عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
صبح امروز در فرهنگسرای اندیشه
اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از پیرغلامان اهل بیت(ع) و با معرفی برگزیدگان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

گزارش تصویری


عقیق: رئیس فرهنگسرای اندیشه روز پنجشنبه در این آیین گفت: امسال با توجه به فراخوان اعلام شده توسط سازمان دانش آموزی حدود هشت هزار داوطلب برای شرکت در آیین تجلیل از نوگلان حسینی ثبت نام کردند.
سجاد نوروزی افزود: پس از برگزاری آزمون مقدماتی در آموزش و پرورش تهران، 430 نفر برای شرکت در آیین تجلیل از نوگلان حسینی معرفی شدند.
وی با اشاره به راهیابی 34 نفر به مرحله نهایی اظهار کرد: در این مرحله با حضور داوران اجرای دانش آموزان مداح مورد ارزیابی قرار گرفت و برگزیدگان این مرحله معرفی شدند.
براساس این گزارش، امیرعلی علیمحمدی، علی شفتی، سیدمحمدمهدی موسوی زاده، مهران موسی زاده و محمدصدرا حقانی در مقطع ابتدایی برگزیده شدند.
محمدمهدی فردوسیان، ابوالفضل پرواسی و ابوالفضل رضایی در مقطع متوسطه اول و علی جعفری، محمدجواد جهان مردی و امیرحسین رافعیان در دوره متوسطه دوم برگزیده شدند.
همچنین جواد عبدالله و امیرحسین پاکپور به عنوان نوگلان حسینی روشندل در دوره متوسطه دوم از برگزیدگان بودند.
در آیین به نفرات برگزیده مقطع ابتدایی علاوه بر تندیس و لوح تقدیر مبلغ پنج میلیون ریال هدیه نقدی و در مقاطع دوره متوسطه اول و دوم علاوه بر تندیس و لوح تقدیر سفر به عتبات عالیات تعلق گرفت.

*
تاکید بر توسعه نهضت امام حسین(ع(
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با تاکید بر شناخت نهضت حسینی و قیام امام حسین(ع) گفت: در مداحی و وعظ ها باید این نهضت حفظ و توسعه داده شود و همچنین محافل عزاداری محافلی برای معرفت در مورد شناخت و سیره زندگی امام حسین(ع) و حرکت در مسیر امام حسین(ع) باشد.
وی بزرگترین مناسبت در اسلام را ماه های محرم و صفر دانست و گفت: امام حسین(ع) از ابتدای تاریخ تا قیامت سرمشق مبارزه علیه ظلم هستند.
صلاحی با اشاره به تقویت محافل عزاداری و روضه های خانگی در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی اظهار کرد: امام حسین(ع) درس آزادگی و مبارزه با ظلم را به تمامی مردم جهان داده و در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس سرمشق ما قرار گرفته که باید این نهضت حفظ شود.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برخی گمان می کردند که نهضت امام حسین(ع) در سال های اخیر کمرنگ شده اما نهضت جدیدی به نام مدافعان حرم در راستای نهضت حسینی برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) شکل گرفته است.
صلاحی با اشاره به حوادث اخیر در سوریه و یمن توسط قدرت های استکباری افزود: دفاع امروز در یمن و سوریه ثمره نهضت عاشورا است که این نهضت تا قیامت پابرجاست.
تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به تحصیل یک میلیون و 100 دانش آموز در 4 هزار و 2مدرسه و فعالیت 70هزار فرهنگی در شهر تهران اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رشد متوازن دانش آموزان در ابعاد و ساحت های 6 گانه تربیت مدنظر قرار گرفته تا فرزندانی فرهیخته و آماده برای جامعه اسلامی و فردای ایران تربیت کنیم.
وی با اشاره به برگزاری دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی به همت سازمان دانش آموزی شهر تهران و فرهنگسرای اندیشه افزود: 81 نهاد اجرایی از جمله شهرداری تهران حمایت بی دریغی در تربیت فرزندان داشته اند که نمونه آن برگزاری آیین تجلیل از نوگلان حسینی است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ما معتقدیم که دانش آموز در مدرسه، فرزند خانواده و شهروند جامعه است که نهادهای مختلف نیز در تربیت آن نقش دارند.
ابوطالبی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و آموزشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در سال های اخیر افزود: در سال های گذشته بیش از 500 هزار نفر در مسابقات 12گانه قرآن و در 13رشته فرهنگی و هنری شرکت کرده و برخی از آنان حائز رتبه شدند و همچنین فرهنگیان شهر تهران نیز در مسابقات حفظ جز 16 قرآن شرکت کردند که این مسابقات در سال های آینده ادامه خواهد داشت.
مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان نیز در این آیین خطاب به دانش آموزان با اشاره به آداب مداحی و برشمردن اجزای کلمه مداح اظهار کرد: «میم» به معنای متدین بودن است که این ویژگی در پرتو تقوا حاصل می شود


وی با تاکید بر تقویت مجالس روضه های خانگی خطاب به والدین گفت: خانه های خود را برای آشنایی فرزندان با اهل بیت(ع) تبدیل به حسینیه کرده و روضه های خانگی را تقویت کنید.
خرسندی با بیان اینکه «دال» مداح به معنای دانش است، افزود: ذاکر امام حسین(ع) نسبت به آنچه اجرا می کند باید علم داشته باشد و مطالب مستند را بیان کند.
رئیس کانون مداحان گفت: «الف» مداح به معنای ادب، اخلاص و اخلاق و «ح» مداح به معنای حسن سلیقه و حسن انتخاب است که چه مطلب را کجا بخواند و دانش آموزان ذاکر باید ذهن خود را برای حفظ مطالب گوناگون آماده کرده و حافظه خود را تقویت کنند.
به گزارش ایرنا، آئین تجلیل از نوگلان حسینی، دانش آموزان مداح شهر تهران همه ساله در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با همکاری سازمان دانش آموزی شهر تهران، کانون مداحان و شاعران آیینی کل کشور و فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود.
فراخوان دهمین دوره این آئین با همکاری سازمان دانش آموزی شهر تهران مهرماه سال جاری در سطح مدارس شهر تهران در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اعلام شد.
تقویت و انتقال هویت دینی، مذهبی و سیره‌ اهل‌بیت (ع)، تشویق و ترغیب نوجوانان عاشق اهل‌بیت (ع) و شناسایی استعدادهای بالقوه‌ مداحان نوجوان برای هدایت در مسیر شایسته از جمله اهداف آیین تجلیل از نوگلان حسینی اعلام شده است.
همچنین بهره‌مندی از صوت خوش و متعارف، مقتل خوانی، شعر، حسن اجرا، صوت و لحن، ظاهر و پوشش، دعا و حسن ختام شاخصه‌های اصلی دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
0
0
سلام ضمن تشکر از کار کرد مثبت شما در امور فرهنگی و اطلاع رسانی شما خدا قبول کند فکر میکنم اگر تمام مراسمات تجلیل نوجوانان را تو این کانالهای تلگرام میذاشتید بهتر بود تشکر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین