عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
آیت‌الله احدی گفت: ما باید در مراسمی شرکت کنیم که در آن نور باشد و بتوانیم بهشت ببینیم، این اصل است نه اینکه دنبال آوازه فلان مداح و روحانی باشیم.
عقیق:آیت‌الله احدی، استاد فلسفه و عرفان در حسینیه بیت‌الرضا(ع) گفت: خوف در عرفان دو قسم است خوف تحقیقی، خوف تقلیدی یکی از تلاش‌های عارف بالله در زندگی خودش ایجاد خوف تحقیقی است.
استاد درس خارج فقه و اصول در تشریح خوف تحقیقی گفت: می‌بینیم بعضی‌ها دارند فرار می‌کنند خطاب به آنها می‌گوییم چرا فرار می‌کنید در پاسخ می‌گویند گرگی دیدیم که دارد حمله می‌کند چون من دیدم گرگ دارد حمله می‌کند این خوف، خوف تحقیقی است فرار شخص از روی اوهام و خیال نبوده حقیقتا گرگ را دیده و دارد فرار می‌کند.

وی در تشریح خوف تقلیدی گفت: بعضی‌ها فرار می‌کنند می‌گوییم چرا فرار می‌کنید می‌گویند گرگ دیدیم ولی گرگ را مشاهده نکردند فرار می‌کند می‌گویند شخصی به ما گفته گرگ دیده‌ایم این خوف را خوف تقلیدی می‌نامند یعنی مقلد مردم است.

آیت‌الله احدی تاکید کرد: در بسیاری از زندگی‌ها خوفشان، خوف تقلیدی است می‌گویند جهنمی است، می‌گویند برزخی است، این زندگی سازنده نیست؛ اما عارف آن قدر تحقیق می‌کند و با اهل نفس نشست و برخاست دارد که دیگر خوفش، خوف تحقیقی شد یعنی واقعا باور به جهنم، بهشت و صراط دارد.
این مفسر قرآن ادامه داد: بسیاری از چهره‌ها را مشاهده می‌کنیم در مراسمات شب قدر شرکت می‌کنند ولی بسیاری از آنها خوفشان خوف تقلیدی است بعضی‌ها در مراسمات شرکت می‌کنند ولی کاری به این ندارند که مداح و روحانی معروف یا غیر معروف باشد برایشان مهم نیست ولی بعضی‌ها می‌گویند بریم پای منبر یک صاحب نفس آن مراسمی را شرکت کنیم که فلان روحانی و فلان مداح است مثلا می‌گویند اگر فلان هیئت بروم روحانی کم روضه می‌خواند صدای گریه من را در نمیاره در این هیئتها شرکت نمی‌کنند؛ شرکت کردن در این مراسمات مانعی ندارد ولی ما باید مراسماتی شرکت کنیم که در آن نور باشد بتوانیم بهشتی ببینیم. این اصل است نه اینکه دنبال آوازه فلان مداح و روحانی باشیم.

شاگرد علامه حسن‌زاده آملی گفت: درس اخلاق را ترک نکنید دنبال پیدا کردن استاد اخلاق باشید متأسفانه می‌بینیم که با عرفان خوب نیستند و به همین خاطر این کلاسها را در محله‌ها برگزار نمی‌کنند به این مطلب توجه نمی‌کنند که سازندگی در عرفان است.
وی ادامه داد: درس‌های معرفتی ذوقی به انسان می‌دهد که انسان بصیرت پیدا می‌کند شهادت و بهشت را خوب می‌شناسد معرفت و‌ آیات و روایات را درک می‌کند.
مفسر قرآن کریم گفت: «رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ»، «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا»، « وان الی ربک المنتهی» این آيات قرآن به عرفان پرداخته است.
 
وی ادامه داد: چرا ابوحمزه ثمالی به این مقام رسید چون سخنان امام سجاد(ع) را همان طور که حضرت به ایشان گفت بود انجام داد اگر این سخنان را به ما هم می‌گفتند ماهم به مقام ابوحمزه می‌رسیدیم. امام سجاد(ع) به ابوحمزه ثمالی گفت: «الهی! مالى کُلَّما قُلْتُ قَدْ صَلَُحَتْ سَریرَتى وَقَرُبَ مِنْ مَجالِسِ التَّوّابینَ مَجْلِسى عَرَضَتْ لى بَلِیَّهٌ اَزالَتْ قَدَمى وَحالَتْ بَیْنى وَبَیْنَ خِدْمَتِکَ. (منبع صحیفه سجادیه)» خدایا! چه طور شد که هر وقت می‌خواستم مناجات کنم، دعا کنم، دعای کمیل بخوانم، مناجات شعبانیّه داشته باشم، ذکر داشته باشم، نمازی داشته باشم، زیارت عاشورائی داشته باشم، حواسم جمع نیست؟! یا خوابم می‌آید، یا اگر خوابم نمی‌آید، حالت پیلگی و چُرت است، یا اگر اینها نیست، شادابم، وقتم و نیرویم درباره خاطرات تلخ دیگر صرف می‌شود. آن لذّت مناجات را از من می‌گیری، یا مناجات نمی‌کنم، یا مناجات بی‌محتوا دارم. چه طور شد خدایا، هر وقتی ما گفتیم سریره من صالح است و به محفل توّابین نزدیکم، یک ابتهالی، یک بَلیه‌ای، یک آفت و آسیب و گزندی می‌رسد که پای مرا می‌لغزاند و نمی‌گذارد که من به محفل نورانی آنها راه پیدا کنم. مولایم چه شد که من را از محضرت دور کردی امام می‌گوید ما هر چی گفتیم تو سبکش کردی گفتیم نماز جماعت شرکت کن زیارت عاشورا بخوان سبکش کردی گفتم با من انس بگیر با مجالس من الفت بگیر و دوستی برقرار کن ولی باز دیدم که فردا دوباره در مجلس لهو و لعب هستی.

استاد درس خارج فقه و اصول گفت: مراسمات باشکوه عرفه، شب قدر و مجالس مذهبی شرکت می‌کنید این‌ها را نگه دارید دوباره فردا آن روز سراغ مجالس بطالین نروید. ولی باز می‌بینیم که در مراسم لهو و لعب  و مجالس بطالین هستیم.

این مفسر قرآن کریم گفت: ابوحمزه می‌گوید وقتی امام سجاد این درسها را به من می‌داد بدنم می‌لرزید و روایت هم داریم که دوبار از حال رفت وقتی به هوش آمد که آقا، بیشتر به من بده امام سجاد گفت تو بیشتر از این نمی‌توانی تحمل کنی.
آیت‌الله احدی با اشاره به آیه ۲۰ بروج «وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحيطٌ» گفت: این آیه به انسان درس خوف تحقیقی می‌دهد.
آیت‌الله احدی گفت: سؤال می‌کنید که چرا قرآن، دعا می‌خوانم ولی من را نمی‌سازد گیر که در قرآن نیست گیر در خوف است خوف تقلیدی است یک خلوتی که در آن معرفت باشد را ما نداریم زندگی علماء را ببینم خوف تحقیقی داشتند.

وی ادامه داد: نگاه معرفتی انسان را به خوف تحقیقی می‌برد نگاه معرفتی نباشد خوف تحقیقی نیست.
آیت‌الله مهدی احدی تاکید کرد: اگر ما به جای علاقمندی به حیوانات(مثل سگ، پرنده) به روحمان رسیدگی می‌کردیم الان روحمان این طور نبود که دوستدار سگ باشیم روح مجرد است روح با عظمت است روح به این قشنگی ولی ما اینقدر روحمان را کوچک کردیم و پایین آوردیم که دوستدار سگ شدیم. قرآن می‌گوید «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» روح ر  هنوز هیچ کسی نشناخت در آینده هم نمی‌شناسند بعد ما این روح را به یک سگ وابسته کردیم. در روایت هم داریم از پیامبر که می‌فرماید: روح جوهر عظیم و قدوسی است و آنهایی که سگ دارند بدانند که سگ که انسان را به جایی نمی‌رساند خالق سگ است که انسان را به بالا می‌برد.
آيت‌الله احدی، فقیه مکتب اهل‌بیت در پایان سخنرانی‌اش گفت: شهدای مدافع حرم انتخاب شدگان بودند و مناجات معنوی را از دست نمی‌دادند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین