عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
گذری بر فضاسازی هیئت دانشگاه هنر
برخی از هیئت ها با استفاده از پارچه های مشکی و رنگی و پرچم فضاسازی می‌کند و بعضی دیگر از هیئت ها از ابزارهای جنگی تعزیه کمک می‌گیرند و برخی از مدلهای دیگری استفاده می‌کنند. این هیئت زبانی جدید برای عزا دارد.
عقیق:حسین نظرعلی

از چند پله سنگی پایین می‌روی و در کمتر از چند لحظه به دیواره پشت منبر خیره می‌شوی. تیغ هایی از زمین برخواسته به رنگ رزم با پیامهایی همچون «کرامتنا شهاده» در کنار بلندترین تیغ ایستاده‌اند. بالای بلندترین تیغ با ورق آهنین نوشته شده:«موجیم و وصل ما از خود بریدن است.»

امسال فضای هیئت به نظر آشنا می‌رسد؛ شبیه حسینه حاج همت دوکوهه شده.کتیبه‌های خاکی با نوشته‌هایی نظیر «لبیک یا حسین» در کنار کتیبه‌نوشتهایی از زیارت ناحیه مقدسه. در و دیوار هم روضه می‌خوانند. اینجا نیازی به مداحی و روضه نیست. اینجا مجلس عزا به نیابت  از شهدای مدافع حرم برپاست و این غم، آنها را در برابر دشمن قدرتمند می‌کند. خودم شنیدم کسی در وصف لباسش گفت:«اگر لازم باشد، کاور ذخیره را از تن در می‌آوریم و وارد میدان می‌شویم.»

*****

فضاسازی در هیئت ها یکی از گزینه هایی است که می تواند علاوه بر آرایش و چیدمان هیئت کمکی به تاثیرگذاری در برنامه ها و یا مراسم داشته باشد.

این فضاسازی ها می تواند با توجه به موضوع و مدل عزاداری در هیئت ها فرق داشته باشد.

مثلا برخی از هیئت ها با استفاده از پارچه های مشکی و رنگی و پرچم فضاسازی می‌کند و بعضی دیگر از هیئت ها از ابزارهای جنگی تعزیه کمک می‌گیرند و برخی از مدلهای دیگری استفاده می‌کنند.

هیئت محبین اهل بیت(ع) در دانشگاه هنر تهران یکی از هیئت هایی است که به این موضوع اهمیت می‌دهد. فضاسازی در این هیئت را می‌توان یکی از اجزای با اهمیت آن دانست. اعضای این هیئت با توجه به این که فعالان هنر و رسانه هستند می‌توانند از توانمندیهایشان در این فضاسازی ها بهره ببرند.

یکی دیگر از ابزارهایی که در هیئت به نوعی روشن کننده سبک و سیاق و جهت گیری می‌شود، شعار هیئت است. شعار امسال هیئت هنر که برگزار کننده دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه است، «موجیم و وصل ما از خود بریدن است» است. فضاسازی‌هایش رنگ و بوی جنگ دارد. در هیئت هنر هنرمندان مختلف با هنرشان روضه می‌خوانند. دمام زن‌های هیئت کاور پلنگی به تن می‌کنند.

راه روهای ورودی هیئت راهروهایی است که تصویرسازی و طراحی‌های متنوعی دارد و در هر شب با توجه به نام گذاری که برای اصحاب کربلا شده است این تصویر سازی ها تغییر می‌کند. در ادامه راهرو چایخانه است و غرفه فروش.

هیئت محبین اهل بیت(ع) یا هیئت هنر در فضاهای مجازی عمومی با هشتگ #هیئت ـ هنر مشهور است. مراسم هیئت در ایام محرم از شام هفتم و شب هشتم شروع و تا ده شب ادامه دارد. محل برگزاری مراسم بالاتر از چهارراه ولی عصر(عج) و روبروی خیابان بزرگمهر، در داخل دانشگاه هنر است. این هیئت با سابقه ای بیش از 10 سال یکی از مکان های برگزاری مراسم محرم است که عموما با استقبال خوب جوانان مواجه می شود. ساختار اجرایی متفاوت برنامه و حضور حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به عنوان سخنران ثابت مراسم هیئت را می‌توان از جمله علت های استقبال از هیئت دانست.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین