفه کند؛ روزی رسان ما خدای متعال است و مداحی که برای هر مجلس خود هزینه ای خاصی را تعیین می کند، به خداوند متعال اعتماد ندارد.

عابدی خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان ها به ظاهر از مادحان اهل بیت(ع) شکایت شده بود که قرار بوده است در فلان تاریخ در مجلسی باشد و پول به حساب او هم واریز شده است، اما نه تنها به مجلس نیامده، پول را هم باز نمی گرداند.
وی ابراز داشت: چرا شخصیتی مثل حجت الاسلام قرائتی بعد از ده ها سال که سخنرانی می کند هنوز هم حرف هایش برای مردم تازگی دارد؟ سخنران و مداحی که چشم خود را بر روی مادیات ببندد، در میان مردم محبوب خواهد شد.

ذاکر و پیرغلام اهل بیت(ع) ادامه داد: یک مداح نمونه باید به گونه ای باشد که اگر کسی آنها را در خلوت دید، ناامید نشود و آبرویش  جلوی انها نرود؛ این اتفاق سبب دلسرد شدن مردم از مداحان و بالاتر از آن اهل بیت(ع) می شود.
وی با تأکید بر انتخاب روضه های مستند، افزود: هر چه که یک مداح می گوید باید براساس دستور اهل بیت(ع) باشد؛ در روضه ها و شعرهایی که برای مداحی انتخاب می شود باید مطابق با اسناد محکم و قوی باشد.

عابدی با باطل دانستن این سخن که مجلس امام حسین(ع) ریا ندارد و هر کاری می خواهید بکنید، تصریح کرد: مجلس اهل بیت(ع) پاک ترین مجالس عالم است و اگر قرار باشد اظهار به کاری کنیم که واقعا در آن حد نیستیم، معنا ندارد و اشتباه است.
وی اظهار داشت: در مجالس شادی و سرور گاهی به حدی افراط می شود که به هیچ وجه نمی توان آن را جمع کرد؛ در برخی مجالس عزاداری هم گاهی شعرهایی خوانده می شود که بسیار ضعیف و بی محتوا است.

ذاکر و پیرغلام اهل بیت(ع) به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه شعر و شاعری اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه برخی مداحان امروزی به شعرهای آبکی روی آورده اند؛ هر مداح باید یک شاعر فرهیخته داشته باشد و اگر هم شاعر ندارد، حداقل از شاعران برجسته و معروف استفاده کند.

وی با اشاره به زمان برگزاری مجالس، ابراز داشت: مداحان هیچ گاه نباید مجالس خود را تا نیمه شب به درازا بکشانند؛ باید رعایت حال همسایگان شود حتی اگر این همسایه سنی و یهودی باشند.
عابدی تأکید کرد: اگر قرار است دو مداح در یک مراسم مداحی کنند، باید رعایت حال هم را بکنند؛ همه مطالب را مداح نخست نباید بخواند و مداح دوم را ضایع کند؛ آن که انسان را به عرش می رساند و بالا می برد خدای متعال است؛ مداحی برای مقام آفت است.

منبع:رسا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
0
بسيارعالي
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین