عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۲
آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول آن پرداخت می شود اشکال شرعی دارد ؟ اگر سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم آیا به آن خمس تعلق میگیرد ؟
عقیق:متن استفتاء وپاسخ مراجع عظام تقلید را منتشر می کند .

 * آیا خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور که به صورت پیش خرید است و در سه مرحله پول آن پرداخت می شود اشکال شرعی دارد ؟

*بر فرض که اشکال نداشته باشه ،پولی که ما به عنوان خرید ماشین پرداخت می کنیم اگر سال خمسی رسید و ماشین را تحویل نگرفتیم و ما فعلا دو قسط را پرداخت کرده باشیم آیا به آن خمس تعلق میگیرد ؟

پاسخ مراجع عظام تقلید:

*آیت الله العظمی خامنه ای:

  در صورتي كه طبق يكي از عقود اسلامي باشد في نفسه اشكال ندارد.

  اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد.

   آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

 در معاملاتي که به صورت اقساط مبالغي را مي گيرند تا (به عنوان مثال) خانه اي را بسازند در حالي که هنوز خانه اي وجود ندارد، معامله زماني صورت مي گيرد که تمام مبلغ پرداخت شده باشد يا خانه آماده شده، و همچنين خريد اتومبيل که در ابتدا قيمتش معين نيست و به قيمت روز تحويل مي فروشند، زماني معامله انجام مي شود که اتومبيل آماده شده باشد و تا آن زمان مبالغي که مي پردازند به عنوان علي الحساب محسوب مي شود و اگر فروشنده با اين پولها طبق توافق مضاربه (يا کارهايي مانند آن) انجام دهد، و سودي به مشتري تعلق بگيرد اشکال ندارد.

  چنانچه ماشین شخصی مورد نیاز می باشد خمس آن را می بخشیم.

 آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

  فقط نسبت به مقداری از سهمی از کالا که ثمنش نقد است معامله نافذ است.

  اگر برای تهیه خودر مورد نیاز و در شان خود، راهی جز این ندارید، به آن خمس تعلق نمی گیرد

 آیت الله العظمی وحید خراسانی:

  پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند ، باید خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد ، يا به مقدار قيمت آن از فروشنده طلبكار باشد ، و آن طلب نقد يا مدّت دارى باشد كه مدّت آن رسيده باشد ، و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد ، و چنانچه مقدارى از قيمت آن را بدهد ، معامله نسبت به آن مقدار صحيح است و فروشنده حقّ فسخ معامله را دارد.

  به مقدار همان دوقسط خمس تعلق می گیرد.

 آیت الله العظمی فاضل:

  خرید ماشین از نمایندگی های رسمی کشور به صورت پیش خرید و به صورت اقساط در سه مرحله، در صورتی که مشخصات ماشینی که خریداری می شود به صورت کلی مشخص باشد و تا ریخ تحویل دادن ماشین هم مشخص باشد و تاریخ پرداخت هر مرحله از پول و قیمت ماشین نیز مشخص باشد صحیح است.

  پولی که بابت خرید ماشین پرداخت شده و سال خمسی برسد هرچند هنوز ماشین تحویل گرفته نشده است خمس ندارد، هم چنین اگر کسی برای خرید ماشین مورد نیاز ناچار به پس انداز تدریجی باشد به پس انداز برای خرید ماشین نیز خمس تعلق نمی‌گیرد.

 

* استفتاء‌از سایت مراجع عظام

 *کانال تخصصی فقه و احکام


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین