عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۹۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
محمدهادی همایون:
استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: این روزها ریشه بسیاری از ناامیدی‌ها در جوامع بی‌توجهی به معنویت، مبدأ و معاد و فلسفه هستی است. توجه به حوزه مهدویت می‌تواند ما را در رفع یأس‌ها یاری کند.
عقیق:محمدهادی همایون در گفت‌وگویی درباره مفهوم امید و تأثیرات آن در زندگی انسان عنوان کرد: امید مفهومی است که به اسلام و دین خاصی محدود نمی‌شود، تمام انسان‌ها در هر دین و مذهبی امید دارند و میزان همین امید است که تلاش و زحمات آنها را در زندگی بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به آیات مختلف قرآن کریم که درباره ناامید نشدن از رحمت الهی آمده است، توضیحی داد: در قرآن ناامیدی گناه کبیره خوانده شده و همه جا تأکید شده که از رحمت الهی غافل نشوید. بنابراین بحث امید در ادبیات دینی ما به خوبی مشخص شده است.

همایون با تأکید بر اینکه بهترین جلوه امید در اندیشه مهدویت ظهور کرده است، اظهار داشت: همین امید به آخرالزمان و ایجاد جامعه مهدوی و آرمانی خود بهترین امید به زندگی است بسیاری از ناامیدی‌ها منشأ همین بی توجهی به آینده و فانی داستان روح و جسم انسان است.

این استاد دانشگاه و نویسنده حوزه مهدویت یادآور شد: امید دارای ابعاد فعال و منفعل است، گاهی می‌بینیم که افراد به حوزه مهدویت امید فعال دارند یعنی فعالیتی برای دستیابی به این امر انجام می‌دهند، همین شرایط جامعه جهانی امروز ما را به سمت ظهور منجی امام زمان(عج) می‌رساند.

همایون با تأکید بر اینکه انسان برای دستیابی به اهدافش باید امید فعال داشته باشد، گفت: ما در همین جمهوری اسلامی باید تلاش کنیم تا زمینه‌های ظهور فراهم شود، این موضوع ما را به سمت تمدن آینده سوق می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه امروزه شرایط اخلاقی در غرب ضعیف شده، نقش کلیساها و ارتباط با ماورا و معنویت ضعیف است و همین ریشه بسیاری از ناامید‌ها و خودکشی‌ها شده است، توضیح داد: نمونه چنین چیزی در مشرق‌زمین نیز دیده می‌شود اما همین آموزه‌های اسلامی از مبدأ تا معاد و مهدویت ما را می‌تواند در این عرصه یاری کند.

همایون در پایان اظهار داشت: بنابراین ریشه مباحث مربوط به مهدویت در امید به آینده است، ما باید سعی کنیم چنین چیزی را در دل جوانان زنده نگه داریم و درونی کنیم تا خودشان برای تحقق جامعه مهدوی در آینده پیشگام شده و مؤثر باشند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین