عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
در بیست و نهمین «شب شاعر» مطرح شد
بیست و نهمین «شب شاعر» پاسداشت ژولیده نیشابوری شاعر فقید اهل‌بیت(ع) با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد.
عقیق:بیست و نهمین «شب شاعر» پاسداشت شاعر فقید اهل بیت مرحوم محمدحسن فرحبخشیان متخلص به ژولیده نیشابوری عصر دیروز با حضور چهره‌های فرهنگی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

ژولیده نیشابوری در مسیر خدمت به خاندان اهل بیت (ع) شعر می‌سرود

رضا اسماعیلی با اشاره به جایگاه ژولیده نیشابوری در ادبیات دینی و آیینی گفت: او نامی معتبر در ادبیات دینی و آیینی است. در ادبیات آئینی ما 2 دسته شاعر داریم که دسته اول به صورت ذاتی و فطری به این عرصه ورود کرده‌اند که از جنس مردم هستند و مرحوم ژولیده از این جنس است.

وی افزود: معرفت و بصیرت اسلامی موجب شده بود شاعرانی مانند ژولیده از شاعران هم عصر خود جلوتر باشد. اتفاقاً تحصیلات دانشگاهی خود حجابی است که مانع ادامه مسیر رشد شاعر می‌شود. ژولیده نیشابوری در مسیر خدمت به خاندان اهل بیت (ع) شعر می‌سرود و همان هدفی که امام حسین (ع) در قیامش دنبال می‌کرد در اشعار او دیده می‌شود.

اسماعیلی در پایان گفت: ژولیده نیشابوری یکی از پرچمداران شعر هیئت به معنای درست بود، متأسفانه اشعاری در هیئتها خوانده می‌شود که شعر هیئت نیست.

عنایت حضرت رضا (ع) به مرحوم ژولیده

حجت‌الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: مرحوم ژولیده نیشابوری ارادت به اهل‌بیت داشت اما او ارادت خاصی به حضرت رضا (ع) داشت که من این را به چشم دیده بودم و در خاطرم هست که فرموده بود از عنایات حضرت رضا (ع) بوده که توانسته شعر بگوید.

وی افزود: اگر اشتباه نکنم از زبان مرحوم ژولیده شنیدم که می‌گفت به یکی از مداحان 3 مرتبه گفتم که این شعرت را به من بده اما او شعر را نداد و گفت که اینها ابزار کاسبی من است و من رو کردم به حرم علی‌بن موسی‌الرضا (ع) و گفتم آقا خودتان عنایتی کنید تا بتوانم برایتان شعر بگویم که همان‌جا یک مصرع و چند روز بعد مصرع دوم و بعد از آن تا پایان عمر همینطور شعر آمد و آمد.

برخی شاعران با تاریخ و مقتل اصلا آشنا نیستند

سخنران بعدی این مراسم، حسین اسرافیلی بود که گفت: در اشعار آئینی ما با آسیب‌هایی روبرو هستیم که یکی از آنها در زبان است یعنی شاعر با همان زبانی که برای دوست دخترش شعر می‌گوید برای امام حسین نیز شعر می‌سراید. یا دیده می‌شود برخی شاعران با تاریخ و مقتل اصلا آشنا نیستند و برای اهل بیت شعر سروده است اما بسیاری از شعرا از اهل بیت گفته‌اند که خوب هم گفته‌اند که اتفاقاً مداح و نوحه خوان نیز نبوده‌اند.

وی افزود: عمدتاً کسانی که در این حوزه شعر می‌گویند از زبان ساده‌ای بهره می‌برند و استدلال می‌کنند که ما برای مردم شعر می‌گوییم در حالیکه باید به آنها گفت با این کارتان ذوق مخاطب را پایین می‌آورید. مرحوم ژولیده نیشابوری یکی از کسانی است که به خوبی در این زمینه شعر گفته در حالیکه فخامت و فاخر بودن زبان و در کنار آن استنادات تاریخی را نیز مورد توجه قرار داده است.

ژولیده صدق را در خودش تقویت کرد

در ادامه مهدی مظاهری از دیگر شاعران حاضر در جمع نیز گفت: ژولیده نیشابوری و امثالش، کسانی بودند که به قول آقای اسماعیلی، به جای آنکه آن حجاب سواد را به دور خود بپیچند، صدق را در خودشان تقویت کردند. علت تاثیرگذاری کلامشان هم همین بود. اتفاقی که برای ژولیده افتاد، و همچنین برای یک سری شاعر دیگر که مانند او بودند، روبرو شدن با همان صدقی بود که در مکاشفه رخ می دهد.

وی افزود: مرحوم ژولیده نیشابوری به جای اضافه کردن سواد که خود حجاب است، صدق خود را افزوده بود.

ژولیده خود را به  اهل بیت(ع) وصل کرده بود

مجتبی رحماندوست در بیست و نهمین شب شاعر گفت: انسان به میزان تعلقش به ارزش‌های متعالی انسان است و هرقدر از آنها دور شود از انسان بودن دور شده است. انسانی که بیشتر از نیم قرن با زبان شعر با اهل‌بیت محشور بوده در واقع خودش را به مظاهر زیبایی چسبانده است.

وی افزود: هنر می‌آید تا پدیده‌ها را تزیین کند ولی در مورد معدن زیبایی‌هایی مانند اهل بیت (ع) باید گفت که هنر خود را با ایشان تزیین می‌کند و ژولیده نیشابوری خود را با وصل کردن به معدن پایان ناپذیری مانند اهل بیت مزین کرده است.

جواد حیدری از دیگر حاضران در این برنامه بود که به خاطره گویی درباره زنده یاد ژولیده نیشابوری پرداخت.

این برنامه با تقدیر از خانواده زنده یاد ژولیده نیشابوری به پایان رسید.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین