عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
شیعیان کشورهای مختلف جهان با حضور در "کربلا" هر ساله یاد قیام امام حسین را گرامی می دارند. اما موضوع امنیت مسیرهای پیاده روی از نکات مهمی است که حائز اهمیت می باشد.
عقیق:کربلای معلی در اربعین حسینی میزبان میلیون ها زائر عاشق امام حسین (ع) است که با زنده کردن حماسه "سید الشهدا" در اربعین حسینی با پای پیاده راهی کربلا می شوند. 

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

 

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

 

شیعیان کشورهای مختلف جهان با حضور در "کربلا"  هر ساله یاد قیام امام حسین را گرامی می دارند. اما موضوع امنیت مسیرهای پیاده روی از نکات مهمی است که حائز اهمیت می باشد. 

مسیرهای پیاده روی که در کشور عراق جهت مشتاقین پیاده روی به سوی کربلای معلی تعیین  می گردد عمدتا در سال های اخیر  محورهای  "نجف-حیدریه-کربلا" ؛ "کوفه-سهله-کربلا" ؛ "بغداد-مسیب-کربلا" ؛ "حله-طویریج-کربلا" بوده است. 

مسیر انتخابی زائرین ایرانی جهت برنامه پیاده روی عمدتا مسیر "نجف-حیدریه-کربلا" است و خدمات ارائه شده در قالب طرح ساماندهی در مسیرهای فوق الذکر در سال های اخیر (از جمله سال گذشته) ارائه شده است.  

مسیریادشده کوتاه ترین،پرترددترین،امن ترین ومشهورترین مسیر دسترسی نجف به کربلا ومحور اصلی پیاده روی زائرین اربعین می باشد و امتداد آن از سمت جنوب به شمال می باشد. 

این جاده به صورت دو مسیر رفت و برگشت بزرگراهی و یک مسیر پیاده روی بوده که به مسـیر یا حسـین مشـهور است و طول آن برابر82 کـیلومـتر مـی باشـد که از ابتدای آن در هر 50 متر یک میله در وسط جاده نصب شده است تا به عنوان نشانه ای برای مردم و زایرین پیاده باشد. 

اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا "کربلا" در سال هایی که تروریست های تکفیری-صهیونیستی داعش در این مسیر حضور دارند ، امن بوده است؟ 

 یک نکته قابل تامل اینکه ارتش و حشد الشعبی عراق در سال 2014 میلادی با انجام عملیات پاکسازی "جرف الصخر" اطراف کربلا را از وجود تروریست های تکفیری صهیونیستی داعش پاکسازی کردند. 

 

**توپولوژی "جرف الصخر"    

  

"جرف‌الصخر"  شهری در عراق است که در 60 کیلومتری جنوب غرب  "بغداد" و 80 کیلومتری شهر "فلوجه"  قرار دارد که جمعیتی معادل 80 هزار نفر را در خود جای داده است.   در منطقه  "جرف‌الصخر"  یک مجتمع نظامی بزرگ به نام "الحکوم" قرار دارد.

شهر "جرف الصخر" برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار بود، به ویژه اینکه در ماه محرم و به ویژه اربعین حسینی این مناطق محل تردد صدها هزار تن از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه "کربلا"  در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) خواهد بود. 

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

 

**نقش مستشاری سردار سلیمانی در کمک به تامین امنیت "کربلا"

روزنامه "واشنگتن پست  Washingtonpost"  نوشت: دولت عراق گفته است که در یک عملیات 2 روزه، "جرف‌الصخر"  که یک شهر 80 هزار نفری حد فاصل 40 مایلی جنوب غرب پایتخت بوده ، آزاد کرده که در اشغال ماندن آن می‌توانست خطرات بسیاری برای  "کربلا"  داشته باشد و در این آزادسازی،  "ژنرال قاسم سلیمانی"  نیز حضور (مستشاری) داشت.

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

 

سایت "واتس اوپیک Whatsupic " درباره آزادسازی  "جرف‌الصخر"  نوشت:  "ائتلاف ضد داعش"  هیچ نقشی در مبارزه با تروریسم ایفا نکرد، بلکه  "ژنرال سلیمانی" و "نیروهای عراقی"،  شهر راهبردی  "جرف‌الصخر"  را آزاد کردند.

آیا مسیر پیاده روی اربعین امن است؟/نقش فرمانده سپاه قدس در تامین امنیت کربلا

"جرف الصخر"  که در شمال شرق کربلا  است، نقش مهمی در امنیت این شهر دارد و حضور نیروهای امنیتی در این منطقه آرامش شهر کربلا را افزایش داده است.  

در حقیقت در سال 2014 که مسیرهای مواصلاتی کربلا بیشترین خطرها را داشت، با انجام عملیات پاکسازی "جرف الصخر" نگرانی ها برطرف شد. اما اکنون که دو سال از عملیات راهبردی "جرف الصخر" می گذرد، مناطق وسیعی در نزدیکی یا در همسایگی و یا در اطراف  "کربلا" همچون "رمادی" ، "فلوجه"، "جزیره خالدیه" ، "تکریت" و ... آزاد شده و داعش تنها در دژ خود یعنی "موصل" در لاک دفاعی فرورفته و این یعنی امنیت کربلا و مسیرهای آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. 

کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران ، نقش مهمی در تامسن امنیت عتبات عالیات داشته و در این مسیر سردار شهید "تقوی"  و سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نقش مشورتی مهمی را ایفا کردند.


منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین