عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از عاشورا و نهضت حسینی به عنوان خورشیدی یاد کرد که شعاع آن در زندگی مردم احساس می شود.
عقیق:سید عباس صالحی روز یکشنبه با اشاره به نقش عزاداری ها در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: نهضت حسینی باید در زندگی مردم دیده شود و ادامه پیدا کند و نباید عاشورا را در حد یک شمع قرار داد، بلکه باید آن را خورشیدی برای ادامه طولانی تر این نور و فروغ در وجود افراد و گروه هایی بدانیم که در مراسم مذهبی حضور پیدا می کنند. 

وی افزود: گاهی عاشورا و محرم را در حد یک شمع، روشن می کنیم و زمان که می گذرد، فروغ آن به پایان می رسد؛ یا کمرنگ می شود لذا حس می کنیم عاشورا تاثیر کمتری داشته در حالی که در همان حد نیز تاثیر داشته و چون شمع روشن کرده ایم باید در همان حد انتظار داشته باشیم.

صالحی، نقش عزاداران حسینی در کمرنگ کردن آسیب های اجتماعی را از دو زاویه بررسی کرد و گفت: ما باید ببینیم اگر عاشورا یا محرم و هیات ها و مناسک مذهبی نبود، چه اتفاقی می افتاد؟ گاه فضای موجود را می بینیم و متغیرها را جابجا نمی کنیم و چون آسیب های اجتماعی به طور کامل محسوس است و دیده می شود، وضعیت موجود را راضی کننده نمی دانیم. 

وی افزود: از طرف دیگر باید دقت کرد با توجه به این که در یک دوره گسست فرهنگی، گذار اجتماعی و اتفاق های گسترده، شاهد هجوم متنوع رسانه ای و بسیاری چیزهای دیگر هستیم، اگر محرم و عاشورا نبود آیا همین شرایط را داشتیم و یا بخش قابل توجهی از داشته های ما مربوط به بهره ای است که از عاشورا می بریم؟

صالحی یکی از زمینه های آسیب های اجتماعی را گسست های اقتصادی دانست و گفت: از زاویه ای دیگر، همه ظرفیت های عاشورا و محرم به کار گرفته نمی شود، لذا نباید عاشورا فقط در قالب یک مراسم آئینی دیده شود، بلکه عاشورا و محرم همچون شعله و نوری است که در زندگی ما باید ادامه داشته باشد.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین