عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری:
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم ارتقای توانمندی خدام مساجد تاکید کرد و گفت: خادمین مساجد هم نیاز به دانشگاه دارند.
عقیق:حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، امروز (شنبه دهم مهرماه) در نخستین همایش تقدیر از فعالان علمی، آموزشی خادمان مساجد با اشاره به اینکه باید نگاه خودمان را به مسجد متناسب با نگاه خداوند کنیم، گفت: باید ببینیم که خدا و اولیای او به مسجد چه نگاهی دارند تا ما نیز همان نگاه را به آن داشته باشیم.


وی بیان داشت: همچنین باید ببینیم که مسجد چگونه از نظر معنوی تاثیرگذاری اجتماعی و تربیتی داشته است و پیامبر (ص) هم آن را چگونه معرفی کرده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار داشت: در دیدار اخیر ائمه جماعات با مقام معظم رهبری، وصف ایشان در مورد مسجد را شنیدیم، اینکه مسجد باید بر محور ذکر و یاد خدا و اقامه نماز، هسته مقاومت فرهنگی، فکری و اجتماعی در محله خود باشد و از ایمان و اعتقادات مردم در برابر حمله دشمن صیانت کند.

وی با بیان اینکه همه کارگزاران مساجد در یک جمله خادمان مراجعین به این خانه‌های خدا هستند، بر لزوم هماهنگی خدام مساجد با ائمه جماعات تاکید کرد و گفت: در این صورت است که خانه های خدا برای پذیرایی مومنین آماده می شوند و حضور در آن برای عموم افراد جاذبه خواهد داشت.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: مساجد باید محلی باشند که در آن مردم همه با هم رفیق باشند و احساس دوستی و آرامش خاطر کنند و این رفاقت‌ها به سمت اخوت ایمانی برسد.

حاج علی‌اکبری تلاوت آیات قرآن، یادگیری احکام الهی، تقویت روحیه جهادی ـ انقلابی و شناخت وظایف روز را از ویژگی‌های مساجد برشمرد و گفت: خداوند کلید خدمت به مسجد را در ابتدا به حضراتی چون ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل و نیز حضرت مریم (س) سپرد.ه است

وی مهربانی، میهمانداری، قوی و فعال بودن در خانه خدا، بردباری، صمیمیت، شجاع و نترس بودن در برابر دشمن را از ویژگی های خادمین مساجد دانست که موجب می شوند از این خانه های خدا به عنوان پایگاه مقاومت فرهنگی یاد شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه باید نگاهمان به خادمی مسجد اصلاح شود، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد موظف است ظرفیت های مساجد و جایگاه خادمی در آن ها را درست تعریف کند تا آنان متناسب با زمان آنچه را که باید، بدانند.

حاج علی اکبری به روز بودن خدام مساجد، توانمندسازی و آموزش را از جمله محورهایی دانست که مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ارتقای آن ها در میان خدام مساجد مورد تاکید قرار داده است و در ادامه، گفت: خادمین مساجد هم نیاز به دانشگاه دارند زیرا باید سطح علمی شان افزایش یابد تا از عهده اداره خانه های خدا برآیند.

حجت الاسلام علی نوری، هم در این همایش گفت: درصد مشارکت خدام به جهت مطالعه، نظر دادن و شرکت در برنامه ها و مسابقات نسبت به ائمه جماعات بسیار شوق انگیز بوده است و این حجم استقبال همیشه ما را به فعالیت بیشتر در این حوزه مشتاق تر می‌کند.

وی افزود: از زمانی که بحث تحصیلات علمی و دانشگاهی و طراحی رشته‌ای برای خدام را آغاز کردیم، هجمه‌های گسترده‌ای توسط رسانه‌های خارجی به سمت ما صورت گرفت و دشمنان ما با کوچک شمردن جایگاه خادم چنین حرکتی را به استهزا گرفتند ولی خادم برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خادم حکم کلید دار بهشت دارد.

معاون آموزش سازمان رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به گزارش عملکرد معاونت آموزش در سال ٩٥ گفت: سه رویکرد آموزشی عمومی، تخصصی و اختصاصی از جمله رویکردهای ما است و آموزش‌های عمومی شامل بسته‌های کرامت و پنل پیامکی ویژه خدام است و در بخش آموزش تخصصی به دو موضوع بهداشت عمومی مساجد و ایمنی مساجد اهتمام شده است.

نوری با اشاره به ماهیت آموزش‌های بهداشت و ایمنی خدام خاطر نشان کرد: آموزش‌های بهداشت عمومی مساجد با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران در مناطق مختلف صورت گرفت و یک هزار از خدام در این جلسات حاضر شدند، و در بخش آموزش‌های ایمنی با مشارکت آتش نشانی کار آموزشی خدام را پیش بردیم و در این طرح هم ١١٥٥ از خدام با مهارت‌های کار با کپسول و امداد و نجات آشنایی پیدا کردند. علاوه بر آن در ٦ ماه دوم امسال با همکاری ناجا به دنبال برگزاری دوره حفاظت فیزیکی در مساجد هستیم.

معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به اینکه در دوره اختصاصی مخصوص خدام به آموزش های مقدماتی مخصوص خدامی که تازه وارد این شغل شده اند، اهتمام ورزیده می‌شود، گفت: این دوره به صورت اردوی ٢ تا ٣ روزه متمرکز برگزار می‌شود. همچنین برای موضوع ادامه تحصیل خدام در مقطع کاردانی با توافقاتی که با دانشگاه علمی کاربردی صورت گرفته است در نیمسال دوم امسال برای ٤٠ نفر از خدام شرایط تحصیل در رشته خدمت فراهم خواهد شد.

نوری همچنین گفت: در بخش تولید محتوا برای خدام در این معاونت ٣٨٤ صفحه تولیدات مکتوب، ١٩٦ دقیقه صوتی و ٢٥ دقیقه تصویری تهیه شده است و برنامه‌های آموزشی خدام با نظرات و ارزیابی‌هایی است که از خود آنها صورت گرفته شده است.

در این همایش که به همت معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و مدیران نواحی 17 گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد و خدام مساجد استان تهران برگزار شد، از 8 نفر از خدام برتر و 2 نفر از اساتید دوره‌های آموزشی و 5 نفر از مدیران نهادها و مؤسسات همکار در برنامه‌های آموزشی و سردبیر نشریه خانه خوبان تقدیر شد.

بنابر این گزارش، از میان خدام حاضر در برنامه‌های آموزشی در بخش آموزش‌های بهداشت، محمد باقری و سید جواد حسینی، در بخش آموزش‌های ایمنی آقایان داریوش حیدری و توکل نصیری، در بخش آموزش‌های کرامت، عباس محمد عظیمی و در بخش خانه کرامت محمدرضا آبرودی تقدیر شدند و همچنین به احمد بانی و حسین اسدی به‌عنوان خادم فعال آموزشی و خادم افتخاری لوح تقدیر تقدیم شد.

از میان نهادها و مؤسسات همکار از شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران، جنیدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، شریعتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، عرشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فخاری رئیس مرکز آموزش علمی و کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی تقدیر شد.

در بخش اساتید همکار نیز از خزایی مربی برتر در آموزش‌های بهداشت مساجد و قبادوند مربی برتر در آموزش‌های ایمنی مساجد تقدیر شد. همچنین اصغر افتخاری سردبیر نشریه خانه خوبان نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

برهمین اساس حجت‌الاسلام بصیری مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام رستگار معاون ناحیه شهید علامه امینی و حجت‌الاسلام عاشق حسینی کارشناس ناحیه شهید نواب صفوی نیز مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

همایش تجلیل از خدام برتر مساجد در عرصه علمی و آموزشی به همت معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران صبح امروز دهم مهرماه 95 در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.

منبع:فارس



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین