عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
درس اخلاق؛
آیت الله جوادی آملی گفت: رعایت ادب الزامی است، درباره مساجد و در حرم‌ها گفتند خیلی صدایتان را بلند نکنید، این یک نحو تأدّب است.
عقیق: آیت الله جوادی آملی امروز در نخستین روز درس تفسیر خود در سال تحصیلی جدید به تفسیر سوره مبارکه حجرات پرداخت.

معظم له مسئله رعایت ادب مع الله و ادب مع رسول الله را تبیین کرد و ابراز داشت: بعضی‌ها همان ادب عرب جاهلی را داشتند و از پشت دیوار منزل حضرت، نام مبارک حضرت را بدون لقب پرافتخار رسالت یا نبوّت ذکر می‌کردند لذا آیه نازل شد که این طور با حضرت برخورد نکنید، البته خداوند این ادب را درباره کلّ جامعه رعایت کرده است در سوره مبارکه «نور» فرمود شما اگر وقت ملاقات نگرفتی و به در خانه کسی رفتی و به شما گفت برگردید بدتان نیاید! شما باید وقت ملاقات بگیرید، این ادب اجتماعی است حقّ اوست.

وی در مورد لزوم رعایت ادب و اخلاق در اماکن مقدس همچون مسجد بیان داشت: در مسجد هم رعایت ادب الزامی است، درباره مساجد گفتند خیلی صدایتان را بلند نکنید در حرم‌ها هم گفتند خیلی صدایتان را بلند نکنید این یک نحو تأدّب است، اینگونه رفتارها زمینه می‌شود تا برخی از اعمالتان خدای ناکرده از بین برود ولی شما آگاه نیستید خیال می‌کنید این سروصدا کردن و این بلند حرف زدن و این بلند صلوات فرستادن یک فضیلتی دارد! آدم همه جا با صدای بلند مثلاً ذکر بگوید یا ادعیه را بخواند این بالأخره سند می‌خواهد.



منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین