عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳
علی غفاری مطرح کرد:
هدف از ساخت ابو زینب این بود، تا بگوییم دفاع از کشور تنها مختص به مرزهای جغرافیایی نمی شود، بلکه نیاز است تا در حوزه فرهنگ نیز از مرزهایمان دفاع کنیم.
عقیق:نشست خبری فیلم ابو زینب با حضور علی غفاری کارگردان، مرتضی شعبانی تهییه کننده و محمود غلامی نویسنده، امروز 28 مهر در پاتوق خبر خبرگزاری بسیج برگزار شد.

در ابتدای این جلسه غفاری کارگردان سینما، در خصوص اهداف خلق فیلم ابو زینب گفت: هدف از ساخت ابو زینب این بود، تا بگوییم دفاع از کشور تنها مختص به مرزهای جغرافیایی نمی شود، بلکه نیاز است تا در حوزه فرهنگ نیز از مرزهایمان دفاع کنیم، اتفاقی که با کمال تاسف به هیچ وجه در زمان حال روی نمی دهد، چون مسئولان فرهنگی تنها در پی شعار دادن هستند.

* انتقاد از وضعیت فرهنگی

این فیلم ساز به توضیح فوق اضافه کرد: کارهایی چون؛ ایستاده در غبار را باید استنثاء دانست چون آن چیزی که هم اکنون به خوبی احساس می شود، حمایت از کارهای ارزشی در پایین ترین سطح ممکن است، برای همین به شدت نسبت به وضعیت فرهنگی انتقاد دارم و از حجت الله ایوبی این سئوال را دارم که ادعاهای وی در ابتدای قبول مسئولیت سینما مبنی بر حمایت از کارهای ارزشی به کجا کشید؟

* فیلمی برای شهادت طلبی

غفاری با بیان اینکه؛ این فیلم با محوریت عملیات استشهادی تولید شده تصریح کرد: در شرایط امروز که گروهک منحرفی چون داعش به اسم اسلام دست به عملیات های تروریستی می زند، بسیار حساس بود که فیلمی درباره عملیات های استشهادی ساخته شود. اما این ریسک را به جان خریدیم تا بگوییم عملیات استشهادی با عملیات انتحاری متفاوت است در عملیات استشهادی تنها چند فرد که همگی نظامی هستند مورد حمله واقع می شوند، اما در عملیات انتحاری تنها تعداد تلفات مهم است.

کارگردان استرداد، به توضیح فوق اضافه کرد: متاسفم که این روزها زمزمه های شومی از طرف برخی عوامل داخلی به گوش می رسد مبنی بر اینکه حضور و مقاومت ما در منطقه لزومی ندارد، آنها غافل از این هستند که امنیت امروز ما نشأت گرفته از تلاش هایی است که مدافعان حرم امروز انجام می دهند.

غفاری تاکید کرد: در جامعه فرهنگی ما به شدت نیازمند یک سردار سلیمانی هستیم، تا بتواند این حوزه را همانند حوزه نظامی سروسامان دهد، اما تا زمانی که چنین خواسته ای محقق نشده به شخصه نسبت به احیای سینمای ارزشی در دولت فعلی خوشبین نیستم.

* فیلمی با بودجه حزب الله لبنان

در ادامه این مراسم، شعبانی تهیه کننده فیلم اعلام کرد: بودجه این فیلم از طرف حزب الله لبنان و برخی بخش های داخلی تامین شده است، این کار تنها برای پخش در یک یا دو کشور تولید نشده بلکه با توجه به روشنگری هایی که دارد مخاطبان آن قادرند بسیاری از کشورهای اسلامی باشند.

* کاری به سفارش سید حسن نصرالله

وی گفت: بعد از عقب نشینی اسرائیل در جنگ 33 روزه، انگیزه ساخت کاری با محوریت مقاومت مردم لبنان در ذهنم شکل گرفت در این راستا طرح هایی نیز به مقاومت و حزب الله لبنان پیشنهاد شد، نکته جالب این جاست شخص سید حسن نصرالله نسبت به فعالیت در این حوزه بسیار علاقه مند و حساس بود، برای همین پیشنهاد کار با محوریت ابو زینب از طرف ایشان مطرح شد و ما نیز تصمیم گرفتیم آن را انجام دهیم.

شعبانی با بیان اینکه؛ این فیلم به هیچ وجه مروج جنگ نیست گفت: شاید اینگونه به نظر آید که فیلم ابو زینب جنگ را تبلیغ می کند، اما به واقع چنین اتفاقی در فیلم رخ نداده، چون هیچ منطقی جنگ را امری پسندیده نمی داند. با این توضیح باید بگویم که «ابو زینب» درباره مقاومت است، مقاومتی که یک گروه مظلوم در مقابل تعداد بی شماری ظالم انجام می دهند.

* یک سؤال از مسئولان سینما

این تهیه کننده در ادامه از مسئولان سینما سوال کرد: چرا فیلم هایی نظیر «ابو زینب» در کشور ما اکران درستی ندارد، این فیلم تنها با چند سینما به نمایش عمومی درآمده است در صورتی که معتقدم اگر شرایط اکران به شکلی مناسبتر برای فیلم رخ می داد، استقبال از آن خوب بود، اتفاقی که در لبنان رخ داد و ما مشاهده کردیم که فیلم با استقبال خوب مردم آنجا روبه رو شد.

وی اضافه کرد: ممکن است این سوال در اذهان پیش بیاید که استقبال از فیلمی در لبنان، جای تعجب ندارد چون با محوریت قهرمانان آن سرزمین ساخته شده است، اما این شبهه در جهان اسلام صدق نمی کند، چون تمام قهرمانان حزب الله لبنان انگیزه ها و آرمان های خود را از انقلاب اسلامی وام گرفته است، نکته دیگر اینکه ما نباید نسبت به دغدغه های جهان اسلام بی تفاوت باشیم و خود را نسبت به بسیاری از جنایت ها بی تفاوت نشان دهیم.

وی در پایان گفت: فیلم هایی نظیر «ابو زینب» جزو نیازها سینمای ایران است ، زیرا این دست فیلم ها مبلغ آرمان های انقلاب و حضرت امام هستند، به همین دلیل به جای اینکه سرمایه و انرژی خود را صرف کارهایی کنیم که هیچ نفعی معنوی برای ما ندارند، تمرکز خود را به روی کارهایی نظیر فیلم «ابوزینب» کنیم.

 

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین