عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
توصیه های مهم حاج ماشاءالله عابدی درباره مداحی در آستانه ماه محرم
ببینید اگر ما مطیع و پیرو صد در صد مقام معظم رهبری باشیم هیچ گاه لطمه نخواهیم خورد. نه اینکه آنجایی که به نفع ماست قبول کنیم و آنجایی که احساس می کنیم به نفعمان نیست ان قلت بیاوریم.

عقیق : حاج ماشاءالله عابدی ذاکر پیشکسوت اهل بیت(ع) در مراسم جشن عید غدیر در هیئت میثاق با شهدا نکات مهمی را درباره وضعیت مداحی قبل و بعد ا انقلاب بیان کرد و توصیه هایی هم ذاکرین اهل بیت(ع) به خصوص جوانان داشت.

در ادامه مشروح این سخنان را می خوانید:

 بنده از کسانی هستم که وضعیت بعد از انقلاب را از همه جهات بهتر از قبل از انقلاب می دانم . یکی از این جهات مداحی است.  خب بنده مداحی هم قبل از انقلاب را هم درک کرده ام و در آن حضور داشته ام و هم مداحی بعد از انقلاب را.

بعضی ها همیشه عادت به تعریف از گذشته دارند . یعنی مثلا بیست سال پیش را بهتر از الان می دانند ، اگر نوار سخنان بیست سال پیششان را گوش بدهید همان موقع هم از بیست سال قبلش تعریف می کرده اند . اما بنده معتقدم اوضاع امروز به خصوص از نظر وضعیت مداحی به مراتب بهتر از گذشته است

قبل از انقلاب سطح سواد مداحان پایین بود

اولا زمان طاغوت مداحی به این گستردگی نبود. یعنی اینطور نبود که وقتی اعلام شود فلان مداح قرار است بخواند ،  جمعیت انبوهی حضور پیدا کنند. محتوای جلسات هم این گونه نبود. مثل اکثر افراد جامعه  ، سطح سواد در مداحان هم بسیار پایین بود. کم نبودند مداحانی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند اگر بعضا چه اشعار بلندی هم حفظ می کردند. ولی امروزالحمدلله سطح سواد خیلی بالا آمده است و در جامعه مداحی هم افراد تحصیلکرده و فاضل کم نیستند. یکی از این افراد برجسته برادر عزیزم آقای میثم مطیعی هستند که هم در حوزه تحصیلات تلاش کرده اند هم تحولی در عرصه مداحی ایجاد کرده اند و آن تحول این است که در اشعار و مداحی هایشان به قول شهید مطهری به یزید های زمان و شمر های زمان اشاره می کنند و موضوعات روز را در خواندنشان تبیین می کنند.

نکته بعدی دقت ایشان در نحوه اداره جلسه است که تلاش می شود اشکالاتی که در سایر جلسات هست در اینجا نباشد و یا کمتر باشد.

در آینده مداح باید حد اقل با مدرک دکتری داشته باشد

این روش می تواند الگوی خوبی برای جوانان و علاقه مندان به مداحی باشد. بنده چون در مدرسه مشغولم و سر و کارم با دانش آموزان است بعضا شاهدم که بچه هایی که در هیئت حضور پیدا می کنند و  به مداحی علاقه مند می شوند کم کم نسبت به درس و تحصیلات بی توجهی می کنند و این اصلا خوب نیست .  در آینده مداح باید حد اقل با مدرک دکتری داشته باشد. باید در این راه قدم برداشته شود و این مداحی است که می تواند موثر باشد. البته داخل پرانتز این نکته را هم بگویم که وقتی انسان به شهرت می رسد خطرات زیادی در کمینش است.

امیرالمومنین (ع) می  فرماید : ان قدرتم الا تعرفوا ففعلوا ( اگر قادرید که کاری بکنید که شناخته نشوید آن کار را بکنید.) یعنی از شهرت فرار کنید.  حالا یک وقت است که خدا نام انسان را بر سر زبان ها می اندازد ، در آن وقت  دیگر باید خود را به خدا سپرد. ولی بدانید شهرت خطرناک است و هرچه سن انسان پایین تر باشد این خطر بیشتر است. می فرماید الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا .

شهرت برای مداح خطرناک است

انسان هر چه قدر پیش مردم عزیز می شود باید به همان میزان بلکه بیشتر پیش خودش ذلیل شود. در دعای عرفه هم هست به این مضامین که خدایا مرا پیش مردم عزیز و پیش خودم ذلیل کن.

در این حالت است که انسان از خطرات مصون می ماند و الا خطرات خیلی زیاد است . یک جوان وقتی میکروفن به دست می گیرد هزارن چشم دارند او را می بینند و این می تواند آسیب بزند. لذا دنبال شهرت رفتن به یک معنا حرام است. اینکه من بیایم اینجا بخوانم برای اینکه شناخته بشوم ، این پشیزی ارزش ندارد که هیچ ، گناه است.

هدف نباید پول و مادیات باشد

وجه دیگر ، موضوع مادی مداحی است. می بینید جایی چیزی به شما نمی دهند اما وجودتان در آنجا مفید است اما جای دیگر میلیون ها تومان می دهند اما چون برای پول و مادیات رفته ای اثری نمی بینی.  اینجاست که انسان در دامن مادیات می افتد. انتخاب بین هیئتی که پول خوبی می دهد و جایی که خبر چندانی از پول نیست هم کار سختی است و انسان باید از خدا کمک بگیرد. نمی خواهم بگویم هرکس پاکت گرفت مرتکب خلاف شده است ، نه اشکالی ندارد ولی هدف و معیار انتخابش نباید پول باشد. این آفت مداحی است. اینکه به من بگویند بیا فلان جا بخوان ، من بگویم میایم از امام حسینی که این قدر از او دم زده ام می خوانم و این قدر هم می گیرم! این چطور جور در میاید.

اینکه می بینیم بعضی جاها هزاران نفر می آیند ، سخنرانی و مداحی و سر و صدا اما اثری که باید بگذارد نمی گذارد و  همان سینه زن و هیئتی پایش را که بیرون می گذارد باز به سراغ گناه می رود  ، چه بسا اثر همین مادی بودن است.

مهمترین آفت مداحی دوری از عالم ربانی است

آفت دیگر مداحی این است که انسان دستش را از دست یک عالم ربانی جدا کند و خودش را بی نیاز این ارتباط بداند. این مهمترین آفت است.

خدا آیت الله حق شناس را رحمت کند. آن موقع در دوران جوانی ما خانه ایشان در خیابان خراسان بود . در ایام میلاد امام زمان(عج)  در کوچه ایشان جوان ها جمع می شدند و چراغانی می کردند و ایشان هم یک صندلی می گذاشتند  و در کوچه می نشستند و از ما هم دعوت می کردند و می خواندیم.

مطیع رهبر انقلاب باشیم

ارتباط با یک عالم ربانی که انسان را از بلیات و آفات مصون و محفوظ بدارد برای یک مداح لازم و ضروی است. در راس همه اطاعت از بیانات رهبر معظم انقلاب است. ایشان از سوی امام زمان (عج) حمایت می شوند.

ببینید اگر ما مطیع و پیرو صد در صد مقام معظم رهبری باشیم هیچ گاه لطمه نخواهیم خورد. نه اینکه آنجایی که به نفع ماست قبول کنیم و آنجایی که احساس می کنیم به نفعمان نیست ان قلت بیاوریم.

یکی از توصیه های همیشگی ایشان این است که همه بخش ها ی عزاداری باید پیام داشته باشد . شور باید پیام داشته باشد. الان متاسفانه در برخی از جلسات دریغ از یک دعا برای شهدا . بعضی ها حتی اشکال می کنند که چرا از موضوع هیئت و امام حسین(ع) خارج شدی! آن هم امام حسینی که او می خواهد. این شیوه غلط است.

خدا ان شاءالله روز به روز بر توفقیات همه خدمتگزاران دستگاه اهل بیت (ع) و نظام اسلامی  به خصوص ذاکرین عزیز بیافزاید.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین