عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
پاسخي متفاوت به يك سوال؛
بهترین زمان برای روزه گرفتن در ماه رجب سه روز پنج‎شنبه، جمعه و شنبه است و بر طبق روایات در لیلة الرغائب، ملائکه برای روزه‎داران این ماه طلب آمرزش می‎کنند و خداوند هم می‎پذیرد.

به گزارش عقيق به نقل از مهر،حجت الاسلام شهاب مرادی که به مناسبت لیلة الرغائب مهمان برنامه تلویزیونی "باران" شبکه قرآن بود با بیان این مطلب افزود: محور اعمال  در لیلة الرغائب، "استغفار" است، مانند تمام ماه رجب، که محورش تکرار و توجه به لااله الا الله و سوره توحید و استغفار است برای تطهیر، شستشو و پاکیزگی  روح. ماه رجب، همانند مسجد شجره که میقات است برای حضور در مسجدالحرام، میقاتی است برای ورود به ماه مبارک رمضان.رسول خدا (ص) فرموده اند: ملک داعی(دعوت کننده) در تمام شب های ماه رجب از آسمان هفتم پایین می آید و  تا صبح مردم را به "استغفار و طلب حاجت" دعوت می کند .

شب آرزوها، ترجمه و تلقی نادرست

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: از نظر دینی ترجمه  "شب آرزوها" برای "لیلة الرغائب"،  ترجمه و تلقی درستی نیست. در ادبیات دینی به جای واژه "آرزو می کنم" از عبارت "دعا می کنم" استفاده می شود تا هر درخواستی را ارتباط بدهیم به "الله ".

حجت الاسلام مرادی تصریح کرد: در روایات  گاهی واژه "امل" به معنای "امید(آرزوی مثبت)" آمده است. آرزویی که اسلام، منفی می داند آرزویی است که جنبه خیالی دارد. پدیده های خیالی و جادویی در دنیا همیشه طرفداران زیادی دارد، و بشر به صورت ناخواسته برای کاهش سرخوردگی ها و ناکامی هایش به این موضوعات توجه می کند لذا همیشه داستان های خیالی و جادویی فروش دارد .

وی اضافه کرد: "آرزو" اگر در مسیر توجه، برنامه و تلاش قرار گیرد صحیح است، اما اگر "خیالبافی" باشد و یا صرفا در حد "دعا" یا "فکر" بماند، باعث ضرر و  فریب می شود؛ الاملُ خادعٌ غارٌ ضارٌ !

لیلة الرغائب، شب تنظیم رغبت ها و تمایلات

حجت الاسلام مرادی افزود: یکی از مفاهیم "الرغائب"، هر امر مرغوبی است که در آن عطای کثیر باشد؛ و مفهوم دیگر آن "رغبت و تمایل" است. این که ببینیم چه چیزی را دوست داریم؟ به چه چیز رغبت و تمایل داریم؟ لیلة الرغائب همانند ماه رجب، شب تنظیم و اصلاح جهت گیری، رغبت و تمایل هاست که در پی آن آینده   و عاقبتمان را خدایی بسازیم .

وی با طرح اين سوال که «خودمان را بیازماییم، آیا آماده مرگ هستیم؟» گفت:  طبق آیات و روایات "آرزو" نقطه مقابل "یاد مرگ و قیامت" است؛ آرزو غفلت می آورد و یاد مرگ، غفلت را از بین می برد. آرزوسازی و آرزوپردازی هیچ انتهایی ندارد و باعث می شود فکر کنیم برای همیشه در این دنیا هستیم. در حالی که قرآن می فرماید دنیا محل امتحان است «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا». در فرصت محدودی آمده ایم که بهترین کار را انجام دهیم، برویم و آینده و عاقبت بهتری داشته باشیم، پس آرزوهایمان باید مناسب این مسیر باشد .

مرادی نتیجه گیری خود را اینگونه بیان کرد: "آرزو" به تنهایی زندگی را تلخ می کند و نمی گذارد امروزِ زندگی را درک کنیم، حسرتِ گذشته و آرزویِ آینده، "اکنون" و"حال"  را از ما می گیرد؛ "این لحظه" تنها فرصتی است که در دست ما است و  می توانیم با یک زندگی خوب، "رضایت خدا" را جلب کنیم .

آرزوی حجت الاسلام شهاب مرادی

وی با اشاره به این که در ماه رجب سفارش شده ایم به مداومت در تلاوت سوره توحید، ذکر لااله الا الله، استغفار، به صدقه دادن توصیه کرد و گفت: بهتر است این اعمال را به ائمه معصومین، حضرت صدیقه طاهره(س) و ام المومنین خدیجه کبری(س) که مادر ائمه و اساس اهل بیت هستد هدیه کنیم .

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید: آرزوی شما چیست؟، گفت: آرزویم این است که در قبرستان قریش برای ام المومنین خدیجه کبری(س) یک مزار بسیار زیبا بسازیم .

 پیشنهاد سه روز، روزه متوالی

این كارشناس مذهبي بهترین زمان برای روزه گرفتن در این ماه را سه روز پنج شنبه، جمعه و شنبه دانست. بر طبق روایات در لیلة الرغائب، ملائکه برای روزه داران این ماه طلب آمرزش می کنند و خداوند هم می پذیرد .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
0
1
سلام.بخش شما بپرسيد ادامه پيدا نميكنه؟
آقاى مومنى كى جوابها رو ميدن؟
مدیر پایگاه با سلام
به مدد حضرت ارباب علیه السلام، این بخش ادامه خواهد داشت.
منتظر پاسخ های ایشان هستیم.
زهره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
4
2
وااا.با اين همه مشكل و مصيبت كه توي جهان اسلام هست و اين همه مشكل كه توي كشور هست اونوقت آرزوي حاج آقا اينه كه براي حضرت خديجه بقعه بسازه؟
محمد علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
1
3
زهره خانوم شما كه حاج آقا رو خوب نمي شناسي بهتره اظهار نظر نكني.
محب خديجه بانو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
0
1
زهره خانم تخريب مزار اول بانوي مسلمان و ام المومنين خديجه كبري او ابر مصائب ماست.و بايداز مهم ترين آرزوهاي هر شيعه ي واقعي باشه مثل خود شما
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین