عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
مدیرگروه ارتباطات و دین مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع):
از معجزات بزرگ نبی مکرم اسلام (ص) ایجاد بهترین تمدن عالم که همان تمدن بزرگ اسلامی است، در منطقه‎ای گرمسیر و در بین جاهل‎ترین افراد بود که خداوند در قرآن از آن دوران به عنوان جاهلیت اولی یاد می‎کند.
عقیق:محمدهادی همایون، مدیر گروه ارتباطات و دین مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‎وگویی درباره نگاه تمدنی به ماجرای رسول اکرم(ص) گفت: ما از یک نگاه می‎توانیم ماجرای رسول گرامی اسلام(ص) را از منظر تمدنی مورد بررسی قرار دهیم که قبلش نیاز هست نظریات مختلف در مورد تمدن را مطرح کنیم. در این باره نظریات مختلفی وجود دارد که یکی از آنها گونه‎های جغرافیایی تمدن است به این صورت که جغرافیای یک منطقه در شکل‎گیری یک تمدن نقش اساسی دارد.

وی در این باره ادامه داد: شکل‎گیری تمدن در عرصه‎های میانی جغرفیایی همیشه صورت می‎گرفته است به این معنا که در مناطق سردسیر و گرمسیر هیچ تمدنی تا زمان قبل را هجرت پیامبر اسلام(ص) به مدینه شکل نگرفته بود و عمده تمدنها در مناطق معتدل شکل می‎گرفت. مثلاً در سرزمینی به نام قطب شمال و یا شمال روسیه که موسوم به منطقه سیبری است و نیز عرصه‎های شمالی قاره اروپا که به سرزمینهای وایکینگها بیشتر شهرت دارند و حتی پست‎ترین و گرم‎ترین مناطق عالم، سابقه ایجاد تمدن نداریم و اساساً تمدن‎پذیر نیستند و معمولاً نظام آنها قبیله‎ای است.

همایون با اشاره به اینکه از معجزات رسالت پیامبر(ص) ایجاد تمدن در منطقه‎ای خشک و گرمسیر و در بین قبایل جاهل آن دوران بود، گفت: از معجزات بزرگ نبی مکرم اسلام (ص) ایجاد بهترین تمدن عالم که همان تمدن بزرگ اسلامی است، در منطقه‎ای گرمسیر و در بین جاهل‎ترین افراد بود که خداوند در قرآن از آن دوران به عنوان جاهلیت اولی یاد می‎کند. ما سابقه چنین تمدن با چنین شرایطی را تا قبل از هجرت پیامبر(ص) به مدینه و تاکنون نیز نداشته‎ایم. حال که در تمدن اسلامی در چنین شرایطی شکل گرفت، آنچنان قدرت گرفت که گسترش آن را در زمان پس از رحلت ایشان به سایر سرزمینهای جهان تاکنون شاهد هستیم که امتداد این تمدن به عقیده مسلمانان ان‎شاءالله منجر به تشکیل تمدن نوین بزرگ اسلام با هدایت و امامت امام زمان(عج) خواهد شد. 

وی با بیان اینکه موضوع جاهلیت اولی که در قرآن مطرح شده است، قبل از تشکیل تمدن اسلامی توسط پیامبر(ص) مطرح بود، به مقایسه آن با زمان حال پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع جاهلیت اولی که خداوند به این شکل در قرآن اشاره داشته است: «وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى؛ و در خانه‎هایتان قرار و ثبات داشته باشید و چون شیوۀ خودآرایی و خودنمایی [زنانِ روزگار] جاهلیتِ پیشین، [در برابر نامحرمان] خودآرایی و خودنمایی نکنید» (سوره احزاب، آیه33) قبل از ایجاد تمدن نوین اسلامی شکل گرفت که پیامبر گرامی اسلام(ص) با شیوه خود به مبارزه با آن پرداخت. بنابراین می‎توان گفت جاهلیت اُخری و دیگری باید وجود داشته باشد که قرار است در آخرالزمان و قبل از دوران ظهور امام زمان(عج) و تشکیل تمدن عظیم اسلامی در شکل بگیرد و این عقیده را داریم که این نوع جاهلیت اکنون در حد وسیع‎تری در سطح کشورهای جهان شکل گرفته است و باید نسبت به مبارزه با آن تدابیر لازم را اندیشید.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین