عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
عقیق: حضور ائمه در میان جامعه به علت بهره مندی از علم الهی سبب می شد تا شیعیان و حتی دیگر افراد در مسائل روزمره و جاری زندگی خود دچار سردرگمی و حیرت نشوند؛ تا آنجا که برکت و خیر وجود امام در جامعه تنها به آشکار کردن و تبیین مسائل فقهی و شرعی محدود نمی شد و مردم در بسیاری از مشکلات خود از قبیل همسر بداخلاق؛ تنگدستی و فقر، ازدواج، طب، همسایه بدخلق، مالیات سنگین، بچه دار نشدن و شفای مریضی های گوناگون به امام زمان خویش پناه می بردند و از وی طلب یاری می‌کردند.


رابطه امام به عنوان جانشین و برگزیده خدا در زمین در صورت عدم اختناق حکومت های غاصب تا بدان حد با مردم نزدیک و تنگاتنگ بود که حتی شیعیان برای ساده ترین موضوعات مانند انتخاب روزی که می خواهند سفر خود را در آن آغاز کنند از امام پرسش می‌کردند و امام با علم غیبی خود آنان را از جوانب موضوع آگاه می کرد. امام جواد(ع) در حدیثی می فرماید:«ما خزانه داران علم خدا و غیب و حکمت پروردگاریم؛ ما جانشینان انبیاء الهی و بندگان بزرگواریم.»(1)


در نتیجه علم خاص امامت و قدرت وی دراطلاع از امور غیبی بسیاری از شئون زندگی را برای مردم راحت تر می کرد و مهم ترین اثر وجود امام با توجه به شان خاص علمی که خداوند به وی عطا کرده بود آن است که مردم به پشتوانه وجود امام در کنار خویش احساس امنیت و آرامش می کنند و در مشکلات خرد و درشت خود به امام زمان خویش پناه می برند.


نامه علی بن مهزیار برای زلزله های مکرر اهواز به امام جواد(ع)


از رابطه نزدیک شیعیان با امام جواد(ع) می توان به نامه علی بن مهزیار قمی به ایشان اشاره کرد؛ وی نقل می کند: در اهواز زلزله مکرر زیاد می آمد، نامه ای برای امام جواد(ع) نوشتم و عرض کردم: اگر اجازه بدهی از اهواز به جای دیگر منتقل شوم؛ امام جواد(ع) در پاسخ نوشت: «از اهواز به جای دیگر نروید، روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و لباسهایتان را بشوئید و پاکیزه نمائید و روز جمعه بیرون بیایید و دسته جمعی دعا کنید خداوند این بلا را از شما دفع خواهد کرد». علی بن مهزیار می گوید پس از آن نامه به دستور آن حضرت عمل کردیم از آن پس؛ دیگر زلزله نیامد.(2)


امام جواد(ع): صد بار بر محمد و آل محد صلوات بفرست تا ...


همچنین از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد جریانی است که حسن بن علی نقل می کند؛ وی می گوید: در محضر امام جواد(ع) بودم مردی سراسیمه به محضر آن حضرت آمد و گفت: «ای فرزند رسول خدا مرا دریاب! پدرم به طور ناگهانی مرد؛ او هزار دینار داشت. هر چه جستجو می کنم آن را پیدا نمی کنم با اینکه عیالمند هستم و برای تأمین معاش اهل و عیال نیاز شدید به آن پول دارم».


امام جواد(ع) به او فرمود: «برو هنگامی که نماز عشا را خواندی، صد بار صلوات بر محمد و آلش بفرست، آنگاه پدرت جای پول را به تو خبر می دهد». آن شخص رفت و به این دستور عمل کرد، پس از نماز عشا صد بار بر محمد و آلش صلوات فرستاد سپس خوابید در عالم خواب پدرش را دید که به جایگاه پول اشاره می کند. او همانجا رفت و پول را پیدا کرد، وقتی که آن را برداشت پدرش به او گفت: نزد امام جواد برو و ماجرا را به او بگو زیرا آن حضرت مرا به این کار امر کرد.


وقتی که آن مرد از خواب بیدار شد به جایگاه پول رفت و آن را برداشت و نزد امام جواد(ع) آمد و پس از بیان ماجرا به امام جواد(ع) عرض کرد: «حمد و سپاس خداوندی را که تو را گرامی داشت و برگزید.» (3)


وجود امام در کنار مردم احساس آرامش و امنیت را برای شیعیان به ارمغان می آورد


بسیاری از کرامات و معجزات امام جواد(ع) سبب آرامش و احساس امنیت در مردم می شد؛ چرا که آنان اطمینان قلبی داشتند که در هنگام بروز مشکلات و سختی ها می تواننند به امام زمان خویش پناه ببرند و از علم یقینی و بدون خطا و اشتباه وی استفاده کنند. در حقیقت امام جواد (ع) رابطه ای میان آسمان و زمین بود که مردم را از بسیاری از مشکلات جاری نجات میداد.


اما غیبت امام زمان (عج) کیفیت ارتباط مردم با امام زمان (عج) را تغییر داده است و مردم در مشکلات و سختی های زندگی خود به شدت حیران و سرگردان هستند، به نحوی که نمی دانند در مصائب زندگی به چه کسی پناه ببرند و از وی طلب یاری کنند.


راه حل ثمر بخش در دوران غیبت


یکی از بهترین راه هایی که امام جواد (ع) و مابقی ائمه در زمان غیبت برای ما باقی گذاشته اند و شیعیان می توانند در زمان غیبت با بهره‌مندی از آن مشکلات و آسیب‌های زندگی روزمره را به حداقل برسانند دعا کردن و توسل به ائمه است.


به عنوان نمونه امام جواد(ع) در جود و بخشش شهره عام وخاص هستند به نحوی که سخاوت ایشان در بخشش های مالی و غیر مالی ایشان را نزد دوست و دشمن معروف کرده است. واقعیت دوران غیبت آن است که شیعیان نمی توانند مانند دوران عصر حضور اهل بیت به خدمت ائمه برسند و از ایشان طلب کمک و استمداد کنند؛ اما دعا و اذکاری که امام جواد (ع) برای رفع تنگدستی و گشایش روزی به شیعیان آموخته است بی شک در امروز نیز می تواند راهگشای مشکلات ما نیز باشد.


روایت شده که شخصی به خدمت حضرت امام جواد(ع) نوشت که قرض بسیار دارم؛ حضرت در جواب نوشتند: «استغفار بسیار کن و زبانت را به خواندن سوره انا انزلناه تر بدار»(یعنی بیشتر آن را تلاوت کن)


ادعیه، اذکار و نماز هایی که از امام جواد(ع) برای برطرف شدن مشکلات مالی و همّ و غم دنیا رسیده است بسیار است؛ اما متاسفانه ما شیعیان دوای برخی از دردها و مشکلات خود را از درب خانه اهل بیت جستجو نمی‌کنیم و از ایشان یاری نمی طلبیم. ادعیه رسیده از سوی امام جواد(ع) برای برطرف شدن بسیاری از مشکلات و آسیب های زندگی امروزی مثمر ثمر است و با اندک مطالعه می توان از آن ها استفاده کرد.


اگر به دنبال هیچ کاری و حاجتی نمی روید مگر اینکه نا امید برمی گردید باید...


شخصی به نام ابوقهام به خدمت امام محد تقی(ع) رسید و از بی نوایی و پریشانی خود شکایت کرد و گفت: به دنبال هیچ کاری و حاجتی نمی روم مگر اینکه نا امید برمی گردم حضرت فرمودند: بعد از نمازهای فریضه صبح ده مرتبه بگو: «سبحان العظیم و بحمده استغفرالله ربی و اتوب الیه و اسئله من فضله» راوی می گوید بعد از مداومت بر این دعا برای من گشایش حاصل شد و دارای ثروت شدم.(4)


استفاده از سفارشات اهل بیت در مداومت به اذکار و ادعیه نقل شده مطمئنا یکی از بهترین دستگیره هایی است که می تواند برای شیعیان در زمان غیبت موجب احساس امنیت و آرامش و نجات از مشکلات شود. چنان چه امام جواد(ع) جهت فرج و گشایش فرمودند:« برای فرج و گشایش امر، مراقبت به خواندن این دعا کن:« یا من یکفی من کل شیء و لا یکفی منه شیء اکفنی ما اهمنی»

 

پی نوشت ها:
1. مستدرک عوالم العلوم؛ ج 23 ص 160
2. زندگانى حضرت جواد و عسکریین علیهم السلام ( ترجمه بحار الأنوار)، ص: 88
3. مناقب آل ابی طالب ج 4 ص 391
4. نماز و عبادت امام جواد(ع) عباس عزیزی ص57


منبع:خبرگزاری دانشجو
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
0
0
مراسم عزاداری وفات شهادت گونه حضرت زینب کبری(س) سخنران حجت الاسلا والمسلمین دارستانی مداح حاج مرتضی طاهری و کربلایی جواد مقدم-یکشنبه۵خرداد ساعت ۲۱ قم-بلوار امین-ورزشگاه 2000نفری شهید حیدریان قم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین