عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
آیت الله جاودان در خصوص ثمرات ایستادگی در راه خدا و ثواب گریه سخنرانی کردند که متن آن را در پایین می خوانیم.
عقیق:آیت الله جاودان استاد اخلاق در خصوص ثمرات ایستادگی در راه خدا گفت:
خداوند در قرآن می فرمایند
«إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون»
وقتی قبول کردیم، باید پای آن بایستیم. اینکه گاهی ایستادگی کنیم، هم فایده ندارد. باید ایستادگی همیشگی باشد.

وی در خصوص نتیجه این ایستادگی بیان کرد: اگر پای حرفمان ایستادیم به جایی می‌رسیم که هیچ ترسی در هیچ وقتی برای ما نخواهد بود (لا خوف علیهم). هیچ حادثه‌ای در جهان اتفاق نمی‌افتد که ما را بترساند. 

آیت الله جاودان ادامه داد: مرگ، به خودی خود ترس دارد، اما حضرت آیت الله حق‌شناس می‌فرمودند اگر ملک الموت بیاید تا من اجازه ندهم نمی‌تواند کاری کند. چون حدیث است که تا مؤمن راضی نشود ملک الموت نمی‌تواند قبض روح کند.

 ایشان در خصوص عبارت و لا یحزنون گفت: و لا هم یحزنون هم خیلی مهم است. خوف، برای حوادث آینده است اما حزن برای چیزی است که در گذشته داشتم و از دست داده ام. آدمی که ایستادگی کرد هیچ غصه‌ای نخواهد داشت. چون چیزی از دست نداده است. این آدم به امنیت می‌رسد. همه چیز گذشته برایش جبران شده و در آینده هم هیچ خطری برایش وجود ندارد.

آیت الله جاودان در ادامه در خصوص ثواب گریه بر امام حسین (ع) اظهار کرد:

مسمع بن عبد الملك كردين بصرى گفت: امام صادق(ق) به من فرمودند «اى مسمع تو از اهل عراق هستى. آيا به زيارت قبر حسين(ع) مى‏روى؟ عرض كردم: خير، من نزد اهل بصره مردى مشهور هستم و من در امان نيستم از اينكه حال من را نزد حاکم گزارش كنند. در نتيجه او با من كارى كند كه عبرت ديگران گردد. 

این استاد اخلاق افزود: حضرت به من فرمودند: آيا مصائب و اذیتهایی را که بر ایشان روا داشتند، یاد میکنی؟عرض كردم: بلى. حضرت(ع) فرمودند: آيا به جزع و فزع مى‏آئى؟ عرض كردم: بلى به خدا قسم و بخاطر ياد كردن مصائب آن بزرگوار چنان غمگين و حزين مى‏شوم كه اهل و عيالم اثر آن را در من مشاهده مى‏كنند.

وی ادامه داد: حضرت فرمودند: خدا رحمت كند اشک‏هاى تو را. بدان قطعا تو از كسانى محسوب مى‏شوى كه به خاطر ما جزع نموده و به واسطه سرور و فرح ما مسرور گشته و بخاطر حزن ما محزون گرديده و به جهت خوف ما خائف بوده و هنگام ایمن بودن ما در امان هستند. هنگام مرگ اجدادم را بالاى سرت خواهى ديد كه ملك الموت سفارش تو را خواهند نمود وخواهى ديد كه ملك الموت از مادر مهربان به فرزندش به تو مهربان‏تر و رحيم‏تر خواهد بود. احدى به خاطر ترحم به ما و به جهت مصائبى كه بر ما وارد شده گريه نمى‌کند مگر آنكه قبل از آمدن اشک از چشمش حق تعالى او را رحمت خواهد نمود و وقتى اشکها بر گونه‏هايش جارى گشت در صورتى كه يك قطره از آنها در جهنّم بيفتد، حرارت و آتش آن را خاموش و آرام مى‌‌کند كه ديگر براى آن حرارتى پيدا نمى‏شود.

آیت الله جاودان در پایان اضافه کرد: بدان كسى كه به خاطر ما قلبش دردناك شود در روزى كه موت و مرگش فرا برسد و ما را مشاهده نمايد، سرور و نشاطى برايش پيدا شود كه پيوسته اين سرور در او بوده تا در كنار حوض بر ما وارد گردد و هنگامى كه محبّ و دوست‏دار ما اهل بيت بر حوض كوثر وارد شود، سرور و فرح خاصّى در كوثر پيدا شود.


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین