عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
مراسم دهه پایانی ماه صفر با حضور عدّه کثیری از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) از ملّیتهای مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. حضور جوانان در این شبها بسیار چشمگیر بود.
عقیق:مراسم دهه پایانی ماه صفر که مصادف با اربعین حسینی(ع)، رحلت پیامبر رحمت حضرت محمّد(ص)، شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) بود، از روز شنبه 19 الی سه شنبه 29 نوامبر 2016 به مدت 11 شب با حضور عدّه کثیری از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) از ملّیتهای مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. لازم به ذکر است حضور جوانان در این شبها بسیار چشمگیر بود.

در این شبها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین الله رمضانی مدیر مرکز اسلامی، از برنامه تلاوت قرآن، بیان احکام شرعی توسط آقای آل بتول، سخنرانی حجّت الاسلام و المسلمین رفیعی و مداحی مداح اهل البیت(ع) آقای حاج مجید شعبانی، بهره مند می شدند.

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعیسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

محور اصلی این مراسم، سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در دهه پایانی ماه صفر « اخلاق انبیاء در قرآن کریم» بود. وی در سلسله مباحث خویش با استناد به آیات قرآن مجید هر شب با اشاره به داستان زندگی یکی از پیامبران الهی به تشریح یک صفت و ویژگی بارز و نیز دعایی از آن پیامبر می پرداخت.

وی در بخشی از سلسله سخنرانیهای خود یکی از علل مطرح شدن قصص انبیای الهی در قرآن کریم را درس آموزی و پندگیری بیان نمود و افزود: به طور کلی تاریخ برای بشر عامل درس آموزی است و خداوند نیز در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) می فرماید: « وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَـٰذهِ الْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ هر خبرى از اخبار پيامبران را برايت حكايت مى كنيم تا تو را قوي دل گردانيم و در اين كتاب بر تو سخن حق، و براى مؤمنان موعظه و اندرز نازل شده است.»

حجت الاسلام رفیعی گفت: البته قصص همه انبیای الهی در قرآن ذکر نشده است. چنانکه خداوند نیز در قرآن کریم در سوره مبارکه هود می فرماید: « وَ رُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَ رُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ؛ و پيامبرانى كه پيش از اين داستانهاشان را براى تو گفته ايم و آنان كه داستانهاشان را براى تو نگفته ايم. » خداوند در سوره مبارکه احقاف می فرماید: « فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ» همانند انبیای اولوالعزم صبور باش و پایداری کن. در آیه ای دیگر می فرماید: « أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَده» « اينان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده است، پس به روش ايشان اقتدا كن » و در سوره مبارکه بقره می فرماید: « لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ» « ميان هيچ يك از پيامبرانش فرقى نمى نهيم».

وی ادامه داد: در بین انبیای الهی از این لحاظ که همه فرستاده خداوند و نیز معصوم می باشند هیچ فرقی نیست ولی از لحاظ مراتب و جایگاه و نیز شرایط زمانی و مکانی تفاوتهایی میان آنها بوده است. از 124 هزار پیامبر نام 25 پیامبر در قرآن کریم ذکر شده است و پنج نفر آنها اولوالعزم بوده اند.  113 پیامبر تشریعی و بقیه تبلیغی بوده اند به عنوان مثال حضرت موسی(ع) صاحب کتاب و شریعت بوده اند ولی حضرت یوسف(ع) دین پیامبر قبلی را تبلیغ می کرده است.

حجت الاسلام رفیعی خاطر نشان کرد: برخی از صفات و ویژگی ها برای همه پیامبران ذکر شده است به عنوان مثال « مِن اخلاق الانبیاء الصدق والصبر والحلم والحیاء » همه انبیای الهی راستگو، صبور، بردبار و با حیا بوده اند. رعایت نظافت ویژگی همه پیامبران بوده است.

ویژگی برخی از پیامبران در قرآن و ادعیهسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

وی در سلسله مباحث خویش ضمن اشاره به احادیث و بیان روایات پند آموز از ائمه اطهار(ع) صفات و ویژگی برخی از پیامبران در قرآن و نیز ادعیه مخصوص آنها را اینگونه بیان نمود:

حضرت آدم (ع)

ویژگی آن حضرت: توبه « فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ آدم از پروردگارش كلمه اى چند فرا گرفت. پس خدا توبه او را بپذيرفت، زيرا توبه پذير و مهربان است.» دعای ایشان در قرآن: « رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ» « اى پروردگار ما، به خود ستم كرديم و اگر ما را نيامرزى و بر ما رحمت نياورى از زيان ديدگان خواهيم بود..»

حضرت نوح (ع)

ویژگی آن حضرت: شکرگذاری « ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا» « اى فرزندان مردمى كه با نوح در كشتيشان نشانديم، بدانيد كه او بنده اى سپاسگزار بود.» دعای ایشان در قرآن: « رَّبِّ أَنزِلْنِي مُنزَلًا مُّبَارَكًا وَأَنتَ خَيْرُ الْمُنزِلِينَ» « اى پروردگار من، مرا فرود آور در جايگاهى مبارك، كه تو بهترين راهبرانى»

حضرت ابراهیم (ع)

ویژگی آن حضرت: حلم « إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ» « ابراهيم بردبار است و رئوف است و فرمانبردار است» دعای ایشان در قرآن: « رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» « پروردگارا (این خدمت) از ما قبول فرما، که تویی که (دعای خلق را) شنوا و (به اسرار همه) دانایی.»

حضرت موسی (ع)

ویژگی آن حضرت: شرح صدر « رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» « پروردگارا، شرح صدرم عطا فرما (که از جفا و آزار مردم تنگدل نشوم)» دعای ایشان در قرآن: « رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» « پروردگارا، شرح صدرم عطا فرما (که از جفا و آزار مردم تنگدل نشوم)»

حضرت عیسی (ع)

ویژگی آن حضرت: مقرّب الهی « إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّـهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ» « چون فرشتگان مریم را گفتند که خدا تو را به کلمه خود بشارت می دهد که نامش مسیح (عیسی) پسر مریم است، که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان (درگاه خدا) است.» دعای ایشان در قرآن: « اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» « بارالها، ای پروردگار ما، تو بر ما از آسمان مائده ای فرست تا (این روز) برای ما و کسانی که پس از ما آیند روز عید مبارکی گردد و آیت و حجّتی از جانب تو برای ما باشد، و ما را روزی ده، که تو بهترین روزی دهندگانی.»

حضرت شعیب (ع)

ویژگی آن حضرت: اصلاح « قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَىٰ مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ» « شعیب گفت: ای قوم، رأی و نظریه شما چیست؟ آیا اگر مرا از جانب پروردگارم حجت روشن و دلیل قاطع باشد و از خود بر من رزق نیکو رسانده باشد (باز اطاعت او نکنم)؟ و (بدانید که) غرض من در آنچه شما را نهی می کنم ضدّیت و مخالفت با شما نیست بلکه تا بتوانم تنها مقصودم اصلاح امر شماست و از خدا در هر کار توفیق می طلبم و بر او توکل کرده و به درگاه او انابه و بازگشت دارم.»

حضرت ایوب (ع)

ویژگی آن حضرت: صبر « إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِّعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ» « ما ایوب را بنده صابری یافتیم، نیکو بنده ای بود که دایم رجوع و توجهش به درگاه ما بود.» دعای ایشان در قرآن: « وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» « و (یاد کن حال) ایوب را وقتی که پروردگار خود را خواند که مرا بیماری و رنج سخت رسیده و تو (بر بندگانت) از همه مهربانان عالم مهربان تری.»

رسول خدا (ص)

ویژگی آن حضرت: خلق عظیم « وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» « و در حقیقت تو به نیکو خلقی عظیم آراسته ای» دعای ایشان در قرآن: « رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا» « بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکّه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما.»

ویژه برنامه کودکان و نوجوانان

لازم به ذکر است ویژه برنامه کودکان و نوجوانان نیز هر شب در دیگر سالن های مرکز اسلامی برگزار گردید .

همچنین در مراسم شب شهادت امام رضا(ع)، عزاداران رضوی میهمان سفره با برکت امام رضا علیه السلام بوده و از آش شُله که توسط مشهدی های مقیم هامبورگ تهیه شده بود، تناول نمودند.











ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین