عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
موسوی بلده به نقل از مرحوم مروت عنوان کرد؛
سیدمحسن موسوی‌بلده به بیان خاطراتی از زنده‌یاد مروت درباره شیعه بودن عبدالباسط قاری برجسته و صاحب‌سبک مصری پرداخت.
عقیق:مراسم بزرگداشت استاد محمدتقی مروت با حضور جمع کثیری از قاریان، حافظان و شاگردان آن مرحوم در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین برگزار شد.

در این مراسم سیدمحسن موسوی بلده از شاگردان استاد مروت طی سخنانی با اشاره به اهتمام شیعه به قرآن و عترت از صدر اسلام گفت: متأسفانه امروز تلاوت قرآن در بین ما حالت فانتزی پیدا کرده و شروع مراسم‌ها را به قرائت قرآن می‌آراییم در حالیکه اولین مبلغان اسلام قاریان قرآن بودند و پیامبر و ائمه بهترین قرا زمان خود به شمار می‌رفتند حتی پیامبر (ص) مؤظف به تلاوت قرآن کریم بود.

وی با اشاره به اولین کسی که قرائت قرآن را در جهان اسلام ابداع کرد، گفت: عاصم کوفی کسی است که امروز اغلب مسلمانان چه بدانند چه ندانند شاگرد او هستند. وی این قرائت را با یک فاصله از علی (ع) دریافت کرده بود. وی قرائت را از ابوعبدالرحمان حبیب که شاگرد امام علی (ع) بود آموخت و روای قرائت یعنی حفص هم شیعه بود. ابوعبدالرحمان استاد قرآن امام حسن و امام حسین (ع) بود و حتی فرزند امام حسین هم شاگرد ابوعبدالرحمان بود. هنگامی که فرزند امام حسین اولین بار از جلسه ابوعبدالرحمان آمد امام از او پرسید چه آموختی فرزند شروع به تلاوت قرآن کرد و امام حسین (ع) هم ابوعبدالرحمان را صدا زد و دهانش را پر از طلا کرد.

موسوی بلده ادامه داد: اولین کسی که در علم قرائت کتاب نوشته یک شیعه است از همه این صحبت‌ها نتیجه می‌گیریم که علمای شیعه معلم و قاری قرآن بودند اما بین ما و آنها قرن‌ها فاصله افتاد تا اینکه حدود 60 سال پیش یک استاد در کشور ما ظهور کرد که مجدداً به نشر علم تلاوت و نشر معارف قرآن پرداخت.

وی استاد مروت را بنیانگذار تلاوت نوین در کشور برشمرد و گفت: مرحوم مروت هیچ استادی نداشت اما به لطف خدا به یکی از برترین اساتید قرآن تبدیل شد و در مسابقات قرآن مالزی به مقام اول رسید همه ما شاگردان کوچک وی هستیم و نسل امروز باواسطه و بی‌واسطه شاگردان مرحوم مروت هستند.

شاگرد مرحوم مروت در خصوص تلاش‌های استاد مبنی بر ترویج تشیع گفت:‌استاد مروت عامل اصلی گرایش شیخ‌ احمد الرزیقی به تشیع بودند خود استاد می‌گفت با صحبت‌هایی که با شیخ کردیم اشتیاق پیدا کرد و شیعه شد.

وی ادامه داد: استاد مروت با اطمینان می‌گفت عبدالباسط هم شیعه است خود من نهج‌البلاغه را به وی معرفی کردم و استاد عبدالباسط فرازهایی از نهج‌البلاغه را حفظ کرده بود و در جاهای مختلف به کار می‌برد. حتی یک بار استاد مروت به منزل عبدالباسط رفته بود و آنجا شیخ الازهر میهمان عبدالباسط بود و به گواهی مرحوم مروت عبدالباسط با شیخ الازهر در حقانیت علی بن ابیطالب (ع) صحبت می‌کرد و فرازهایی از نهج‌البلاغه را به عنوان شاهد بیان می‌کرد.

موسوی بلده مرحوم مروت را ادامه دهنده راه اساتید قرائت صدر اسلام دانست و گفت:‌امروز خداوند دوباره یک ابوعبدالرحمان، یک عاصم و یک حفص دیگر به ما داده است و به فرموده امام علی (ع) که گفته‌اند من می‌بینم روزی را که عجم در مسجد کوفه به تلاوت قرآن می‌پردازد و به عرب‌ها قرآن می‌آموزد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
1
خجالت بکشید کدام امام نزد استاد درس خوانده؟ امام در هر شرایطی امام است وصاحب علم لدنی.چند وقت است که سخنان هر کسی را نقل میکنید چه عالم و چه جاهل
پاسخ ها
عبدالباسط کورد بوده است و سنی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
والا این روزا همه شدن تاریخ ساز و سیاست دان و دروغ سرم میکنن
خجالت دارد این همه دروغ!
این هم یه سایت که عکس عبدالباسط در پاکستان کنار ملا ربیعی ایستاده و مصاحبه داشته اند

توو اینترنت بزنید استادعبدالباسط با ملامحمد ربیعی در پاکستان
عبدالباسط کورد بوده است و سنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
خجالت بکشید واس این همه دروغ!
عبدالباسط استاد بزرگ کورد بوده و سنی
خواهشا دروغ بسه
پسرانش هم سنی هستند
در زمان لشکر کشی صلاح الدین ایوبی به مصر مهاجرت کرده
و عکس ها هم وجود دارند در اینترنت که استاد عبدالباسط باقاری کورد ملا ربیعی کنار هم هستن در پاکستان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
1
0
مهم نیست که این حرفها صحت داره یا نه . مهم حرف خود پسر عبدالباسط یعنی( یاسر عبدالباسط) است که در سفرش به ایران گفته : پدرم بارها به ما گفته بود که هر چه دارم از حضرت زینب ( س) دارم. و مهم اینه که قرائت مشهور این استاد یعنی سوره ی حشر تکویر را در صحن و سرای امامان معصوم شیعه یعنی امام کاظم و امام جواد علیهما سلام در کاظمین تلاوت کرد. و خود ایشان دلیل تاثیر بسیار زیاد این تلاوت را آن مکان مقدس می‌داند. همین ها بهترین دلیل۸ برای گرایش این استاد بزرگ به اهل بیت پیامبر صل الله علیه وآله بوده.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین