عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
براى زيارت هيچ قبرى جز قبرهاى ما سفر نكنيد، بدانيد كه من ظالمانه با سم كشته و در سرزمين غربت دفن خواهم شد، پس هر كس براى زيارت من سفر كند، دعايش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد.
عقیق: زیارت اهل بیت (ع) و قبور مطهر آنها مورد توصیه و از مستحبات موکد و دارای دامنه اثرگذاری وسیع در اسلام و آموزه های تشیع است که برای آن ثواب و برکات بسیار تصریح شده است.

از جمله زیارات موکد و دارای برکات و آثار فراوان، زیارت امام رضا (ع) است که حتی سال ها قبل از ولادت آن حضرت (ع) از لسان مبارک رسول خدا (ص) به آنها اشاره شده است.

امام باقر (ع) از جدشان، از اميرالمؤمنين (ع) نقل كرده است كه پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «پاره اى از پيكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زيارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهكارى كه به زيارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد.»

همچنین، شاه عبدالعظيم حسنی (ع) فرمودند: به حضرت جواد (ع) عرض كردم كه به زيارت قبر حضرت سيدالشهدا عليه السلام مشرف شوم يا به زيارت پدرتان؟

فرمودند: «اندكى درنگ كن»؛ سپس داخل اندرون شدند بعد - در حالى كه اشك هايش بر رخسارش جارى بود - خارج شدند و ... سپس فرمودند: «زائران امام حسين عليه السلام بسيارند؛ اما زائران پدرم كمند.»

جناب على بن مهزيار مى‏ گويد: به امام جواد (ع) عرض كردم: آيا زيارت حضرت رضا (ع) فضيلت بيش‏ترى دارد يا زيارت امام حسين (ع)؟ حضرت (ع) فرمودند: «زيارت قبر پدرم با فضيلت‏ تر است؛ زيرا همه مردم به زيارت امام حسين (ع) مى ‏روند، اما قبر پدرم را تنها شيعيان خاص زيارت مى ‏كنند.»

نکته: تنها شیعیان معتقد به دوازده امام علیهم السلام به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف می شوند نه شیعه چهار امام، هفت امامی و ...

و در روايت ديگر فرمودند: «زيارت پدرم افضل است زيرا حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام را همه مردم زيارت مى كنند؛ اما پدرم را، جز خواص شيعه زيارت نمى كنند.»

 

علاوه بر این، حضرت جوادالائمه (ع) می فرمایند: «هر كه قبر پدرم، حضرت رضا عليه السلام را در توس زيارت كند خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى بخشد و روز قيامت براى او منبرى در مقابل منبر رسول الله صلى الله عليه و آله مى نهد و با آسايش و آرامش بر آن منبر مى نشيند تا خداوند به اعمال آخرين نفر از بندگان خود رسيدگى نمايد.»

امام رضا (ع) خود درباره آثار زیارتشان فرموده اند: «هر كس كه دورى سفر را بر خود بپذيرد و به زيارت من آيد، من در روز قيامت در سه جايگاه به نزد او خواهم شتافت تا او را از تنگنا به در آورم: آن جايى كه نامه اعمال دست به دست مى شود، در صراط، و هنگام سنجش اعمال.»

بزنطى مى‏ گويد: نامه حضرت رضا (ع) را خواندم، در آن نامه چنين آمده بود: «به شيعيان من بگو زيارت من به اندازه هزار حج پاداش دارد.»

بزنطى مى‏ گويد: از امام جواد (ع) از روى تعجب پرسيدم: به اندازه هزار حج؟ آن حضرت (ع) فرمودند: «آرى: به خدا سوگند كسى كه او را زيارت كند در حالى كه حق او را مى‏شناسد، به اندازه هزار، هزار حج (يك ميليون حج) پاداش دارد.»

ياسر، خادم امام على بن موسى الرضا (ع) از آن حضرت (ع) چنين نقل مى ‏كند: «براى زيارت هيچ قبرى جز قبرهاى ما سفر نكنيد، بدانيد كه من ظالمانه با سم كشته و در سرزمين غربت دفن خواهم شد، پس هر كس براى زيارت من سفر كند، دعايش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد.»

پی نوشت:

عیون اخبارالرضا (ع)

کافی

خصال

جامع احادیث شیعه

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین