عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) در هیئت احرار الحسین(ع)
چقدر ولادت حضرت رسول و فرزندش امام صادق(ع) برای ما عید بود؟ از چند روز قبلش برنامه ریختیم؟ گاهی اوقات شیطان در برنامه هایش نسبت به همه ما دارد خوب موفق می شود. از آن حقیقت ها داریم دور می شویم.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) با سخنرانی حجت الاسلام صدر ، مداحی حاج سعید خرازی ، حاج مهدی مختاری ، حاج محمد کمیل ، کربلایی محمد حسین پویانفر و حاج حیدر خمسه در هیئت هفتگی احرار الحسین (ع)  برگزار شد .

درادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام صدری را بخوانید:

سوال دقیقی گاهی اوقات مطرح می شود ؛ اینکه چه روزهایی برای ما واقعا عید است و چه روزهایی واقعا برای ما عزاست؟ خدارا شکر می کنیم که پیرو مکتب اهل بیت(ع) هستیم . شاخص شیعه این است که همه ابعادش  برروی استدلال است. استدلال از روی قرآن و سنت اهل بیت(ع). شیعه بی دلیل خوشحال نمی شود و بی دلیل عزادار نمی شود. تمام شادی و عزاداری اش بر اساس دلیل و برهانی است که نه فقط امت اسلامی بلکه غیرشیعیان هم دلیل عزاداری و جشنشان را متوجه بشوند .  آن ها  هم عید بودن عیدشان و عزابودن عزاداریشان را می پذیرند. انسان تا زمانی که خوشحال نشود برایش عید نیست و تا زمانی که غم واقعی نداشته باشد عزادار نیست. روزهایی که شیعه به عنوان عید عمومی اعلام می کند روزهایی است که واقعا اتفاقی افتاده و سبب خوشحالی نه فقط شیعه بلکه امت اسلامی و بشریت واقع شده است. اگر به پاسخ این سوال برسیم تمام عزاداری ها و تمام جشن های ما لذت بخش تر و راسخ تر می شود.

اساسا کلمه عید یک واژه عربی است. چرا یک روزی که انسان خوشحال است به او می گویند عید؟ عید یعنی چه؟ کلمه عید در لغت از ماده عربی واژگان عود به معنای برگشت گرفته شده است. این یک پیشینه تاریخی دارد، اگر این پیشینه را متوجه بشویم پاسخ بخشی از پرسشمان را می توانیم بگیریم.


 اولین روزی که برای بشر عید شد روزی بود که حضرت آدم اول موجود انسانی در عالم وجود ، بعد از اینکه از رحمت خداوند رانده شد و به زمین آمد و متوجه اشتباهش شد پس از مدتی استغفار  ، جبرئیل آمد و یادش داد و که به پنج تن متوسل شود، به برکت توسل به پنج تن گناهش بخشیده شد، رحمت خداوند دوباره شامل حالش شد، همسرش به او معرفی شد و به همسرش رسید ،  این بازگشت باعث شد تا حضرت بگوید امروز عید من است. این عید و بازگشت حضرت آدم به رحمت خداوند واژگانی شد به زبان پدر همه ما حضرت آدم برای هر روزی که انسان خوشحال می شود. برای هر روزی که انسان مشمول لطف قرار می گیرد. هر اتفاقی که واقعا ما را خوشحال کند آن روز عید است.

 با معنای این واژگان ، حالا بررسی می کنیم. به حقیقت چه روزهایی برای ما عید است؟ دیروز روز ولادت آقا رسول اکرم(ص) بود، همین ولادت را شاهد قرار می گیرم و سخن را پیش می برم. چقدر ولادت حضرت رسول و فرزندش امام صادق(ع) برای ما عید بود؟  از چند روز قبلش برنامه ریختیم؟ گاهی اوقات شیطان در برنامه هایش نسبت به همه ما دارد خوب موفق می شود. از آن  حقیقت ها داریم دور می شویم. آن روزهایی که خوشحالی نه اثر مادی و نه  معنوی دارد گاهی اوقات روزها و ماه ها برایش می دویم. خیلی صریح صحبت کنم، اول فروردین چه اتفاقی می افتد؟ شروع بهار بوده است. گل شکفته می شود، باغ میوه ها ثمر می دهد، تا دیروز زمستان بود الان اول بهار، زمستان که برای ما غم نداشته است ، اتفاقا در روایات داریم زمستان برای ما برکت دارد، امام(ع) می فرمود: هیچ وقت فکر نکنید سرما بلا است، اگر بلا بود خداوند دوزخیانش را با سرما چوب می زد. بهار لطف بیشتر خداوند است، خیال نکنید من مخالف عید نوروز هستم، اما افراطی که امروز رسم شده چندماه برنامه ریزی برای سال تحویل، چه خریدها و چه کارهای و..... اگر بررسی کنیم ببینیم خوشحالی واقعی چه روزی است همین کارها را روزهای دیگر قرار می دهیم.


در سوره آل عمران آیه 164 خداوند با تاکید بسیار می فرماید: خداوند منت نهاد، (منت در زبان عربی دو معنی دارد، معنی دومش منفی است، کار کوچکی که انسان برای کسی انجام داده باشد اگر به رخش بکشد به او می گوید منت، این معنی دومش است که در زبان فارسی مشهور شده است، اما معنی اولیش که در زبان فارسی گذشته استفاده می شد منت به معنی نعمت بزرگ است. به معنی سنگینی لطف است.) خداوند منت بزرگی به مردم کرد و پیغمبری از جنس خودشان در میان امت اسلامی مبعوث گردانید. پیام آور خداوند است اما لطف خداوند این بوده که این را از ملائکه قرار نداده است. حالا سوال، این نعمت بودن پیغمبر چیست؟ در ادامه سوره می فرماید: پیام خداوند را به ما برساند. ما خالق داریم، ما کسی را داریم که رازق و حاکم ما است و تمام کارها به دست اوست و از ما هم انتظاراتی دارد و اینکه ما خبر داشته باشیم خیلی مهم است که به عهده حضرت پیامبر(ص) بوده که در این امر هم بسیار موفق بوده است. گاهی ما غافل می شویم از این کتاب بسیار عظیم.

چه دانشی برای ما دانش حقیقی است؟ دانش تمام موجودات را خداوند دارد و بس. این دانش را خداوند در سوره مبارکه نساء می فرماید به پیغمبر(ص) که به تو علم عظیم داده ایم. یکی از شاخص های پیغمبر(ص) این است که خداوند به قلب او تمام علم را داده است. به خاطر این روز ولادت پیغمبر(ص) عید است که خداوند شخصیتی را به بشر داده است که تاحالا بشر چنین شخصی را نداشته است. او کسی است که می تواند پیام خدا را به بشر برساند و بشر را از هر آلودگی پاک کند و بشر را تربیت کند و تعلیمش دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین