عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۱
علمای مسیحی در شرق به شکل عام و علمای مسیحی لبنانی به شکل خاص نگاه ویژه‌ای به تاریخ و فرهنگ اسلامی دارند و در این میان دیدگاه منحصربه فردی درباره امام علی (ع) و نهضت عاشورا و امام حسین (ع) دارند.
عقیق: آنتوان بارا  پژوهشگر مسیحی، پس از سالها پژوهش و مطالعه در منابع مختلف تاریخ اسلام کتابی را با عنوان «حسین در اندیشه مسیحیت» به نگارش درآورده است که در نوع خود و از زبان یک مسیحی بی‌نظیر است.

این کتاب در سال 1978 برای اولین بار منتشر شد اما نویسنده آن طی سالیان بعد ملحقات دیگری به آن افزود و چاپ چهارم آن را در سال پیش منتشر کرد.

وی زندگی و شهادت حضرت عیسی (ع) از دیدگاه مسیحیت را با زندگی و شهادت حضرت امام حسین (ع) از دیدگاه اسلام مقایسه کرده است. در این تحلیل‌ها نکاتی جالب به چشم می خورد که برای هر مسلمان با انصافی شگفت انگیز و خواندنی است.

گفتنی است که چاپ چهارم این کتاب به زبان فارسی بزودی توجه می‌شود.

"آنتوان بارا" سوری الاصل و ساکن کویت است. وی نویسنده‌ای توانا و ادیبی با ذوق است و علاوه بر کتاب فوق، 15 جلد کتاب دیگر نیز به رشته تحریر درآورده است. وی همچنین روزنامه‌نگار است.

"بارا" دو سال پیش با حضور در ایران، اعلام کرده که در کشورهای عربی به او "مسیحی شیعه" می‌گویند وی همیشه با احترام از امام حسین (ع) یاد کرده است.

"آنتوان بارا" اعتقاد دارد امام حسین (ع) فقط متعلق به شیعیان نیست بلکه متعلق به تمام جهانیان است و او را با عبارت "حسین گوهرادیان" معرفی می‌کند و در پایان سخنش را این جمله به پایان می‌رساند که حسین (ع) در قلب من است. این متفکر مسیحی 25 مرتبه به مطالعه نهج‌البلاغه اقدام کرده است.

مسیحیان شرق معتقدند واقعه عاشوار و شهادت امام حسین (ع) و یارانش و نیز اسارت خاندان اهل بیت علیهم السلام در برهه ای از تاریخ به جامعه‌ مسیحی در منطقه لبنان و سوریه گره خورده است و همین امر بسته‌ی مناسب برای همزیستی مسلمانان و مسیحیان در خاورمیانه ایجاد کرده است.

یکی از متفکران مسیحی به نام "آنطوان ضو" معتقد است:ما به شکل دیگری به امام علی (ع) و امام حسین (ع) نگاه می کنیم. ما باید این دو بزرگوار را به شکل جدید و به زبان نو در زمانه خودمان معرفی کنیم. ما باید فرزندانمان را با فکر این دو بزرگوار آشنا کنیم.

امام حسین (ع) نه تنها در روزگار حیات خود مظلوم بوده است بلکه در این زمان نیز مظلوم است چون ما نتوانستیم ایشان را درست معرفی کنیم. این در امام علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت مسیحی (ع) برای خودشان زندگی نکرده‌اند، بلکه خود را وقف انسانیت کرده‌اند.

"جرجی زیدان"، "جرج جرداق" و ده‌ها مسیحی حق جوی دیگر حقیقت ناب همه ادیان راستین را در اهل بیت پیامبر (ص) یافته‌اند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین