عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
گفتگوی عقیق با مدیر مرکز مهنا و کارگردان نمایش "کربلا":
حقیقتا خلأ کارهای فرهنگی در این اجتماع بزرگ٬ احساس می شود و می بایست در گردهمایی شیعیان که از نقاط مختلف کشور خودشان را به سرزمین نور می رسانند کاری در خور شأن ارائه می شد.

عقیق: مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مهنا) با همکاری عتبه علویه مقدسه، تازه‌ترین اثر نمایشی خود را همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در میدان ثورة العشرین نجف اشرف به روی صحنه برده است.

این نمایش چند رسانه‌ای که «نجم الثاقب(ستاره درخشان)» نام دارد و برای سومین سال پیاپی برای زائران مسیر پیاده‌روی اربعین در کشور عراق به نمایش در می‌آید، مروری بر حوادث عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع) و اشارتی به قیام جناب مختار ثقفی دارد.

 

طراحی و کارگردانی «نجم الثاقب» بر عهده «سعید اسماعیلی» است و تیم هنری نمایش بزرگ «فصل شیدایی» نیز او را در اجرای این اثر هنری همراهی خواهند کرد.

خبرنگار عقیق با حضور در محل اجرای این نمایش با علیرضا کوه فر مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مهنا) و سعید اسماعیلی کارگردان  نمایش "کربلا" گفتگویی انجام داد تا جزئیات این کار ارزشمند را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 علیرضا کوه فر مدیر مرکز مهنا در خصوص فعالیت کاروان «نجم الثاقب» تصریح کرد: اجرای این نمایش در ۵ زمان(۹ و ۱۱ صبح٬ ۲ و ۴ بعدازظهر و ۶:۳۰ بعد از نماز مغرب و عشا) ادامه خواهد داشت؛ نمایشی از جنس واقعه کربلا که از ورود کاروان کربلا آغاز می شود و با روضه مقتل رنگ و لعاب می گیرد و با کاروان اسرا و شهادت حضرت رقیه(س) نمایش به سمت و سوی ایام عزای اهل بیت در ماه صفر می رود‌. مدافعان حرم، مقابله با گروه های تکفیری داعش و ظهور حضرت مهدی(عج) از دیگر مضامین این نمایش است ‌. این نمایش در ایران با قالب ۲ ساعته اجرا می شد و اینجا به دلیل زمان کوتاه راهپیمایان حسینی این زمان را به ۴۰ دقیقه رساندیم.


وی اظهار داشت: ۸ بازیگر ثابت از ایران و ۴۰ هنرور از خود عراق ما را در اجرای بهتر این نمایش تأثیرگذار یاری می دهند. برای ما فرقی نمی کند که این کار فرهنگی را کجا اجرا کنیم هدف فقط خدمت است و امسال توفیق پیدا کردیم به میدان ثوره العشرین که پیاده روی زائران از نجف به کربلا انجام می شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفتند این نمایش را با قالب عربی ارائه بدهید٬ افزود: عموما خدماتی که به زائرین ارائه می شود خدمات اقامتی٬ رفاهی و پذیرایی است و کسی تاکنون برای فعالیت های فرهنگی برنامه ریزی نکرده و هیئات٬ سازمان ها و نهادهای خدمت رسانی هم در این باره تمهیدی نیندیشیده اند. حقیقتا خلأ کارهای فرهنگی در این اجتماع بزرگ٬ احساس می شود و می بایست در گردهمایی شیعیان که از نقاط مختلف کشور خودشان را به سرزمین نور می رسانند کاری در خور شأن ارائه می شد.


وی با اشاره به تأثیرگذاری و فراگیری این نمایش برای همه اقشار٬ تأکید کرد: ما این نمایش را به دو زبان عربی و فارسی آماده کردیم؛ در روز ۳ نوبت عربی و ۲ نوبت فارسی به تناسب مخاطبان به مرحله اجرا می رسد‌. البته در هر کدام از سانس ها ترجمه مخالف زبان کاراکترهای نمایشی بر روی پرده ویدئو پروژکتور آورده می شود؛

کوه فر در خصوص فعالیت های جنبی «نجم الثاقب» خاطرنشان کرد: کارگروه های دیگری هستند که در کنار ما برنامه کودک و نوجوان برای شبکه یک سیما به روی آنتن می برند ٬ یک غرفه هم دوستان بین الملل برای مخاطب و زائر خارجی خدماتی را به طور ویژه ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش مان این بود که در این جریان آخرالزمانی سهمی داشته باشیم٬ ادامه داد: اربعین برای ما یک فرصت و کار جهادی محسوب می شود و با تمام قوا در تلاش بودیم در گوشه ای از این جریان آخرالزمانی سهم و نقشی را ایفا کنیم‌.

 

سعید اسماعیلی کارگردان نمایش "کربلا" هم در این باره اضافه کرد: واقعا اینجا کار کردن دشوار است خصوصا اینکه در این فضاها کسی کار نکرده چون آشنا نیستند و با این فعالیت ها غریبه و بیگانه هستند. خوشبختانه سال های گذشته در عمود ۲۸۵ از این غربت خارج شدیم و به این نتیجه رسیدیم باید در این مسیرها چه اهدافی را دنبال کنیم.

وی افزود: وقتی تأثیر کار دیده شد ستاد عتبات هم استقبال کردند تا  در فضای گسترده تری این مفاهیم ارائه شود به همین خاطر تبلیغات کار را برعهده گرفتند و میدان ثوره العشرین ابتدای محل پیاده روی ها برای این رسالت فرهنگی برگزیده شد.

اسماعیلی به شرایط دشوار جا به جایی ها و برپا کردن محل اجرای نمایش٬ تأکید کرد: واقعا رسالتی را برعهده گرفتیم که سال ها مغفول مانده بود؛ ما ایرانی ها بیشتر می توانیم فضاهای فرهنگی ایجاد کنیم و این مردم نیازمند این فعالیت ها هستند. خوشحالیم آغازکننده این حرکت عظیم بودیم و امروز می شنویم می گویند برخی دیگر نمایش های خیابانی آغاز کردند و این حرکت بزرگ برای تحقق اتفاق شایسته تری دست به دست می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین