عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی آیینی» با حضور جواد حیدری و سید علی قریشی
اخیراً برای اولین بار برنامه آموزش مداحی در صداوسیما پخش شد که از خروجی‌های موسسه قدیم‌الاحسان بوده است.همواره این نکته را سرلوحه خود قراردادیم که انقلاب اسلامی باید تراز هیئت باشد نه هیئت تراز انقلاب اسلامی.

عقیق: هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی آیینی» با حضور جواد حیدری و سید علی قریشی از مدیران موسسه قدیم الاحسان و اصحاب رسانه صبح امروز در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
مهمترین مطالب بیان ‌شده در این نشست را مرور می‌کنیم؛

             موسسه قدیم‌الاحسان با پیشینه آموزشی و پژوهشی 20ساله در سال89 ثبت شد و رسماً فعالیت‌های خود را آغاز کرد. تشکیل چنین مجموعه‌ای پس از رحلت امام خمینی(ره) بیش‌از پیش ضروری می‌نمود.

از مهم‌ترین اهداف موسسه تولید محتوای علمی در عرصه ستایشگری اهل‌بیت(ع) با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه بوده است. موسسه با تشکیل کارگروه‌های متعدد در قم، تهران و مشهد تلاش دارد بر غنای علمی و تجربی تولیدات خود بیفزاید.

تاکنون 24عنوان کتاب در موضوعات مرتبط با عرصه مداحی و شعر منتشرشده است. همچنین 20جلد درس‌نامه از اساتیدی که در مناسبت‌های مختلف در موسسه برنامه داشته‌اند آماده‌شده که در دست تدوین و انتشار است.

همواره این نکته را سرلوحه خود قراردادیم که انقلاب اسلامی باید تراز هیئت باشد نه هیئت تراز انقلاب اسلامی. در حال حاضر و در حد تئوری، تراز انقلاب اسلامی و هیئت نزدیک و مطلوب است ولی در عمل فاصله زیادی دارد.  

اخیراً برای اولین بار برنامه آموزش مداحی در صداوسیما پخش شد که از خروجی‌های موسسه قدیم‌الاحسان بوده است. برنامه «سلام بر فاطمه علیهاالسلام» برای ایام فاطمیه و برنامه «سلام بر حسین علیه‌السلام» برای ایام محرم. همچنین سه تله‌فیلم درباره هیئت تولیدشده است.

دکورهای مذهبی که توسط موسسه تولیدشده بسیار با استقبال صداوسیما و هیئت قرارگرفته است.

همایش‌های فصلی و استانی و اردوهای متعدد با اهداف آموزشی و تبلیغی از برنامه‌های مستمر موسسه است.

  حاج منصور ارضی معتقد است هیئت آسیب ندارد و عبارت «آسیب‌شناسی» صحیح نیست. بلکه آسیب سازی شده است و درواقع باید شناسایی آسیب‌سازی‌ها صورت پذیرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ریشه آسیب‌ها قطع رابطه نسل جدید ستایشگری با نسل قبل و پیشکسوتان عرصه مداحی و شعرآیینی است.

اخیراً مأموریت جدیدی برای موسسه قدیم‌الاحسان تعریف‌شده که عبارت است از معرفی پیشکسوتان به جوانان، و در این زمینه کتابی در دستور کارداریم.

تمرکز آموزش موسسه روی سنین 18 تا 28 سال باهدف پرورش افراد باسواد و توانمند بوده است.

ازجمله نوآوری‌های موسسه در عرصه علمی، فعالیت‌های بین‌رشته‌ای است. تولید آثاری درزمینه «جامعه‌شناسی مداحی»، «روانشناسی مداحی» و «طب حنجره» از این قبیل است.

***

سید علی قریشی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره جنجال رسانه‌ای اخیر پیرامون مصاحبه تلویزیونی حاج منصور ارضی گفت: ما معتقدیم صحبت ایشان درست بوده و از آن دفاع می‌کنیم و در این زمینه چند ملاحظه وجود دارد: مصاحبه در زمان نامناسبی انجام شد. مصاحبه به‌صورت گزینشی و ناقص پخش شد. برداشت‌های نادرست از آن صورت گرفت. البته ما معتقدیم ایشان ناسزا نگفته و آنچه گفته سزاوار افراد موردنظر بوده و اهل بیت نیز آنچه سزای افراد بود را می‌گفتند. دقت در این موضوع و حواشی آن نشان می‌دهد که منتقدان آقای ارضی دغدغه‌های سیاسی دارند نه دینی.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین