عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی؛
نماینده ولی فقیه در استان البرز: مداح و سخنران مانند طبیب در جامعه است، اگر نتوانیم نیاز جمع را تشخیص دهیم و همان چیزی را که آنها دوست دارند به آنها ارائه دهیم مسلما خطا کرده ایم.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز، در مراسم تجلیل از پیر غلامان امام حسین(ع) با تبریک ایام ذی الحجه و ماه امامت و ولایت با بیان اینکه هیئت داری برای اهل منبر،خطابه و مداحی نباید به صورت سنتی باشد اظهار داشت: نوحه خوانی و سینه زنی باید به صورت سنتی باشد ولی در حال حاضر باید هیئت ها را به گونه ای اداره کرد که خروجی این هیئت یک انسان فرهیحته عالم، به مسائل شیعه و اسلامی باشد و در عین حال بتواند وظایف خود را انجام دهد.

وی با اشاره به جایگاه و شانیت مداحان در جامعه افزود: نمیشود جلساتی را برگزار کنیم و این جلسات خروجی نداشته باشد، یا خروجی جلسه یک عده انسان ساکت در مسائل سیاسی و اجتماعی درست کند.
امام جمعه کرج گفت: مردم شمارا با دید خاصی نگاه میکنند و الگوی رفتاری عده زیادی از مردم هستید، و تعداد زیادی از افراد جامعه معارف دینی و الهی خود را از شما کسب میکنند و بهره میگیرند و نیاز است که شما آشنا به تمامی مسائل باشد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره یه دوران ورود انگلیسی ها در هیئت های مذهبی عنوان کرد: آنها بدون اینکه خود را از ارکان هیئت بدانند شیعه انگلیسی را ترویج میکردند و به نحوی عمل شده کرده بودند که خروجی هیئت ها قمه زدن و قفل بستن بود.

وی با اشاره به اینکه عده ای در هیئات تلاش میکنند تا در بین دین و سیاست جدایی ایجادکنند تصریح کرد: مرثیه خوان و مداح در مقام اجرای برنامه برای مخاطب باید به گونه ای طراحی و برنامه ریزی کند که بعد از یک دهه و دوره ای از بیاناتش مجموعه ای از کلماتی که مطرح میکند و مراثی که خوانده می شود نسبت به دین یک همیت، غیرت و تولی بالاتری از قبل برای مخاطب به وجود بیاورد، لذا لازم است که همیشه مطالعه داشته باشیم و تحرکات پیرامون خود را درک کنیم، اگر به مسائلی که در جریان های جاری کشور و خارج از کشور وجود دارد توجه و دقت کافی نداشته باشیم مشکلاتی برای ما به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی بیان داشت: یک عده هیچ موضعی ندارند و تنها در جلسات صحبتی میکنند و می روند در حالی که مقام معظم رهبری در سخنرانی های اخیر خود مکرارا به مسئله انقلابی بودن اشاره کرده اند و انقلابی یعنی کسی که موضع دارد.

امام جمعه کرج یکی از دلایل موضع نداشتن در افراد را ابهام در تشخیص حادثه دانست و افزود: خود جریان جاری در جامعه برای آنها مبهم است، خوب تشخیص نمی دهند و علت آن فقدان بصیرت است.
وی عامل دیگر موضع نداشتن افراد را فقدان بصیرت دانست افزود: ما از ویژگی های حضرت عباس(ع) بصیر بودن را مطرح میکنیم، نمی توان جلسه ای داشت و آن را اداره کرد ولی در آن به بصیرت افراد اضافه نشود و لازمه این امر این است که خودمان در مرحله اول بصیر باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز عدم دریافت اطلاعات درست را سومینعامل از عوامل نداشتن موضع صحیح و انقلابی معرفی کرد و اظهار داشت: باید راجع به مسائل فکر کرد و پیرامون مسائل جاری کشور تحقیق کرد.
امام جمعه کرج تصریح کرد: عده ای موقعیت و منافع خود را در خطر میبینند که اگر موضعی بگیرند دیگر او را دعوت نکنند و یا آن جلسه خاصی شود، اما مسلمان کسی است که پیرو علی (ع) است و بر سر سفره امام حسین (ع) بزرگ شده است، مگر میشود همچین فردی موضعی نداشته باشد و در مقابل مسائل و اتفاقات حرکتی نداشته باشد مگر اینکه تربیت نشده باشد.
وی گفت :بعضی وقت ها افراد محافظه کاری میکنند و ملاحظه بعضی امور را میکنند که این موارد را اگر خوب بررسی کنیم ریشه در شرک دارد، شرک خفی، در حالی که امام حسین (ع) مردم را دعوت به حریت کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز درنظر گرفتن نیاز مخاطب را از وظایف اصلی مداح و سخنران دانست و بیان کرد: شما مانند طبیب در جامعه هستید، اگر نتوانیم نیاز جمع را تشخیص دهیم و همان چیزی را که آنها دوست دارند به آنها ارائه دهیم مسلما خطا کرده ایم.
امام جمعه کرج گفت: تلاش در بحث بالا بردن معنویت فردی، ساده زیستی، مهربان بودن، بررسی راه های جذب جوانان و نوجوانان که از اهمیت بالایی برخوردار است، پایبند بودن به ظواهر دینی و تکالیف الهی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

وی در پایان اظهار داشت: عمده چیزی که از منبر ما حاصل خواهد شد و از جلسه ما خارج می شود باید همان شعار امام حسین(ع) باشد، باید افراد را به گونه ای پرورش دهیم که حامی دین، مدافع حرم در عرصه های مختلف باشند، یکی جان خود را فدا میکند و عده ای  در مقام بیان و زبان و عده ای در مقام قلم و هر فردی به اندازه خود میتواند کاری انجام دهد.

منبع:خبرگزاری بسیج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین