عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۱۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
یک شاعر آیینی:
استاد شعر آیینی با تأکید بر این که در انتخاب قالب‌ها و شعرها باید حساسیت وجود داشته باشد، گفت: یک معضل بزرگ مداحان این است که اهل مطالعه نیستند و این در حالی است که مداحان بسیجی در خط مقدم دفاع از اسلام و انقلاب هستند.
عقیق:به نقل از روابط عمومی بسیج مداحان،‌ سیدمهدی حسینی صبح امروز(سه شنبه 30 آذر) در دوره آموزشی سرگروه‌های حلقه‌های صالحین سازمان بسیج مداحان کشور که در مجتمع ولایت قم که با حضور جمعی از مداحان از سراسر کشور برگزار شده بود، در موضوع شعر شناسی به ارائه سخنانی پرداخت.

استاد شعر آیینی اظهار داشت: مدیحه سرایی و مرثیه خوانی برای اهل بیت(ع) شاخه‌های هنری فراوانی دارد و این موضوع که مداح پای درس یک نفر بنشیند و همه مطالب را از او بیاموزد، منسوخ شده است.

وی اظهار داشت: در خصوص مقتل‌شناسی و مقتل‌خوانی هم روش‌هایی وجود دارد و باید تلاش شود که مقتل ها به شکل عامیانه خوانده شود. امروزه ادبیات،‌هشت شاخه متفاوت دارد که همه شاخه‌های آن به شکل مجزا باید آموزش داده شود؛ معیارهای انتخاب شعر یک هنر بسیار مهم برای مداحان است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: بخش عظیمی از اجراهای ما برگفته از موسیقی ها است و نوحه هایی که امروز خوانده می شود قالب های مختلفی دارد و معیار افراد با قالب زمینه و محتوایی آن نوحه متفاوت است. حدود 15 سال است که مداحان ما از این قالب‌ها استفاده می‌کنند در حالی که بسیاری از آنها تفاوت این قالب‌ها را نمی‌دانند و متأسفانه افرادی به سراغ این قالب‌ها می‌روند که از کمترین سواد ادبی بهره‌ای ندارند.

وی اظهار داشت: در واقع نوحه سازان ما افزون بر این که اهل شعر نیستند، یک معضل بزرگ دیگر دارند و آن این است که اهل مطالعه نیستند؛ حساسیت بر روی انتخاب قالب‌های نوحه و مداحی یک ضرورت است.

استاد شعر آیینی با بیان این که مداحان بسیجی در خط مقدم دفاع از اسلام و انقلاب هستند، گفت: افرادی که دغدغه اسلام و انقلاب نداشته باشند، به هر قیمتی به دنبال جمع کردن ثروت و شهرت هستند و شما بسیجی‌های مداح در خط مقدم دفاع از این اسلام و انقلاب هستید. آنچه شما بسیجیان به عنوان زمینه، شور و واحد می‌خوانید، باید از میان بهترین‌ها انتخاب شود؛ جوانان از شما تقلید می‌کنند و اگر اشعار شما ضعیف باشد، این مداحی‌ها در تلفن‌های همراه آنان قرار خواهد گرفت و این اشعار ضعیف در جامعه دهان به دهان می‌چرخد.

حسینی بیان داشت: یکی از اصول مهم نوحه، برانگیختن عواطف مخاطب است و کار مداح تحریک عواطف و بزرگتر از آن، برانگیختن اندیشه است؛ شعرهای خنثایی که فقط عواطف مخاطب را تحریک می‌کند، کم لطفی و خیانت به مخاطبان است. دشمنان اسلام و انقلاب وقتی دیدند که نمی‌شود هیأت‌ها را خلوت کنند، درصدد خنثی کردن هیأت‌ها برآمدند؛ امروزه بسیاری از مداحی‌ها خالی از محتوا شده و این واقعیتی است که باید پذیرفت؛ بسیج مداحان در این زمینه باید دغدغه‌مند عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: زمزمه، یکی از بهترین قالب‌های نوحه است که ریشه صد ساله دارد؛ روضه خواندن در قسمت‌های مختلف نوحه یک اشتباه است و نباید در زمینه، واحد، دودمه و یا شور روضه خوانده شود. اگر مداحی فقط هنر شور خوانی داشته باشد، افراط کرده است؛ عیار یک مداح خوب این است که مشخص باشد چه مقدار استانداردهای مداحی را می‌شناسد.

استاد شعر آیینی اظهار داشت: ذائقه مخاطب ما عوض شده و باید از شعرهای ادبی و هنرمندانه استفاده کرد تا بتوانیم مخاطبان را بهتر و بیشتر جذب کنیم؛ نوحه باید به عنوان یک شعر تلقی شود و نباید آن را دست کم بگیریم؛ چرا که این نوحه‌ها بر سر زبان جوانان ما می‌چرخد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین