عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
آیت الله سبحانی:
حضرت آیت الله سبحانی یکی از اهداف وهابیت را حذف تشیع عنوان کردند و گفتند: امروز آنان مشاهده می کنند که علما، روحانیون و دین تشیع در مقابل استکبار قد علم کرده و به همین دلیل به دنبال حذف تشیع می باشند.
عقیق:حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم با اشاره به  قرار گرفتن در آستانه ماه محرم الحرام، اظهار داشتند: روحانیونی که قادر بر تبلیغ بوده، اطلاعات قرآنی و حدیثی داشته و می توانند برای مردم سودمند باشد، مستحب است که به این کار بپردازند.

ایشان با بیان این مطلب که قرآن کریم در آیه 39 سوره احزاب به بیان تکلیف ما می پردازد، ابراز داشتند: در این آیه آمده است: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً/ همان کسانی که رسالت ها و پیام های خدا را ( به مردم ) می رسانند و از او می ترسند و از احدی جز او نمی ترسند ، و خدا در حسابرسی ( باطن و عمل های خارج آنها ) کافی است».

*تکیه گاه منابر، قال الله و قال الرسول باشد

این مرجع تقلید به تجزیه این آیه پرداختند و گفتند: مراد از «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ» آن است که باید پیام های خدای متعال برای مردم بیان شود؛ به این معنا که تکیه گاه منبر باید قال الله، قال الرسول و قال الامیر باشد؛ چراکه کلمات قرآن و اهل بیت(ع)، نورانیتی دارد که در مستمع اثر خواهد کرد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان ساختند: البته می توان در منابر از کلمات علما، داستان، قصه، دانش های امروزی و ... استفاده کرد؛ ولی اصل و اساس، آیات الهی و روایات حضرات معصومین(ع) است.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به جمله «وَ يَخْشَوْنَهُ» و بیان این سوال که چرا خداوند متعال «ویخافونه» نفرموده است، تصریح کردند: تفاوت خشیت و خوف در آن است که خوف، ترس است؛ اما خشیت، ترسی است که اعتقاد به عظمت طرف مقابل را به همراه دارد؛ لذا درباره حضرت حق، کلمه خشیت به کار برده می شود.

معظم له به جمله «وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ» اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال می فرمایند که فقط باید از خدا باید ترسید؛ چراکه خشیت اولا و بالذات، مختص به خداوند متعال است.

ایشان بیان داشتند: در این آیه، جمله «وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً» نیز استفاده شده که منظور، آن است که فقط باید برای خدا کار کنیم؛ نه جلب رضایت مردم؛ چراکه کار خدایی ماندگار خواهد شد.

*مبلغان از کتاب سفینه البحار استفاده نمایند

این مرجع تقلید در ادامه اظهار داشتند: مبلغان می توانند در منابر خود از کتاب سفینه البحار مرحوم شیخ عباس قمی استفاده نمایند؛ چراکه خلاصه ای از کتاب بحارالانوار بوده و بسیار مناسب می باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه مبلغان باید گوش شنوا و چشم باز داشته باشند، ابراز داشتند: باید درد جامعه را دید و شنید و آن را بر روی منبر دوا کرد؛ چراکه اگر مباحث ما خارج از دردهای امروزی باشد، اثر نخواهد داشت.

*حذف تشیع از اهداف وهابیت است

این استاد برجسته حوزه در بخش دیگر از سخنان خود یکی از اهداف وهابیت را حذف تشیع عنوان کردند و گفتند: امروز آنان مشاهده می کنند که علما، روحانیون و دین تشیع در مقابل استکبار قد علم کرده و به همین دلیل به دنبال حذف تشیع می باشند.

معظم له با اشاره به قصد سران برخی از کشورهای عربی برای همراهی با اسرائیل، خاطرنشان ساختند: متأسفانه برخی از علمای اهل سنت نیز از این حرکت دفاع کرده و به «والصلح خیر» که در قرآن کریم به آن اشاره شده، استناد می کنند؛ اما باید به آنان گفت که این جمله مربوط به صلح زن و مرد است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین