عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
گفت و گوی عقیق با حجت الاسلام ثمری در حرم امیرالمومنین(ع):
امسال حال و هوای پیاده‌روی یک طور دیگری است که اصلاً نمی‌دانم چه شکل و شمایلی دارد؛ زیرا هر سال این اتفاق می‌افتد اما امسال گونه‌ای متفاوت است. انگار با چشم خودم این حرارت پایدار را در جان مردم می‌بینم.

عقیق: لحظه به لحظه به شکوه و عظمت راهپیمایی بزرگ اربعین افزوده می شود. زائران ایرانی نیز پس از حضور در نجف و زیارت حرم امیرالمومنین(ع) پای در مسیر عشق می گذارند. در آستانه اربعین حسینی مراسم های عزاداری در صحن های مختلف حرم حضرت علی(ع) برگزرا می شود . در حاشیه یکی از این مراسم ها  در صحن حضرت فاطمه زهرا(س) با  حجت‌الاسلام علی ثمری از اساتید برجسته وعظ کشور در موضوع حماسه بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی هم‌کلام شدیم.

مشروح این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

*دوست داریم  گپ و گفتمان را با توضیحات جنابعالی از حال و هوای پیاده‌روی اربعین حسینی شروع کنیم.

یک تعبیری از پیامبر اسلام و امام معصوم داریم که «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» این از اعجاز حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است؛ با قتل ایشان آتشی به جان محبانش می‌افتد که اصلاً خنک نمی‌شود. این اظهار ما نیست بلکه این اظهار خود عراقی‌هاست. من در یکی از موکب‌هایی بودم که یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس(از نیروهای لشکر بدر) اداره‌کننده و اهل عراق است. او به ما گفت امسال حال و هوای پیاده‌روی یک طور دیگری است که اصلاً نمی‌دانم چه شکل و شمایلی دارد؛ زیرا هر سال این اتفاق می‌افتد اما امسال گونه‌ای متفاوت است. انگار با چشم خودم این حرارت پایدار  را در جان مردم می‌بینم. من یک پیرزنی را در هنگام زیارت دیدم که رمق راه رفتن نداشت ولی تمام افتخار و آرزویش این بود که در این پیاده‌روی‌ها شرکت کند. این معجزات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. این غربت و بی‌کسی، امروز خودش را اینگونه نشان می‌دهد. چون پیامبر اسلام و حضرت زهرا(س) بشارت دادند که زنان و مردانی می‌آیند که ما را ندیده‌اند اما برای فرزندم حسین(ع) مثل مادر جوان مرده،َ ضجه و ناله می‌کنند.


*پیاده‌روی اربعین چه نقش و کارکردی دارد که رسانه‌ها و هجمه‌های دشمنان به گونه‌ای است که دوست ندارند این حضور میلیونی پایدار باشد و یا حداقل در ابعاد  گسترده‌ مطرح شود؟

این حضور مردم مثل سیل است، سر راهش هرچه باشد را با خود می‌برد. این اجتماع عظیم اربعین تمام توطئه‌هایی را که در قالب هزار هزار شبکه ماهواره‌ای ، دشمنان بر علیه مرام اهل‌بیت خصوصاً تشیع، سم‌پاشی می‌کند خنثی می کند . دشمن از این اقدام و تأثیرگذاری هراس دارد. در واقع با حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، نقشه‌های دشمنان نقش برآب می‌شود.

*دشمن در بین همین راهپیمایی هم به دنبال توطئه، نفاق و انحراف است؛ این دشمن در چه لباسی است و چطوری آن را شناسایی کنیم؟

تشیع انگلیسی که تعبیر حضرت آقا بود که باید حواس‌مان را جمع کنیم و بصیرت داشته باشیم. یکی هم نفس‌مان است که از شیطان قوی‌تر است. یعنی شیطان کار خود را می‌داند و ایجاد انحراف جزء اصول اوست و همواره با تحریک نفس به دنبال امر به زشتی‌‎هاست.

* وظیفه رسانه‌ها در این قبال چیست؟

من به ذهنم می‌رسد که اگر همین حال و هوا را مطبوعات، رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف سیما را به مردم منتقل کنند با هیچ چیز قابل مقایسه نیست؛ رسالت سنگین رسانه‌ها همین است که این حال مردم را به تصویر به نمایش درآورند.

*از پیاده‌روی اربعین خاطره‌ای دارید که آن را معجزه بخوانید؟

شما این مردم را نگاه کنید شاید بعضی در اعتقادات اولیه‌شان مشکل داشته باشند ولی در این بستر قرار گرفتند؛ این موجی را که ایجاد شده باید از آن حداکثر استفاده را ببریم. همچنین این شور و احساساتی را که مقدس‌ترین شور و احساسات است را جهت بدهیم تا تبدیل به شعور و معرفت شود. این رسالت خطیر هم به رسانه‌ها برمی‌گردد.

*جنابعالی از رزمندگان دوران دفاع مقدس بودید؛چطور می‌شود دو کشوری که هشت‌سال با هم جنگیده‌اند ،  تا این‌قدر اتحاد و انسجام دارند؟

ما با ملت عراق جنگ نداشتیم؛ جنگی که با ما شد جنگ نیابتی بود. جنگی که عراق انجام داد به دوش استکبار جهانی صدام بود. طراحان و عوامل اصلی جنگ، مردم عراق نبودند؛ مردم عراق همین‌هایی هستند که می‌بینیم. یک نفر ما را به منزل خودش برد که فرزند شهید بود؛ می‌گفت پدر من در جبهه کشته شده و جنازه‌اش هم برنگشته اما من به شما علاقه بسیاری دارم.

*چقدر این راهپیمایی‌ اربعین حسینی در مقابله با جریان تکفیری و داعش به انگیزه مردان مبارز جبهه‌های حق کمک می‌کند؟

حضور مردم نفس تکفیری‌ها را می‌گیرد. ان‌شاالله حشدالشعبی یا همان بسیج مردمی که این جا شکل گرفته نفس استکبار را از بین می‌برد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اندیشه
|
-
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
خدا حاج آقا ثمری را حفظ و سلامت بدارد واقعا اهل حق هستند
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین