عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
نذر کرده پیاده به پابوس "ضامن آهو" برسد؛
این روزها همه به نحوی در مشهدالرضا خود را آماده پذیرایی از زائران پیاده امام رضا(ع) می‌کنند.

عقیق:به گزارش تسنیم از مشهد مقدس عاشقان امام رضا(ع) چندین روز است که از پر پیچ‌و‌خم‌ترین جاده‌ها تا کویری‌ترین سرزمین‌های ایران به پابوس امام رضا(ع) و دیار توس می‌آیند تا به رسمی دیرینه در روزهای پایانی ماه صفر در سرزمین توس برای امام مهربانی‌ها سوگواری کنند.

سرمای سوزناک جاده و گرمای وجود پابرهنه‌گان عاشق، شوقی وصف‌ناشدنی را در هر بیننده ایجاد می‌کند، در درون زائران غوغایی برپاست کسانی که به قصد مناجات آمده‌اند و تنها با گره‌زدن دستان سرمازده‌شان به مشبک‌های پنجره فولاد، قلب‌های خسته‌شان آرام می‌شود، این زائران سختی راه را به‌جان خریده‌اند و بر پاهای تاول زده‌شان مرهم عشق می‌گذارند تا دل‌خستگی‌هایشان را در جوار امام هشتم(ع)، زیر آسمان حرم، نجوا کنند.

این روزها شهر مشهد میزبان زائرانی است که فرشتگان بر قدم‌های تاول‌زده و خسته‌شان بوسه می‌زنند، حال اینجا رو به روی یکی از ایستگاه‌های خدمت‌رسانی به زائران، کاروانی ایستاده‌؛ من هم با آن‌ها هم‌نوا می‌شوم در این سرمای سوزناک و می‌خواهم حال و روزشان را از زبان خودشان بدانم.

هفتمین سال تشرف

می‌نشینم پای سفره دل مادری که عطش رسیدن به حرم وجودش را بی‌تاب کرده و می‌گوید: امسال هفتمین سالی است که از روستایی در قوچان به پابوس امام رضا(ع) می‌آیم و 3 روز است که در راهم، دستانم سرد و بی رمق است اما می‌دانم گرمای این جاده مرا به خانه ضامن آهو می‌رساند.

در آن سوی ایستگاه پیرمرد هفتاد و دو ساله‌ای را عصازنان در حال حرکت می‌بینم به سمت او می‌روم، می‌گوید: پنج سال است از تربت حیدریه برای زیارت امام رضا(ع) پیاده به مشهد می‌آیم.

خستگی در چهره شکست خورده‌اش پیدا نیست؛ نذر کرده پیاده به پابوسی امام رضا(ع) برود و دلش را میهمان دعا و استغاثه کند. همه زائران از آن دخترک سه ساله تا آن پیرزن رنجور و بی‌تاب آمده‌اند تا روز شهادت امام مهربانی‌ها ،مویه‌کنان دل را در حریم یار گره بزنند و خالصانه و مخلصانه رو به حریم حضرت دوست بگویند أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ...

شوق خدمت

کمی بعد وارد ایستگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده می‌شوم، دیدن حجم عظیمی از اخلاص و همیاری شوق وصف‌نا‌شدنی را میهمان چشمانم می‌کند، جوانان ورزشکاری که با افتخار کفش‌های زائران امام رضا(ع) را واکس می‌زدند، بانوانی که به شوق خدمت به امام مهربانی‌ها با چرخ خیاطی‌های خود به ایستگاه آمده بودند تا لباس‌های مسافران را تعمیر کنند. این‌ها همه گوشه‌ای از نیت پاک و فعالیت‌های خدام افتخاری امام رضا(ع) بود.

زنان و مردانی که هنر و توان خود را در اختیار خدمت به زائران امام مهربانی‌ها خرج می‌کنند؛ عده‌ای در قسمت آشپزخانه مشغول طبخ غذا و نان برای زوّار بودند، در قسمتی خدام افتخاری مشغول به ماساژ تن‌های خسته و رنجور زائران بودند و در بخشی دیگر پرستاران به مداوای مسافران بیمار مشغول بودند.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی

سعید حسینقلی‌زاده مقدم در بازدید از ایستگاه منطقه 10 واقع در جاده قوچان، اظهار داشت: زائران پیاده از مسیرهای مختلف به بارگاه امام رضا(ع) مشرف شده‌اند و به‌علت عشق و علاقه زیاد به آب و هوا نیز توجه زیادی ندارند، وظیفه ما این است که امکانات را فراهم کنیم تا زیارتی بدون سختی را تجربه کنند.

شهردار منطقه 10 مشهد با اشاره به همکاری بسیار نیروهای مردمی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد محل‌های اسکان و موکب‌ها با کمک مردم احداث شده و شهرداری نقش مدیریت و ساماندهی را داشته است، همچنین ایستگاه منطقه 10 به همت شهرداری و شورای اجتماعی محلات بیش از 10 نوع خدمت را به زائران ارائه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: خدمات ارائه شده در ایستگاه‌ها شامل خدمات پزشکی و پرستاری، تهیه البسه مناسب و کفش، پذیرایی گرم، تشکیل حلقه‌های معرفت توسط مبلغان در رابطه با احکام و آداب زیارت، اسکان موقت زائران، سرویس بهداشتی و محل خواب به صورت تفکیک شده است.

حسینقلی زاده مقدم در رابطه با آمار زائران گفت: در سال گذشته 220 هزار زائر پیاده به شهر مشهد آمد و پیش‌بینی برای امسال حدود 300 هزار زائر است و از ورودی شمال خراسان حدود 100 هزار نفر می‌آیند که تمام سعی خود را در تامین زیرساخت‌ها برای ایستگاه‌های خدمت‌رسانی می‌کنیم.

شهردار منطقه 10 مشهد با بیان اینکه در برخی موکب‌ها امکان خواب و استحمام وجود دارد، افزود: تمام کاروان‌های زائران پیاده مسئول هماهنگی دارند و با موکب‌ها هماهنگ هستند تا نظم در فعالیت‌ها وجود داشته باشد.

نیازسنجی زائران پیاده

در ادامه علی قناویزچی تصریح کرد: امسال از حدود دو ماه گذشته نیاز سنجی زائران در ایستگاه‌ها و ظرفیت‌های مردمی شناسایی شده و 9 سر فصل آموزشی برای افراد خدمت‌رسان در حوزه‌های انتظامات، فرهنگی، مشاوره، پزشکی، آتش نشانی و ماساژ داشته‌ایم.

مدیر امور فرهنگی و گردشگری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در رابطه با نحوه جذب خادمان افتخاری موکب‌ها گفت: از سه هفته گذشته فراخوان برای جذب خادمان داده شده و تاکنون 50 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که برای 16 هزار نفر محل خدمتی در ایستگاه‌های قوچان، نیشابور، کلات و طرقبه و شاندیز تعیین شده است.

وی بیان کرد: در خدمات عمومی از شهروندان با هر توانی استفاده می‌کنیم تا از فضای معنوی موجود بهره مند شوند مثلاً تاکنون بیش از 2000 خودرو اعلام آمادگی برای حمل و نقل زائران به صورت رایگان کرده‌اند و در حوزه اسکان آمادگی پذیرایی از 5 هزار نفر در ایستگاه منطقه 10  را داریم و بیش از 130 نقطه مردمی نیز برای محل اسکان زائران وجود دارد.

قناویزچی با بیان اینکه 180 نقطه تا حرم مطهر برای ارائه خدمات به زائران پیش بینی شده گفت: در محل پایانه مسافربری آشپزخانه برای تهیه غذای زائران ایجاد شده که آماده دریافت نذورات مردمی است، همچنین گروه‌های حامی محیط زیست آمادگی خود را برای پاکسازی خیابان‌ها انجام داده‌اند.

گزارش از زهرا گلمکانی



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین