عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
دین اسلام بر پایه صفا و محبت بنا شده و آموزه‌های آن سلامت روحی، روانی، فردی و اجتماعی به ارمغان می‌آورد
عقیق:کتاب‌های زیادی در مورد جلب محبت نوشته شده است، افرادی که این کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند، گاهی به هدف خود می‌رسند و گاهی نتیجه نمی‌گیرند و نسبت به این موضوع نا امید می‌شوند. اگر شما جزء افرادی هستید که همیشه این سوال بر ذهن شما نقش بسته که چطور می‌توان محبت دیگران را به خود جلب کرد، توصیه می‌کنیم این یاداشت کوتاه را مطالعه کنید.

سه خصلت جلب محبت
امام جواد علیه السلام که سالروز شهادتش را در پیش‌رو داریم، راه‌کارهایی برای جلب محبت بیان کرده‌اند که در این نوشتار سعی داریم سخن آن حضرت را مورد مطالعه و کنکاش قرار دهیم.
قالَ الإمام الجواد علیه السلام: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم» سه خصلت جلب محبّت می‌کند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن‌ها، همراه و همدم شدن با معنویات[1]
1-همراه و همدم شدن با معنویات
یکی از نکاتی که حضرت آن را باعث جلب محبت دیگران ذکر کرده‌اند، همراه و همدم شدن با معنویات است. با رجوع به کلام وحی مشاهده می‌شود دین‌داری یکی از عوامل مهم جلب محبت است. خداوند متعال در قران کریم چنین فرموده است: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا[مریم/96] مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد»
این آیه شریفه، بشارت به افرادی است که می‌خواهند جلب محبت دیگران کنند، زیرا خداوند در این آیه وعده داده کسانی که همراه و همدم معنویات شوند به زودی محبت آنها را در دلها قرار می‌‌دهد، با توجه به این که آیه مطلق است، می‌توان از آن این چنین برداشت کرد که هر کس اهل ایمان و انجام عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دل دیگران می اندازد.
2-انصاف در معاشرت با مردم
با توجه به اینکه دین اسلام بر پایه صفا و محبت بنا شده، آموزه‌های آن، سلامت روحی، روانی، فردی و اجتماعی به ارمغان می‌آورد. یکی از مسائل مهم در زندگی فردی و اجتماعی، برقراری پیوند دوستی و صمیمیت بر پایه انصاف است. انصاف در روابط اجتماعی به معنای نصف کردن سود و زیان، میان خود و دیگران است. «انصاف» از روح گذشت و احترام دیگران ناشی می‌شود و شخص مُنصِف کسی است که برای دیگران حقوق عادلانه قائل باشد. حضرت علی علیه السلام درباره انصاف فرموده‌اند: هر کس با مردم به انصاف رفتار کند، خداوند به عزّتش می‌افزاید[2]
3-هم دردی در مشکلات
خداوند متعال انسانهایی را دوست دارد که در دنیا، شریک مشکلات دیگران شوند و آن‌ها را در هنگام حوادث تلخ تنها نگذارند. در سیره‌ی امامان معصوم علیهم السلام، نمونه‌های فراوان دیده شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «هر کس رنج، غصّه و مشکلی را از یک مؤمن برطرف سازد، خداوند غصّه‌های آخرت را از او دور می‌کند و چون در روز رستاخیز از قبر بیرون می‌آید، قلبی خُنک و آرام دارد» [3]
کسی نیک بیند به هر دو سرای
که نیکی رساند به خلق خدای[4]
حضرت علی علیه السلام خطاب به کمیل می‌فرماید: «دین تو برادرت است پس تا می‌توانی در مورد دینت احتیاط نما»[5]

وجود مهر و محبت بین انسان‌ها بدون شک ضامن سلامت روح و روان فرد و جامعه است و این امر محقق نمی‌شود مگر در سایه تقوای الهی، انصاف در معاشرت با مردم و هم‌دردی در مشکلات با آنها و همیشه سه نکته اساسی را به یاد داشته باشیم:
1- محبوبیت به دست خدا و دل‌ها نیز به دست او است.
2- محبوبیت یافتن مؤمنان نیک کردار در دل‌ها، جلوه‌ای از رحمت گسترده الهی است.
3- هرگاه دیدیم محبوبیت ما کم شده، عقیده یا عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنیم؛ زیرا وعده خداوند تخلف ندارد.

پی نوشت:
[1] کشف الغمّه، ج2، ص349.
[2] الکافی، ج1، ص87.
[3] همان، ج2، ص199.
[4]گلستان سعدی، ص85.
[5] بحارالانوار، ج2، ص258.

منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین