عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
حجت الاسلام مومنی تاکید کرد: نباید دهه اول ربیع الاول با عنوان دهه محسنیه به عزاداری اختصاص یابد، زیرا برای حضرت محسن(س) در ایام فاطمیه به عزاداری پرداخته و روضه خوانی و سوگواری می شود، لذا پرداختن به این امر ضرورتی ندارد.
عقیق:در سال‌های اخیر موضوع مناسبت‌های نوپدید مذهبی به خصوص با محور عزاداری، یکی از چالش‌های جامعه مذهبی شیعه بوده‌ است. یکی از این مناسبت‌ها دهه محسنیّه است که عده‌ای عزاداری آن را به سوگواری به ماه محرم و صفر متصل نموده و تا هشتم ربیع‌الاول به عزاداری می‌پردازند. رویدادی که بحث های بسیاری پیرامون سندیت آن و تحت شعاع قراردادن عزاداری های ایام فاطمیه و همچنین محرم و صفر برای آن به وجود آمده است؛ لذا برای بررسی این موضوع گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی داشته ایم که در پی می خوانید:
 
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، استاد حوزه و کارشناس مذهبی با اشاره به طرح مباحث مختلف پیرامون دهه محسنیه اظهار کرد: برای بررسی این موضوع باید به دو سوال پاسخ گفت؛ آیا باید در این ایام به سوگواری برای حضرت محسن(س) پرداخت؟ و موضوع دوم آن است که آیا در این ایام چنین اتفاقاتی رخ داده است یا خیر؟ که باید این موضوعات تفکیک شود.
 
وی با اشاره به این سوال که آیا چنین اتفاقاتی در دهه ابتدایی ماه ربیع الاول رخ داده است، تصریح کرد: برای رخ دادن آنها در این ایام نقل قول هایی داریم اما باید در آکادمی های تاریخی بحث شود که اینگونه بوده است یا خیر اما اینکه به صورت علنی و شفاف، یک دهه را به عنوان محسنیه به عزاداری بپردازیم، باتوجه به وجود ایام فاطمیه ضرورتی ندارد زیرا دو دهه برای امام حسین(ع) عزاداری شده است و علنی کردن این دهه و این قبیل عزاداری ها، با تاسیس یک دهه جدید ضرورت آنچنانی ندارد.
 
عزاداری برای حضرت محسن(س) غیرعلنی باشد
مومنی با بیان اینکه اگر افراد به صورت غیرعلنی به عزاداری بپردازند، مانعی ندارد، گفت: نباید این اقدامات را نفی کرد و اگر بصورت غیرعلنی به عزاداری پرداخته شد نباید برچسب ضد نظام به آنها زد زیرا اظهارنظر در این زمینه باید توسط علمای دین که شانیت اظهارنظر را دارند، صورت بگیرد زیرا نقل قول هایی داریم که این اتفاقات در این ایام رخ داده است و مواردی هم نقل قول شده است که این رخدادها در ایام نزدیک به شهادت حضرت زهرا(س) واقع شده است.
 
عزاداری برای حضرت محسن(س) در ایام فاطمیه صورت می گیرد
این استاد حوزه و کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آیت الله یوسفی غروی، استاد برجسته تاریخ اسلام معتقد است که باید 50 روز بعد از رحلت پیامبر(ص) این اتفاقات رخ داده باشد، افزود: حداقل ظن معتبر به این سمت می رود که این اتفاقات در این ایام رخ داده باشد اما نباید این ایام به عنوان یک دهه برای عزاداری مطرح شود زیرا برای حضرت محسن(س) در ایام فاطمیه به عزاداری می پردازیم و روضه خوانی و سوگواری می شود و پرداختن جداگانه به این امر ضرورتی ندارد.
 
سوء استفاده معاندان نظام از ایام محسنیه
وی با اشاره به اینکه افراد معاند و زاویه دار با نظام جمهوری اسلامی خواستند با مدیریت این جریان و دامن زدن به آن، به اهداف خود دست پیدا کنند، تصریح کرد: باید مراقب بود تا سوءاستفاده از این عزاداری ها و حب به اهل بیت(ع) صورت نگیرد.
 
مومنی اضافه کرد: مناسبت سازی و دهه سازی های مختلف، دسیسه ای از سوی دشمنان برای تضعیف محرم و صفر است، در حالی که در طول سال هیچ عزایی مانند عزای امام حسین (ع) نمی شود که امام حسن(ع) در خصوص آن فرمودند: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله؛ هیچ روز و عزایی مانند روز تو نیست یا اباعبدالله(ع)» و در روایت دیگری داریم «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً؛ برای شهادت امام حسین (ع)، حرارتی در دل های مؤمنان عاشق وجود دارد که تا ابد، سردشدنی نیست» و همچنین امام رضا(ع) می فرمایند: «إِنَّ یَوْمَ الْحُسَیْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا؛ براستي كه شهادت حسين (ع) ديدگان ما را را مجروح كرد» از این رو، نباید به گونه ای عمل شود که لطمه ای به عزای امام حسین(ع) وارد شود و این عزاداری که موردتوصیه ائمه(ع) است تحت شعاع قرار بگیرد.
 
این استاد حوزه و کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: نباید در این باره افراط و تفریط شود و اگر فردی بنا به عزاداری و روضه خوانی داشت، نباید با وی برخورد کرد که حرکتی علیه نظام است و از طرفی نیز نباید به این موضوع به صورت مصمم و علنی پرداخته شود زیرا ضرورتی ندارد.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
سلام
جناب حاج آقای مومنی منزل خودشون در همین ایام منزلشون ده شب روضه دارند ، بعد میان میکن که مراسم نگیرید
متاسفم که حرف و عملمون با هم متفاوت هست
جناب مومنی شما از چی میترسی که این عزاداری برای حضرت زهرا رو در این ایام رو ضرورت نمیدانید؟؟ در حالی که خود شما در همین ایام ده شب اقامه ی عزا می کنید
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین