عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
خواننده سرودهای انقلاب
زمانی که سرود «ای شهید مطهر» را ساختیم، تصمیم گرفتیم آن را به امام (ره) عرضه کنیم تا از نظراتشان بهرمند شویم. در ابتدا کمی واهمه داشتیم که چه برخوردی با این سرود می‌کنند، اما وقتی ایشان سرود را شنیدند از آن استقبال کرده و ما را هم برای تولید چنین اثری تشویق کردند.
عقیق:محمد گلریز، خواننده سرودهای انقلابی در گفت‌وگویی، درباره وضعیت موسیقی امروز کشور گفت: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، عده‌ای با هنرهایی چون موسیقی و سینما مشکل داشتند و اعتقادشان این بود جلوی فعالیت این گونه هنرها باید گرفته شود، اما امام (ره) با نگرش وسیعشان اجازه دادند تا مفاهیم انقلابی در موسیقی و سینما نمود پیدا کند. این اتفاق را می‌توان به خوبی در آثاری که در دهه 60 تولید می‌شد مشاهده کرد.

وی افزود: زمانی که سرود «ای شهید مطهر» را ساختیم، تصمیم گرفتیم آن را به امام (ره) عرضه کنیم تا از نظراتشان بهرمند شویم. در ابتدا کمی واهمه داشتیم که چه برخوردی با این سرود می‌کنند، اما وقتی ایشان سرود را شنیدند از آن استقبال کرده و ما را هم برای تولید چنین اثری تشویق کردند. آری امام خمینی(ره) در آن دوران با رهنمودهای خود کمک بزرگی به بقای هنر و موسیقی در کشور کرد.

*روند قهقرایی موسیقی در کشور

این خواننده سرودهای انقلابی ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت سالها به جای این‌که در موسیقی رشد کنیم راه قهقرا در پیش گرفتیم و بعد از ورود موسیقی پاپ، این اتفاق شکلی جدی‌تر به خود گرفت، البته من با موسیقی پاپ مشکلی ندارم، اما آن چیزی که امروز به اسم موسیقی پاپ عرضه می‌شود به هیچ وجه زیبنده کشور اسلامی نیست. این اتفاق را هم در اشعار می‌توان مشاهده کرد، هم در ساختار موسیقیایی ترانه‌ها، جدا از این نقص‌ها صداسازی‌هایی که در استودیوها انجام می‌شود، سبب شده تا هر کسی خواننده شود، درصورتی اگر کسی می‌خواهد، بخواند در ابتدا باید این توان را داشته باشد در حضور مردم برنامه اجرا کند، والا در استودیوها که خواندن هنر نیست، آنهم با وجو دستگاه‌هایی که بسیاری از ایرادات صدا را می‌گیرد.

*نشانی از ارزش های دینی وجود ندارد

خواننده سرود «خجسته باد» اضافه کرد: نقد دیگر من به اشعار ترانه‌های امروزی بر می‌گردد  به هیچ وجه نشانی از ارزش‌های اسلامی در آن دیده نمی‌شود، هرچند استثناهایی نیز در این عرصه وجود دارد، اما ما کلیت کارها را مد نظر داریم. حال ممکن است عده‌ای بگویند، چه اشعاری می‌بایست در موسیقی پاپ استفاده شود تا بتوان به آن نمره قبولی داد؟ به نظر من این سوال تنها یک جواب دارد، آنهم این‌که در این حوزه می‌توان از آموزه‌های اسلامی و انقلابی بهره برد تا هم موسیقی پاپ رشد معنایی داشته باشد، هم ارزش‌های ملی و دینی تبلیغ شود.

*آهنگ سازی از صحنه های دینی راهپیمایی عظیم اربعین

گلریز در ادامه برای درک بهتر موضوع مثال زد: امسال سعادت داشتم تا در راه پیمایی اربعین حضور پیدا کنم و برای من تک تک لحظاتش با خاطره و زیبایی همراه بود، اما نکته جالب اینجاست، می‌توان از این راهپیمایی عظیم به عنوان الگویی برای آهنگ‌های زیبا بهره برد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد می‌شود از آن استفاده بی‌نظیری برد. برای مثال زمانی که این راهپیمایی انجام می‌شود با پخش این آهنگ‌ها در مسیر راهپیمایی می‌توان به زائران انگیزه فراوان داد تا با انرژی بیشتری به مسیر خود ادامه دهند.

*موسیقی را باید برای ارتقاء معنویت به کار گرفت

گلریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موسیقی در ایران اسلامی و انقلابی باید ابزاری برای رشد تعالی معنوی باشد، نه اینکه جوانان ما را به سمتی هدایت کند که به هیچ وجه پسندیده نیست، موسیقی باید عاری از لهو و لعب باشد تا مسیری صحیح را طی کند و اگر غیر از این باشد، مسیر تخریبی خواهد داشت.

*انتقاد از تعطیلی جشنواره موسیقی مقاومت

وی با انتقاد از تعطیلی جشنواره موسیقی مقاومت اظهار کرد: متاسفانه چند سالی است جشنواره موسیقی مقاومت تعطیل شده است؟ اتفاقی که درکش راحت نیست و در کشور اسلامی می بایست به روی این کارها تمرکز کرد، اما آن چیزی که ما در عمل می بینیم این نیست، البته این مسئله را به خاطر آنکه خود دبیر این رویداد بودم بیان نمی کردم، بلکه دلم از آن می سوزد چرا باید چنین اتفاق خجسته ای مسکوت مانده باشد.

گلریز در پایان تاکید کرد: نکته جالب اینجاست، وقتی درباره چرایی این اتفاق سئوال می شود بهانه این است که کمبود بودجه دلیل به وجود آمدن این وضعیت است، اما وقتی برخی هزینه ها را می بینیم که صرف کارهای غیرضروری می شود، این سوال پیش می آید آیا برگزاری جشنواره ای که عنوان و پیام انقلابی دارد به اندازه برخی برنامه ها، ضرورتشان احساس نمی شد؟

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین