عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
مداح پيشكسوت كشور؛
حاج يدالله بهتاش: روضه خواندن ثواب دارد، اما هر روضه اي ثواب ندارد و نسبت دروغ دادن به امام حسين(ع) نه تنها ثواب ندارد بلكه گناه و معصيت است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن اعتمادي، در گردهمايي بزرگ مداحان و شاعران مذهبي شهرستان كاشان در مسجد اعظم كرسي‌ كاشان، افزود: لزوم نقل و تحليل صحيح وقايع و معارف مربوط به اهل بيت(ع) مسؤوليت مداحان را سنگين کرده است و چنانچه در اين زمينه سهل انگاري شود عواقب جبران ناپذيري را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمين اعتمادي به آسيب هاي مداحي اشاره کرد و گفت: ورود افراد بي تجربه به عرصه مداحي مشکلاتي را در پي دارد که حل اين معضل همت والاي کانون مداحان را مي طلبد تا از آسيب ها و بدعت هاي احتمالي جلوگيري شود.

رييس حوزه علميه آيت الله اعتمادي يادآور شد: برخي از افراد با خواندن يک بيت شعر و بدون هيچگونه آشنایي با کتاب هاي مقاتل معتبر و غيره، خود را به عنوان مداح معرفي مي‌کنند که تعداد آنها نيز کم نيست و اين وظيفه کانون است تا آنها را شناسايي، سطح بندي و ساماندهي کند.

وي با تأكيد بر زنده نگهداشتن محرم و عاشورا و كربلا، گفت: شركت در هيأت و جلسات عزاداري، پوشيدن لباس مشكي، انتخاب نام ائمه اطهار(ع) براي فرزندان، نصب پرچم و روضه هاي خانگي از جمله كارهايي است كه مي تواند عاشورا و كربلا را زنده نگهدارد.

در ادامه حاج يدالله بهتاش، مداح پيشكسوت كشور نيز با اشاره به 7 مؤلفه ماندگاري و اثرگذاري مداحان، از خلوص در كار مداحي به عنوان اولين مؤلفه ماندگاري و اثرگذاري مداحان نام برد و افزود: كارمداحي با سبك من و هيأت من سازگاري ندارد، بلكه آنچه سبب ماندگاري و اثرگذاري مداحان مي‌شود خلوص در كار مداحي است.

وي افزود: خلوص در كار مداحي مانند ويتامين در غذا و مانند عيار در طلا است و به هر ميزاني كه در كار مداحي خلوص بيشتري وجود داشته عيار كار مداحي بالاتر رفته و سبب ماندگاري و تأثيرگذاري مداح خواهد شد.

بهتاش همچنين صداقت، مطالعه، خودسازي، ادب نسبت به اهل بيت(ع) و تواضع و دانستن احكام مداحي را از ديگر مؤلفه ها و عواملي نام برد كه سبب ماندگاري و تأثيرگذاري مداحان است.

وي با اشاره به اينكه مداح با دروغگويي نمي تواند اثرگذار و ماندگار شود، يادآور شد: امام باقر(ع) مي فرمايد، خدا به گناهان قفل زده است و كليد همه گناهان شراب است اما با وجود همه تفاسيري كه از شراب مي شود در صفحه 338 جلد دو كتاب اصول كافي آمده است دروغ بدتر از شراب است.

به گفته وي، روضه خواندن ثواب دارد، اما هر روضه اي ثواب ندارد و نسبت دروغ دادن به امام حسين(ع) نه تنها ثواب ندارد بلكه گناه و معصيت است.

اين پيشكسوت مداحان كشور در ادامه بر داشتن مطالعه از سوی مداحان تأكيد كرد و بيان داشت: استفاده از چند لوح فشرده و سبك گوش دادن، مداح تأثيرگذار و ماندگار نخواهد شد، چرا كه آنچه يك مداح را ماندگار خواهد كرد، مطالعه مداوم و مستمر است.

بهتاش بر مطالعه يك دوره چهارده معصوم از سوی مداحان تأكيد كرد و بیان كرد: برخي از مداحان  تنها روضه خوان 3 تا 4 امام هستند در حالي كه مداحان بايد روضه خوان 14 معصوم(ع) باشند.

وي از خودسازي به عنوان يكي ديگر از مؤلفه هاي تأثيرگذاري مداحان نام برد و اضافه كرد: مردم تنها به خواندن مداحان توجه ندارند بلكه مردم رفتار، كردار، گفتار و حتي لباس مداحان را نيز زير نظر دارند، از اين رو مداحي تنها سبك و صدا و حفظ چند قصيده نيست.

گفتني است، در حال حاضر 340 مداح و حدود 300 خانم جلسه اي با تحصيلات حوزوي و دانشگاهي و تعدادي با تحصيلات ابتدايي در شهرستان كاشان فعاليت دارند كه با درجه بندي مداحان، نياز به برگزاري جلسات آموزشي براي مداحان درجه پايين از سوی كانون مداحان كاشان است.

شایان ذكر است، گردهمايي بزرگ مداحان و شاعران مذهبي شهرستان كاشان از سوی كانون مداحان و شاعران مذهبي و با همت كانون بسيج مداحان شهرستان كاشان در مسجد اعظم كرسي‌كاشان همراه با تجليلي از سه نفر از مداحان پيشكوت كاشان برگزارشد.


منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین