عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کربلایی علی اکبر ابولی اناری باسابقه ترین نوحه خوان ایران صبح دیروز در سن ۹۱سالگی دار فانی را وداع گفت.
عقیق:صبح جمعه ۱۲آذر 1395 کربلایی علی اکبر ابولی اناری باسابقه ترین نوحه خوان ایران در سن ۹۱سالگی دار فانی را وداع گفت. بعد از مصاحبه ای که مهرماه سال ۹۳ در برخی خبرگزاری ها و سایت ها منتشر شد، به وی لقب باسابقه ترین مداح ایران را دادند.

بمناسبت فوت پیرغلام اهل بیت علیهم السلام بخش هایی از مصاحبه سال93 را مرور می کنیم:

 ♦ در سال ۱۳۱۵ از اولین سال هایی بود که بنده نوحه برای اباعبدلله(ع) و اهل بیتش  میخواندم و در آن زمان تنها دوهیئت از انار به امامزاده می آمد یکی هیئت محله پایین که من هم در آن هیئت میخواندم و دیگری هیئت محله بالا که مرحوم آقاجلال میاندارش بود و هیئت را همراهی میکرد. درکل حدود ۵۰نفر سینه میزدند که اول هیئت محله پایین امامزاده می آمد و بعد از آن هیئت محله بالا برای عزاداری می آمد.

♦ حدود۹۰سال دارم و هم اکنون به برکت امام حسین(ع) ۸۲سال است که نوحه میخوانم و هنوز هم به همان روشی که سال های پیش نوحه میخواندم الآن هم میخوانم حال بعضی مواقع برخی خوششان آمده و برخی مواقع بعضی از سبک تکراری من ناراضی بوده اند اما من همان علی اکبرابولی ۸۲سال پیش هستم. بنده نوحه ها را از کتب نوحه و یا قدیم الایام که شنیده بودم حفظ میکردم و میخواندم البته بعضی مواقع اشعار را از روی متن میخواندم اما اکنون به دلیل ضعیف شدن چشمانم از روی متن دیگر به سختی میتوانم بخوانم و بیشتر نوحه هایی که حفظ هستم را میخوانم.
 
♦ در زمان بسیار قدیم به ندرت بلندگو برای نوحه خواندن یافت میشد اما من یک بلندگو داشتم که برق نداشت برای همین از آنجایی که من بازنشسته اداره راه و ترابری هستم و قدیم در این اداره بودم و ماشین اداره دست من بود باتری ماشین اداره را برمی داشتم و از برق آن برای روشن کردن بلندگو استفاده میکردم.
 
♦ حالا که دیگر نوحه در امامزاده خوانده نمیشود جوان می آید و برروی صدای طبل و سنج سینه و زنجیر می زند و می رود و از طرفی دیگر مداحان و نوحه خوانان هم نوحه های پرمغز و وصفی نمی خوانند و بجای وصف بیشتر بر مدح تکیه دارند. بنده بعنوان یک پیرغلام اباعبدلله هم از مداحان گرامی و هم از جوانان میخواهم که بر متن نوحه ها و روضه هایی که در وصف امام حسین(ع) و اهل بیتش در کربلا خوانده میشود توجه ویژه داشته باشند.

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین