عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
معاون بین‌الملل مجمع:
"حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سالار" با توصیف راهپیمایی بزرگ اربعین، به چهار نکته که باید مراقب آنها بود تا این جریان را منحرف نکند اشاره کرد.
عقیق:معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه "اربعین جهانی است، چون پیام امام حسین(ع) جهانی است"، به برخی آسیب ها برای انحراف راهپیمایی اربعین اشاره کرد و نسبت به آنها هشدار داد.

«حجت الاسلام والمسلمین محمد سالار» که در ایام زیارت اربعین گذشته در ایستگاه اربعینی خبرگزاری ابنا حضور یافته بود در ابتدا با خسته نباشید به همکارانش در مجمع که برای مأموریت تبلیغی به کربلا اعزام شده بودند، ایام حزن و اندوه پایان صفر را تسلیت گفت.

* احساسات پاک؛ مهمترین خصیصه زیارت اربعین

وی "عواطف و احساسات" را مهمترین خصیصه زیارت اربعین دانست و گفت: عشق زائران و میزبانان، زاید الوصف است. شما انواع و اقسام خدمات را از سوی مردم عراق و نیز میزبانان غیر عراقی می بینید و ظرایفی وجود دارد که نمی توان آنها را بیان کرد.

سالار که خود تمام مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کرده بود ادامه داد: برخی از مردم در مسیر، خاک زیر پای زائران را برای تبرّک جمع می کردند. یا اینکه التماس می کردند تا به زوار خدمتگزاری نمایند.

وی، عواطف را گذرگاهی برای رسیدن به ایمان و عقلانیت دانست و تصریح کرد: باید از این احساسات، به خوبی استفاده کنیم. دین ما دین منطق و عقلانیت است؛ پس باید در کنار این احساسات، عقل را خود را حاکم کنیم. تنها راه حاکم کردن عقلانیت در این زمینه نیز "پیاده کردن سیره امام حسین علیه السلام در زندگی" است.

* اربعین؛ ظرفیتی بسیار مناسب برای نهادهای فرهنگی و تبلیغی

وی اربعین را یک ظرفیت بسیار مناسب برای همه مبلغان و نهادهای فرهنگی و تبلیغی دانست تا پیام امام حسین را به گوش دنیا برسانند و تأکید کرد: اربعین بزرگترین گردهمایی جهان اسلام است و از نظر عِدّه و عُدّه چنین همایشی را در هیچ جای دنیا سراغ نداریم.

سالار ادامه داد: ضرورت دارد که از این ظرفیت و این اجتماع چندین میلیونی استفاده کنیم زیرا بهترین فرصت برای تبیین فرهنگ و معارف قرآن و عترت است.

این فعال باسابقه در عرصه تبلیغ بین المللی افزود: ما معتقدیم که اسلام یک دین جهانی است و قرآن کریم پیامبر اکرم را "رحمة للعالمین" معرفی می‌کند. همچنین مطابق آیات و روایات متعدد دیگر، اسلام یک دین جهانی است. نهضت امام حسین علیه السلام هم یک حرکت جهانی است که تعلق به اعتقاد یا دین خاص ندارد؛ بلکه متعلق به همه دنیای آزادیخواهی و حق طلبی است.

این اندیشمند اسلامی ادامه داد: امام حسین علیه السلام در تبیین فلسفه نهضت حماسی خود فرمودند: "قیام من برای اصلاح در امت جدم است". بنابراین، از آنجا که بعثت پیامبر(ص)، بعثتی برای همه جهانیان است قیام امام حسین علیه السلام هم که تداوم دین پیامبر را باعت شد، یک نهضت جهانی است.

سالار ادامه داد: ارزشهایی که در قیام امام حسین علیه السلام مطرح شده است نیز همه مطالباتی انسانی و جهانشمول هستند؛ بنابراین می بینیم که آن حضرت برای همه جهانیان - فارغ از دین و مذهب - سمبل آزادیخواهی و حق طلبی است.

* الگوگیری غیر مسلمین از حضرت سیدالشهداء علیه السلام

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با تأکید مجدد بر این نکته که "هیچکس نمی تواند جهانی بودن شخصیت امام حسین(ع) را انکار کند" ادامه داد: حضرت سیدالشهداء علیه السلام، مانند پدر و جد بزرگوارش متعلق به نوع بشر است. از همین روست که می‌بینیم در طول تاریخ، رهبران بزرگ دنیا ــ حتی رهبران غیر مسلمان ــ از شخصیت امام حسین(ع) تجلیل کرده و حتی در زندگی و مبارزات خود از آن حضرت الگو گرفته اند.

وی سپس به نمونه‌هایی از این الگوگیری جهانی اشاره کرد و گفت: مثلاً می بینیم که «مهاتما گاندی» رهبر نهضت استقلال هندوستان تصریح می‌کند که آزادیخواهی را از حسین آموختم.

رايزن اسبق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه اضافه کرد: همچنین یکی از شخصيتهای معاصر مسیحی به نام «آنتوان بارا» که کتاب "الامام الحسین في الفکر المسیحي" را نوشته است می گوید: اگر امام حسین از آن ما مسیحیان بود پرچم او را در همه نقاط دنیا بر می افراشتیم و نهضتش را برای همه جهان تبیین می کردیم. این متفکر نصرانی، آنچنان تحت تاثیر قیام عاشورا قرار دارد که دو سال پیش شخصاً در راهپیمایی اربعین شرکت كرد.

وی افزود: «سلیمان کتانی»، «جبران خلیل جبران» و «جرج جرداق» از دیگر اندیشمندان غیر مسلمانی هستند که درباره اهل بیت و امام حسین علیهم السلام کتاب نوشته و از آنان تأثیر پذیرفته اند.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام سپس به "موضوعات مهم برای پرداختن به آنها در فرصت طلایی اربعین حسینی" اشاره کرد و گفت: این همایش میلیونی که با حضور مردم دهها کشور برگزار می‌شود بهترین زمان است تا وضعیت فعلی مسلمانان - بویژه شیعیان گوشه و کنار دنیا - را برای آنان تبیین کنیم. هم اکنون چالشهای بزرگی برای مسلمانان در مناطق مختلف جهان از جمله سوریه، یمن و بحرین وجود دارد که باید همه مردم جهان از آن آگاه شوند.

وی شناساندن دسیسه‌های تکفیریون و گروههایی نظیر داعش را از دیگر موضوعات مهم خواند و گفت: در صورت توجه لازم به این موضوعات است که می‌توان از ظرفیت بزرگ زیارت اربعین به عنوان عامل اقتدار و عزت پیروان اهل بیت(ع) به نحو احسن استفاده کرد.

سالار ادامه داد: اربعین امام حسین علیه السلام همچنین فرصت مناسبی است برای اینکه از طریق این پیاده‌روی و این همایش بزرگ، پیام انقلاب اسلامی را به گوش همه مسلمانان و آزادیخواهان دنیا برسانیم.

"اتحاد اسلامی"و"وحدت بیت شیعی" دو اصل مهم دیگر بود که به نظر حجت الاسلام والمسلمین سالار باید به عنوان موضوعات مهم همایش میلیونی اربعین مورد اهتمام قراربگیرد.

* آسیبهایی برای انحراف راهپیمایی اربعین

این اندیشمند اسلامی سپس به چند نکته اشاره کرد که در صورت عدم علاج آن ممکن است این حرکت زیبا را به انحراف بکشاند.

وی گفت: اولاً باید از بیان هرگونه مطلب غیر معتبر، گزارشهای ضعیف و حتی روضه ها و مداحی هایی که به شکل غیرمستقیم در شأن معصومین علیهم السلام نیست پرهیز شود. همچنین تصویرسازی و استفاده از شمایل امامان معصوم که در مسیر راهپیمایی دیدم کار درستی نیست ؛ چون هم از لحاظ فقهی و فتاوای مراجع عظام مورد اشکال قرار دارد و هم مورد سوء استفاده دشمنان مذهب قرار می‌گیرد.

سالار در بیان دومین آسیب موجود در این مراسم بزرگ هم گفت: از بدعت هایی مثل قمه زنی و برخی اعمال خرافی و چیزهایی که مکتب تشیع را زشت جلوه می دهد نیز باید پرهیز شود. علاوه بر اینکه متأسفانه برخی عزاداران، قمه زنی عاشورا را به اربعین نیز سرایت داده اند، در برخی موکبهای بین راه نیز دیدم که تصاویر و تبلیغ قمه زنی به نمایش گذاشته شده است. این امر، زیبایی های این راهپیمایی بزرگ را مخدوش می کند.

وی در بیان سومین آسیب نیز گفت: گاهی احساس می شود که برخی از افراد، به جای جا انداختن معارف اهل بیت(ع)، می خواهند خودشان را جا بیندارند! لذا عکسهای بزرگ با القاب متعدد از آنها در مسیر راهپیمایی دیده می‌شود.

آقای سالار پدیده ای جدید را نیز که اکنون به چشم می خورد را نیز به آسیب های مذکور اضافه کرد و گفت: سفر به کربلای معلی و شرکت در مراسم بزرگ اربعین، نباید به جای "یادآوری حزن و اندوه اسرای اهل بیت(ع)" به تفریح و تفرّج تبدیل شود. در این صورت، این راهپیمایی کم کم به انحراف کشیده خواهد شد.

* اقدامات اربعینی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در بخش دیگری از مصاحبه خود در ایستگاه اربعینی خبرگزاری ابنا، گزارشی از اقدامات این مجمع به مناسبت اربعین حسینی ارائه داد و گفت: مجمع کارهای زیادی در این زمینه انجام داده است؛ مثل تدوین و چاپ بروشورهای فرهنگی با تیراژ بسیار زیاد، تلاش در رابطه با تغذیه روحی زوار، کار در فضای مجازی، عرضه نرم افزارهای عاشورایی مخصوص کودکان، شناسایی کاروانها و گروههایی که از کشورهای دیگر می آیند و...

سالار ادامه داد: البته برای کار قویتر نیاز به جای ثابت داریم. به عبارت دیگر، در آینده اگر می خواهیم چشمگیرتر کار کنیم، باید دفتر مجهز و ثابتی برای مجمع داشته باشیم و مانند این سالها از اماکن نهادهای ایرانی استفاده نکنیم؛ والا غالب مخاطبان ما زوار ایرانی خواهند بود که وظیفه اصلی ما نیست.

وی با تشکر از خبرگزاری ابنا و اداره کل فناوری اطلاعات مجمع برای برپایی موکب دیجیتال گفت: یکی از اقداماتی که حتماً باید در آینده در دستور کار ما قرار بگیرد، استفاده بیشتر از فضای مجازی به جای منشورات و مکتوبات کاغذی است.

شایان ذکر است مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام به موجب وظیفه ذاتی خود برای حمایت فکری و فرهنگی از شيعيان جهان، چند سالی است راهپیمایی بزرگ اربعین را تحت پوشش میلیونی اقلام و محصولات فرهنگی خود با موضوعات مختلف و به زبانهای متعدد قرار داده است.

اين مجمع امسال نيز همچون سالهای گذشته، با برپایی ایستگاههای مختلف در نقاط گوناگون مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین، محصولات فرهنگی متنوعی را در اختیار زائران حسینی قرار داد.

منبع:ابنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین