عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
در سومین پیش نشست همایش ملی اربعین مطرح شد؛
سومین پیش نشست تخصصی همایش ملی اربعین با موضوع ظرفیت‌های اربعین در تحقق جامعه منتظر مهدوی برگزار شد.
عقیق:سومین پیش نشست تخصصی همایش ملی اربعین با موضوع ظرفیت‌های اربعین در تحقق جامعه منتظر مهدوی برگزار شد. در این پیش نشست که با حضور حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک عضو محترم هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) و محمد هادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و تعدادی از پژوهشگران و علاقمندان در مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار گردید ابتدا همایون با بیان این مطلب که حادثه عاشورا را نباید یک اتفاق صرف تلقی کرد گفت: عاشورا یک سنت الهی است و تحلیل صحیح از واقعه عاشورا جز با دقت و امعان نظر در برخی از حوادث مهم تاریخی دیگر از جمله بعثت پیامبر اکرم (ص)، واقعه غدیر و ظهور حضرت ولی عصر (عج) و درک ارتباط  این وقایع امکان‌پذیر نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) سپس به تحلیل این ارتباط پرداخته و در ادامه، سفر اربعین را نوعی تمرین و کسب آمادگی برای یاری امام زمان (ع) دانسته و شباهت‌های میان این دو امر را تبیین کرد.

همایون یکی دیگر از آثار زیارت اربعین را برقراری و تکمیل و تثبیت ارتباط میان دو تمدن بزرگ و کهن ایران و عراق در مسیر یاری اهل البیت (ع) و ظهور امام عصر (عج) برشمرد.

در ادامه حجت الاسلام بهروزی لک با بیان نظریه خود در باب تکامل تاریخی شریعت گفت: زمانی بشر به درجه‌ای از تکامل رسید و خداوند شریعت را به انسان عنایت کرد، ولی در این زمان هنوز آمادگی حفظ و نگهداری شریعت را نداشت. این حالت تا بعثت پیامبر اسلام (ص) ادامه داشت تا در این برهه، شریعت خاتم به بشریت ارائه شد. پس از آن، دویست و پنجاه مرحله تعلیم شریعت با مجاهدت‌های ائمه اطهار (ع) به تکامل خود رسید و دوران ظهور هم در واقع دوره تکامل اجرا و اظهار دین است.

وی در پایان، تقویت و تعمیق زیارت اربعین را وظیفه آحاد مردم، نهادهای مردمی و حکومت اسلامی دانست. 

لازم به ذکر است قبل از این جلسه، دو پیش‌نشست دیگر در شهرهای تهران و قم برگزار شده بود و همایش اصلی نیز  دوازدهم آبان ماه در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار خواهد شد.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین