عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
مسعود معینی‌پور در نشست خبری:
دبیر علمی همایش ملی اربعین با بیان اینگه اربعین فضای شکل‌گیری جامعه‌ای عقلانی با محوریت حبّ امام حسین(ع) است، گفت: ُبعد بین‌المللی همایش ملی اربعین ۲۵ آبانماه در حرم امام حسین(ع) با حضور پژوهشگران و اندیشمندان جهان اسلام و عرب برگزار خواهد شد.
عقیق:مسعود معینی‌پور، دبیر علمی همایش ملی اربعین و کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) در نشست خبری «دومین همایش ملی ظرفیتهای فرهنگی تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی» که صبح امروز 5 آبانماه در حوزه هنری برگزار شد، گفت: با گذر از نگاه تقلیل‌گرایانه به تمدن و بسط آن به دو عرصه فردی و اجتماعی در لایه‌های بینشی ـ معرفتی، گرایشی اخلاقی ـ رفتاری و عملی را شاهدیم که راهپیمایی اربعین در تمام این عرصه‌ها دارای ظرفیتهای بی‌بدیلی نسبت به آیینها و مناسک دینی دیگر است.

دبیر علمی همایش ملی اربعین و کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) با اشاره به دخلق داده‌های رفتاری در جریان اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: راهپیمایی اربعین اجتماع عظیمی را با محوریت حبّ ولیّ خدا و در مسیر رسیدن به او شکل می‌دهد که کنشهای فردی و جمعی نیز با محوریت او سامان می‌یابد.

وی با ضروری خواندن بازشناسی رمز و راز عقلانی و معرفتی این آیینها و مناسک برای تعمیق و بهره‌برداری فردی و اجتماعی هرچه بیشتر از این فضا اظهار کرد: بدون شک توسعه آداب و رسوم و مناسک بدون این بازشناسی عقلانی و علمی آفاتی را به همراه خواهد داشت که ما را از حقیقت و اهداف این آیینها و مناسک درو می‌کند.

معینی‌پور با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین تمام این ظرفیتها و ظرافتها را اعم از بعد معرفتی، عقلانی، حماسی، عاطفی و احساسی همزمان در خود دارد، یادآور شد: راهپیمایی اربعین باید با نگاه موشکافانه علمی و با رویکردی درون‌دینی و برون‌‌دینی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بازشناسی شود.

اربعین و نقطه آغاز سلوک به سوی جامعه مهدوی

دبیر علمی همایش ملی اربعین و کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) با بیان اینکه امروزه راهپیمایی اربعین نقطه آغاز سلوک به سوی جامعه مهدوی است، خاطرنشان کرد: باید قدر چنین فضای نورانی‌‌ای را بدانیم و با تمام توان برای بهره‌مندی از آن تلاش کنیم و از بروز آسیبهایی چون تبدیل شدن به راهپیمایی‌های تفریحی یا کارناوالهای تبلیغی پرهیز و روز به روز محتوای غنی‌تر شود.

وی با اشاره به نقش وحدت‌آفرینی مکاتب، مذاهب و ادیان در جریان اربعین بیان کرد: اربعین زمینه‌ساز تحقق امت واحده و تمدن نوین اسلامی و نمایش‌ دهنده قدرت و اقتدار جهانی حسینی در مقابل جامعه استکباری است.

معینی‌‌پور با اشاره به شکل‌‌گیری الگوهای اجتماعی بسیاری در راهپیمایی اربعین اظهار کرد: مدل اقتصادی، سیاسی و امنیتی راهپیمایی اربعین امری قابل بررسی و مطالعه است، لذا نمی‌‌توان اربعین را یک منسک و آیین ساده دینی نگاه کرد که مجموعه‌ای از انسانها با گرایشهای مختلف را به دور هم جمع کرده است.

شکل‌گیری جامعه‌ای که نوید جامعه مهدویت را می‌دهد

دبیر علمی همایش ملی اربعین و کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) با بیان اینکه اربعین فضای شکل‌گیری جامعه‌ای عقلانی با محوریت حبّ امام حسین(ع) است، گفت: این جامعه در موقعیتی در حال شکل‌گیری است که بندِ ناف بین دین و عقلانیت و دین و زندگی اجتماعی بریده شده است و دنیای مدرن چنین ادعا می‌کند که دیگر داده‌‌های رفتاری نمی‌تواند تولید کند و نظام بینشی را نیز نمی‌تواند پوشش بدهد، در حالیکه شکل‌گیری این جامعه جدید در فضای اربعین حسینی (ع) نوید شکل‌گیری جامعه مهدویت را می‌دهد.

وی درباره برگزاری دومین همایش ملی اربعین گفت: چهارشنبه هفته آینده از ساعت 13:30 الی 17:30 دومین همایش ملی اربعین در سالن سوره حوزه هنری با همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌شود. در این همایش آیت‌الله میرباقری و حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی خواهند پرداخت.

معینی‌پور یادآور شد: در برگزاری این پیش نشستها مراکز علمی چون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشکده مهدویت و آینده‌اندیشی مسجد مقدس جمکران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه باقرالعلوم و دبیرخانه کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) با ما همکاری کردند.

25 آبانماه همایش در کربلا

دبیر علمی همایش ملی اربعین و کنگره بین‌المللی لقاءالحسین (ع) با بیان اینکه ُبعد بین‌المللی همایش ملی اربعین 25 آبانماه در حرم امام حسین (ع) با حضور پژوهشگران و اندیشمندان جهان اسلام و عرب برگزار خواهد شد، اظهار کرد: سال گذشته نخستین سال برگزاری همایش لقاءالحسین (ع) در کربلا و در ایام اربعین بود و امسال دومین سال برگزاری آن است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین