عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
آیت الله مصباح یزدی؛
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز بعد از دشمنی بیش از ۴۰ ساله آمریکا با ایران، که از هیچ اقدامی به منظور ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی فروگذار نکرد نمی توان انتظار وفای به عهد و پایبندی به تعهد را داشت.
عقیق:آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار دست اندرکاران، برنامه ریزان و اعضای هیأت علمی چهارمین همایش ایمنی نیروهای مسلح و جمعی از مسئولان نظامی اظهارداشت: در زندگی اجتماعی اولین چیزی که برای انسانها مطرح می شود و به عنوان اصلی ترین عامل شکل گیری ساختار اجتماعی مطرح می شود، مساله امنیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خداوند متعال برای شکل گیری ساختار اجتماعی انسان ها وسایل ایمنی در اختیار آنان قرار داده است که کمترین آن « فرار » می باشد و اگر بخواهیم شواهدی از متون دینی ارائه کنم؛ همین بس که خداوند متعال با توجه به وجود سلایق مختلف، سرزمین های جغرافیایی متعدد، و اختلافات قومی و نژادی ایمنی و امنیتی را بر اساس اصولی که تعریف کرده و بشر پذیرفته اند، در عالم برقرار کرده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از جمله این اصول وجود عهد و پیمان ها و پایبندی بر سر آن اصول است که اگر این تعهد و وفای به عهد نباشد امیدی به زندگی پایدار برای بشریت نیست.

نویسنده کتاب « اخلاق در قرآن » بیان داشت: امروز بعد از دشمنی بیش از 40 ساله آمریکا با ایران، دشمنی که از هیچ اقدامی به منظور ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی فروگذار نکرد نمی توان انتظار وفای به عهد و پایبندی به تعهد را داشت، چرا که ذات خود را از دوران ملی شدن صنعت نفت و توطئه با انگلیس در کودتای 28 مرداد همواره ثابت کرده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در نظام ارزشی، آنچیزی که بالاترین ارزش و اعتبار را دارد پایبندی به عهد و پیمان است وقتی در پیمان عهدی نباشد دیگر زندگی و تعاون شکل نمی گیرد.

ایشان به مبانی دینی و آموزه های اسلامی مساله امنیت، وفای به عهد، پایبندی به تعهدات اشاره کرد و افزود: در روابط اجتماعی اصل اساسی که مورد تاکید قرار می گیرد پاینبدی به تعهدات است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در سوره توبه به پیامبر دستور میدهد « كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَامُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ، مسلمانان با مشرکینی که نقض عهد کرده اند، پیمان خود را فسخ و بطور صریح اعلام کنند که لغو شده است.اما همانجا تاکید میکند با سایر مشرکین که پیمان خود را رعایت کرده اند و ملتزم به قرارداد بوده اند،شماهم ملزم به پیمان خود باشید.»

آیت الله مصباح یزدی اظهارداشت: آزادیهایی که بشر باید از آن استفاده کند در سایه همین قراردادها باید انجام شود، وقتی اعتمادی وجود نداشته باشد این آزادی و زندگی چه ارزشی می تواند داشته باشد؟

نویسنده کتاب « آذرخشی دیگر از آسمان کربلا » تصریح کرد: اولین اصل در زندگی اجتماعی، احترام به قرارداد است، اینکه با همه علم و آگاهی که داریم در مقابل یک فرد عهد شکن بشینیم و قراردادی ببندیم که هر لحظه امکان بدعهدی آن را از طرف داشته باشیم، چه ارزشی دارد.

ایشان تاکید کرد: در سایه این قراردادها و وفای به عهده رشد فکری، علمی، افتصادی، سیاسی رونق پیدا می کند و می تواند مطرح شود، اگر این اطمینان و اعتماد وجود نداشته باشد، پافشاری بر آن عاقلانه نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اعتقاد به خدا و تکیه بر مشترکات مذهبی، دینی ، فرهنگی می تواند معیار خوبی برای همکاری های مطمئن باشد، اگر با کسی که دارای چنین مشترکاتی داریم، تفاهم نامه ای منعقد کنیم بدون تردید خیالمان راحت تر خواهد بود تا طرفی که از دههای گذشته سابقه عناد و دشمنی را با ملت ایران داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: هر چه اشتراکات میان طرفین تعهد بیشتر باشد بدون تردید اعتماد بیشتر خواهد بود لذا در بحث تفاهمات و تعهدات امت اسلامی دارای 2 پشتوانه محکم برای پایه گذاری یک روابط اجتماعی مطمئن هستند؛ یکی توجه به اصل عقلایی که بدون همکاری انسان ها امنیت انسان حفظ نمی شود در لوای قراردادها و دوم پشتوانه که از اهمیت مضاعفی برخوردار است تکیه بر اعتقادات دینی است بطوریکه هرچقدر این اعتقادات و اشتراکات بیشتر باشد موفق تر عمل خواهیم کرد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین