عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۲۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اعتکاف حتما باید در مسجد برگزار شود نه در حسینیه، مکتب‌خانه و یا محل‌هایی که حکم مسجد ندارند، درچنین مکان‌هایی نمی‌شود اعتکاف برگزار کرد و شرط مسجد این است که مسجد جامع باشد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد در نشستی خبری در تشریح برنامه‌های اعتکاف سال 92 در جمع خبرنگاران، با تبریک ایام ماه رجب و نزدیک شدن به مراسم پرفیض اعتکاف با بیان این‌که «اعتکاف یکی از بهترین اعمال دین اسلام است» اظهار کرد: اعتکاف از 13 ماه رجب آغاز می‌شود و تا 15 رجب‌المرجب ادامه دارد. این ایام، ایام‌البیض نام دارد.

وی ادامه داد: اگر کسی روز اول و دوم در اعتکاف شرکت کند بر او واجب می‌شود که روز سوم نیز حتما در مسجد بماند ولی روزهای اول و دوم می‌تواند از مسجد خارج شود.

روحانی‌نژاد تصریح کرد: اعتکاف حتما باید در مسجد برگزار شود نه در حسینیه، مکتب‌خانه و یا محل‌هایی که حکم مسجد ندارند درچنین مکان‌هایی نمی‌شود اعتکاف را برگزار کرد و شرط مسجد این است که مسجد جامع باشد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به تعریف مسجد جامع گفت: هر مسجدی که اقشار مختلف مردم بتوانند در آن شرکت کنند نام مسجد جامع می‌گیرد و اعتکاف را در آن جا می‌توان برگزار کرد، اما در مساجدی که مرتبط با یک صنف و یا جای خاصی باشند نمی‌شود اعتکاف کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این سنت حسنه بعد از پیروزی انقلاب در جامعه ما رونق زیادی پیدا کرده است، اکنون که در سال 92 هستیم می‌توانیم به جرات اعلام کنیم که مساله اعتکاف در سراسر کشور فراگیر شده است.

روحانی‌نژاد افزود: خوشبختانه در مراسم اعتکاف حضور جوانان بسیار چشم‌گیر است و مقام معظم رهبری از اعتکاف به عنوان رویشی در انقلاب نام می‌برند که جزء بهترین مراسم‌ها است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید در ایام اعتکاف که در ماه رجب قرار دارد بسیاری از جوانان، زنان و مردان از سنین و قشرهای مختلف به مساجد می‌روند و روزه می‌گیرند و با خدا مانوس می‌شوند و بعد از آن با اشک نیز خارج می‌شوند و خود را برای سال آینده آماده می‌کنند که این علامت یک حکومت الهی و اسلامی است و برای جامعه بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل وظیفه مسوولان و رسانه‌ها در افزایش این فریضه الهی بسیار مهم است و باید این فریضه الهی را در جامعه جدی بگیریم.

روحانی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که «در سال 92 اولین روز اعتکاف مصادف با روز جمعه است» گفت: نیمی از مراجع همانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اعلام کردند کسانی که می‌خواهند در نماز جمعه شرکت کنند می‌توانند از فاصله مسجد تا نماز جمعه را بروند و این خروج از مسجد بلامانع است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به احکام اعتکاف گفت:‌ نیمی از احکام اعتکاف توسط ائمه جماعات گفته می‌شود و یا به صورت جزوه‌ها در دسترس معتکف‌کننده قرار می‌گیرد، جریان‌های نوگرا ممکن است بتوانند از این فرصت سوءاستفاده کنند لذا ما توصیه داریم که توسط ائمه جماعات و نهادهای فرهنگی مراقبت‌های لازم صورت بگیرد تا آنها نتوانند از این مراسم سوءاستفاده کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که «در آستانه انتخابات به سر می‌بریم و مردم طبق سخن رهبری حماسه سیاسی می‌آفرینند» گفت: شرکت در انتخابات یک تکلیف دینی، ملی و شرعی است و طبیعی است کسانی که در اعتکاف شرکت می‌کنند خود را در خلق این حماسه سیاسی مسوول می‌دانند.

روحانی‌نژاد افزود: در مراسم اعتکاف باید این نکته را درنظر داشته باشیم که کاندیدا‌ها نباید با تبلیغات وارد مراسم اعتکاف شوند و خلوت اعتکاف کننده را برهم بریزند. اصل حماسه بلامانع است، ولی این که یکسری از جریان‌های خاص در اعتکاف شرکت کرده و به تبلیغ بپردازند کار اشتباهی است.

روحانی‌نژاد در ادامه با بیان آماری از اعتکاف سال 91 گفت: در سال 91، 700 هزار نفر در مراسم اعتکاف حضور داشتند و این برای جامعه ما یک جمعیت متناسبی است که آنها بعد از اینکه بین خود و خدای خود خلوت کردند و معنویتی را به دست آوردند می‌توانند این معنویت را به سطح جامعه نیز انتقال دهند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: درسال 91، 85.25 از شرکت‌کنندگان بانوان بودند، 42.75 آقایان در مراسم اعتکاف حضور داشتند و در مراسم اعتکاف شرط سنی اصلا مهم نیست.

وی در ادامه با اشاره به آماری از سطح تحصیلات شرکت‌کنندگان در اعتکاف سال 91 گفت:‌ طبق ارزیابی به دست آمده چهار درصد از شرکت‌کنندگان بی‌سواد، 10 درصد در حد خواندن و نوشتن می‌دانستند، 20 درصد سیکل، 30 درصد دیپلم، 20 درصد فوق دیپلم، 13 درصد کارشناسی ارشد و 3 درصد در مقطع دکتری و یا سطح چهارم علوم حوزوی بوده‌اند.

روحانی‌نژاد در ادامه با اشاره به گروه‌های شغلی شرکت‌کننده درمراسم اعتکاف گفت: 10.4 کارمندان، 27.16 طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان، 9.27 کارگران و کشاورزان، 10.25 بازنشستگان، 26.82 خانم‌های خانه‌دار و 16.46 سایر گروه‌های شغلی بودند که در مراسم اعتکاف حضور داشتند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به گروه‌های سنی شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف گفت:‌ گروه سنی 15 تا 20 سال 30.7، گروه سنی 20 تا 25 سال 33.8 و گروه سنی 25 تا 30 سال 14.1 که تمامی این‌ها از گروه‌های سنی جوان جامعه هستند و برای جامعه ما مایه افتخار است. گروه سنی 30 تا 40 سال 10.4 و 40 به بالا 11 درصد هستند.

وی ادامه داد: اعتکاف مراسمی است که برای همگی افراد جذابیتی خاصی دارد طبق آمار به دست آمده در سال 91، 35.2 برای اولین بار در مراسم اعتکاف شرکت کردند و 25.8 برای دومین بار، 11.5 درصد برای سومین بار شرکت کرده‌اند.

روحانی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که «مراسم اعتکاف در سراسر شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ انجام می‌شود» گفت: سازمان تبلیغات اسلامی تلاش‌های زیادی کرده است و با ائمه جماعات سراسرکشور در تماس است تا بتواند برای این استقبال چشمگیر ظرفیت‌ها را افزایش دهد تا پاسخگوی مراجعه کنندگان باشیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مدیریت مراسم اعتکاف به عهده سازمان تبلیغات و ائمه جماعات است، ولی هزینه‌های آن به وسیله خود مردم تامین می‌شود و از هیچ نهاد یا ارگانی بودجه عمومی و دولتی دریافت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در مراسم اعتکاف توصیه می‌کنیم که کثرت برنامه‌ها را نداشته باشید تا افراد بتوانند خلوت خود را حفظ کنند لذا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا برنامه‌های عمومی کمتر برگزار شود و بیشتر افراد بتوانند در خلوت خود به سر ببرند چرا که در مراسم اعتکاف روزه، دعا، قرآن، اعمال ام داوود و ذکرهای زیادی وارد شده است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در روز 13 رجب که مصادف با ولادت حضرت علی(ع) است، مراسم ویژه‌ای تحت عنوان "حریم ولایت" برگزار می‌شود و شب 15 رجب که وفات حضرت زینب(س) است نیز مراسم ویژه‌ای داریم.

وی در پایان گفت: ثبت نام برای اعتکاف از اول ماه رجب آغاز شده است و با توجه به اینکه نیمی از مساجد در فضای مجازی نیز ثبت نام را انجام داده‌اند پیش‌بینی می‌شود که 10 درصد افزایش شرکت‌کننده داشته باشیم و برای این افزایش ما مساجد بیشتری را درنظر گرفته‌ایم و معتکف‌کنندگان قبل از طلوع فجر روز 13 رجب باید در مسجد حضور پیدا کنند و در روز 15 رجب بعد از نماز مغرب و عشا هم می‌توانند از مسجد خارج شوند.


منبع: جام

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین