عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
حجت‌الاسلام غریب‌رضا:
فعال جهان اسلام گفت: زمانی در قم حضور داشتم که از طرف عوامل تشیع انگلیسی به ما گفتند مبلغ ۲۰ میلیون کمک می‌کنیم به شرطی که تصاویر رهبری در هیئت نباشد.
عقیق:حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا، کارشناس و فعال جهان اسلام با حضور در مراسم عزاداری شب هفدهم محرم در حسینیه هنر طی سخنانی عنوان کرد: از امام رضا علیه السلام حدیثی نقل شده است که می‌توان آن را نقشه راه برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، جنبش‌های عدالتخواهی و تحول‌خواهانه در جامعه دانست.

وی در همین راستا افزود: امام رضا علیه السلام می‌گویند «خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیا می‌کند» و چگونگی این امر را هم در فراگیری علوم اهل بیت(ع) و آموزش مردم بیان می‌کنند.

غریب رضا ادامه داد: از امام حسین(ع) هم حدیثی نقل شده که می‌فرمایند اگر مردم زیبایی‌ها و نیکویی‌هایی سخنان ما را بدانند، پیرو ما اهل بیت(ع) می‌شوند.

این کارشناس جهان اسلام بیان کرد: با توجه به این احادیث مشخص می‌شود که پیروی از محاسن اهل بیت(ع) و گفتار آنان می‌تواند تحول آفرین باشد و با توجه به قرآن و روایات، معلوم می‌شود که ما و همین طور جامعه انسانی نیاز به احیا شدن دوباره دارند.

وی اظهار داشت: جوامع و تمدن‌های انسانی دچار غفلت و به نوعی بیماری می‌شوند و به همین دلیل، انبیاء الهی آمدند تا آنها را از این وضعیت به سوی بیداری و حیات راهنمایی کنند چرا که جوامع دچار مرگ می‌شوند و روح‌ها و هویت‌ها از بین می‌روند به طوری که زندگی انسانی تبدیل به زندگی حیوانی می‌شود.

این فعال جهان اسلام در ادامه خاطرنشان کرد: ما نیاز به احیاگری داریم که نگاه تمدنی به سیره اهل بیت(ع) داشته باشد و به همین ترتیب هیئات نیز باید به اوج برسند. به طور مثال، قبل از انقلاب اسلامی نیز مردم زیارت عاشورا می‌خواندند ولی در جریان انقلاب فراتر از این رفت و «یا مرگ یا خمینی» شعار مردم شد که نشان از بلوغ دینی و نگاه تحول خواهانه نسبت به اهل بیت است.

غریب رضا با اشاره به وضعیت هیئات عزاداری گفت: امروز، برخی هیئات که به تعبیر رهبری، از تشیع انگلیسی پیروی می‌کنند و به صورت عمدی سعی در ترویج خرافات می‌کنند به نحوی که حتی سیدحسن نصرالله نسبت به این مسئله واکنش نشان می‌دهد.

وی در همین باره تصریح کرد: زمانی در قم حضور داشتم که از طرف عوامل تشیع انگلیسی به ما گفتند مبلغ ۲۰ میلیون کمک می‌کنیم به شرطی تصاویر رهبری در هیئت نباشد.

این کارشناس جهان اسلام تاکید کرد: از طرف دیگر هیئات عزاداری انقلابی را هم داریم که بحث‌های خوبی در آنها شکل می‌گیرد و از نظر سیاسی هم بصیرت دارند ولی تنها این مسائل کافی نیست بلکه این هیئات بتوانند در راستای تحقق تمدن جهانی اسلام که مراحل آن را ترسیم کرده‌اند، عمل کنند.

وی توضیح داد: رهبری انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن جهانی اسلام را به عنوان افق و چشم انداز حرکت انقلاب ترسیم کرده‌اند و در این راستا، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و ... درون این ساختار قرار می‌گیرند و با یکدیگر پیوستگی دارند به نحوی که باید گفت به عنوان مثال، بدون وجود دولت اسلامی، اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد که با چنین نگاهی، هیئات ما متفاوت می‌شود.

غریب رضا در بخشی از سخنانش با بیان اینکه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به واسطه عزاداری‌ها و هیئات پیروز شدیم اظهار داشت: غیرمسلمانان از جمله مسیحیان نیز در تاسوعا و عاشورا به امام حسین علیه السلام عرض ارادت می‌کنند به نحوی که در عراق، دسته‌های مسیحی در حرم امام حاضر می‌شوند، همچنین افرادی همچون آنتوان بارا با تاثیرگیری از عاشورا درباره امام کتاب نوشته‌اند.

این فعال جهان اسلام خاطرنشان کرد: نگاه هیئات عزاداری باید نگاهی جنبش‌آفرین و تحول‌خواهانه در جامعه باشد و از طرف دیگر، نگاه اسلام به نخبگان جامعه نیز در همین راستاست که وظیفه دارند مردم را به حرکت دربیاورند.

وی در همین باره ادامه داد: آیت الله جوادی آملی، امام خمینی(ره) را فردی معرفی می‌کنند که به نشستن و حرف زدن اکتفا نکرد و قیام کرد که در اثر آن حتی تبعید هم شد ولی مردم به این قیام اقتدا کردند به این معنا که عمل امام خمینی(ره) مردم را به حرکت واداشت.

غریب رضا با اشاره به شهادت یکی از رزمندگان مدافع حرم گفت: شهدای مدافع حرم عمل می‌کنند ولی من و امثال من نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم که عمل مدافعان حرم به اندازه صد سخنرانی تاثیرگذار است.

این کارشناس جهان اسلام در ادامه سخنانش اظهار داشت: به اندازه‌ای که هیئات مذهبی بتواند مصلح اجتماعی به معنای قرآنی خروجی داشته باشند به هیئت مقبول در نزد اهل بیت نزدیک‌تر هستند.

وی تصریح کرد: تنها عشق به اهل بیت کافی نیست، هیئات باید بتوانند ترجمان اجتماعی داشته باشند و مصلح اجتماعی در معنای اعتراض و ایستادگی روشنگرانه در برابر مفاسد و تحقق واقعی عدالت در جامعه تربیت کنند.

غریب‌ رضا تاکید کرد: هیئات مذهبی هر قدر بتوانند مصلح اجتماعی تربیت کنند مشروعیت دارند در غیر این صورت اگر نامشروع هم نباشند، مورد رضایت اهل بیت(ع) نیستند.

این فعال جهان اسلام بیان کرد: قیام امام خمینی(ره)، راه ما در جهت رسیدن به تمدن مهدوی به عنوان مقصد است و انقلاب اسلامی نیز یک منزل تمهیدی در این مسیر است.

وی ادامه داد: در جهت تحقق این اهداف، هیئات باید تحول خواه باشند و همانند انقلاب اسلامی که با فرهنگ عاشورایی به پیروزی رسید، آنها هم بتوانند به محتوای تمدن اسلامی برسند.

غریب رضا با بیان اینکه در همه جوامع و مراتب، فساد وجود دارد، عنوان کرد: اگر فرهنگ عاشورایی در جامعه اسلامی حاکم شود و بتوانیم مصلحانه عمل کنیم، باب بسیاری از مفاسد سیاسی، اجتماعی و... نیز باز نمی‌شود.

این کارشناس جهان اسلام با انتقاد از برخی تفسیرها درباره عاشورا اظهار داشت: همه به گفت‌وگو اعتقاد دارند ولی برخی تلاش می‌کنند به طور مثال مذاکره با امریکا به عنوان شیطان برزگ را بدون توجه به مبانی دین، درس کربلا معرفی کنند، در حالی که امام حسین علیه السلام، ابتدا حجت را بر یزیدیان تمام کرد و وقتی لجاجت آنها را دید، در برابرشان ایستادگی کرد، بنابرین نباید مذاکره‌ای را که رنگ و بوی عاشورایی ندارد، به امام نسبت دارد و عاشورا را تحریف کرد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه نباید عاشورا را سپر کارهای خود کنیم، تاکید کرد: ما در همه مراحل و مراتب به فرهنگ عاشورایی نیاز داریم به خصوص در ماه محرم که هم باید از ذکر و تذکر حرف بزنیم و هم درباره ابعاد عاشورا تفکر کنیم.

بر اساس این گزارش، مراسم عزاداری دهه دوم محرم در حسینیه هنر واقع در میدان انقلاب، خیابان 16 آذر از 14 مهر آغاز شده است و بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت 10 شب برگزار می‌شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین