عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
در زیارت زائر چهار انگیزه دارد که اولین و مهمترین انگیزه او رابطه عاطفی است که انسان با محبوب خودش چنین رابطه ای را دارد که مهمترین دلیل در زیارت دوست داشتن است.
عقیق:محمد شجاعی استاد حوزه و دانشگاه در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره که در هیئت قرآن کریم حسینیه اثنی عشری شهر ری برگزار شد به شرح عوامل و انگیزه‌های زیارت رفتن و یاری رساندن به امام زمان(عج) پرداخت.


انگیزه های زیارت رفتن

این طلبه درس خارج حوزه علمیه به انگیزه های زیارت رفتن اشاره و بیان کرد: در زیارت زائر چهار انگیزه دارد که اولین و مهمترین انگیزه او رابطه عاطفی است که انسان با محبوب خودش چنین رابطه ای را دارد که مهمترین دلیل در زیارت دوست داشتن است.


دریافت فیوضات و کمالات

وی به دومین دلیل انگیزه زیارت اشاره نمود و گفت: دلیل دیگر انسان در رفتن به زیارت این است که از شخص مقابل می‌خواهد فیوضات و کمالاتی دریافت کند و در واقع شباهتی با محبوب خودش پیدا کند.


امداد و یاری رساندن

شجاعی امداد را سومین انگیزه زیارت رفتن دانست و افزود: دیگر انگیزه امداد است که انسان می خواهد به ملاقات کسی که می رود کمکی نماید واگر وظیفه ای دارد کمکی نموده و انجام رسالت نماید.


استمداد

وی ادامه داد: و دلیل چهارم هم استمداد است که شخص می خواهد از طرف مقابل کمکی بگیرد و مشکلش برطرف شود.


وفاداری و تجدید عهد

مدیر عامل موسسه منتظران منجی وفاداری و تجدید عهد را از دیگر عوامل و انگیزه های زیارت رفتن دانست و گفت: دلیل پنجم در انگیزه زیارت رفتن اعلام وفاداری و تجدید عهد با امام است که انسان به ملاقات می رود که وفاداری خودش را اعلام و بگوید من با شما هستم و برای شما هستم.

وی ادامه داد: تجدید عهد و میثاق به این معنا است که ما نسبت به امام، خصوصا امام زمان(عج) یک تعهداتی داریم که باید آن را انجام دهیم. حال ما به زیارت می رویم که بگوییم اعلام آمادگی و وفاداری می‌کنیم.


صادق‌ترین افراد از نظر مودت در کلام امام علی(ع)

شجاعی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) پیرامون صادق‌ترین افراد گفت: امام علی(ع) در حدیثی بسیار مهم می فرماید: «أصدَقُ الإِخوانِ مَوَدَّةً أفضَلُهُم لِإِخوانِهِ فِي السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ مُواساةً»؛ صادق ترین برادران از نظر مودت بالاترین آنها نسبت به برادران خودش در سختی ها و آسانی ها از نظر مواسات است.

وی ادامه داد: بهترین شما کسی است که برای اهلش بهترین باشد، مثلا اگر نقش همسری را دارد بگویند بهترین همسر است و هر کس سعی کند بهترین و عالی ترین برای طرف مقابلش باشد و در اوج باشد به نحوی که طرف مقابل ما در این نقش دیگر نیاز به کسی نداشته باشد، بنابراین در این حدیث حضرت می فرماید در اخوت بهترین و صادقترین شما کسی است که در مواسات و همدلی از بقیه بالاتر باشد.


مواسات داشتن در شادی و غم خانواده آسمانی

شجاعی افزود: در شادی‌ها در غم‌ها این شخص از نظر مواسات بالاتر باشد، مثلا جشن تولد امام زمان(عج) است شخص مواسات داشته باشد؛ یعنی در حق یک جشن، در حق یک بزرگداشت سنگ تمام بگذارد همانطور که در جشن تولد مادر و فرزندان از همه بالاتر مشارکت دارید در مورد خانواده آسمانی هم باید همین گونه باشیم.


ما هنوز باورمان نشده امامان پدران ما هستند

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: مشکل اساسی ما این است تا ما باورمان بشود امام حسین(ع) یا امام رضا(ع) یا از همه مهمتر امام زمان (عج) پدر ما هستند طول می کشد. وشیطان هم شک و تردید و گناه و معصیت و غفلت را می‌آورد تا نگذارد حس فرزندی ما فعال شود و ما مثلا امام رضا(ع) را هشتمین اختر تابناک امامت می دانیم و از خود او را دور می بینیم اما وقتی این حس در ما تقویت و نزدیک شود جهنم یک باره از ما دور و بهشت یک جا به سینه ما می‌آید به شرطی که این حجاب را برطرف کنیم و بفهمیم هم خانواده محمد و ال محمد(ص) هستیم و از یک خانواده حقیقی می باشیم.


دوست خوب را در سختی و تنگنا باید شناخت

محمد شجاعی با اشاره به شناختن دوست خوب در سختی‌ها گفت: حضرت علی‌(ع) می فرماید: در تنگناو شدت حسن مودت یک نفر معلوم می شود، پس چه کسی همسر خوبی و برادر و دوست خوبی است شناخت آن در تنگاها و شدت ها می باشد در صورتی که در شادی زیاد مشخص نمی شود اما تنگناها خیلی مهم است و میتوان دوست خوب را شناخت که چقدر وفادار است و چقدر از خودش در خوب شدن حال ما سرمایه گذاری می کند.


آیا باری را از دوش امام زمان (عج) بر می‌دارید؟

شجاعی افزود: در زیارت شخص می رود به زیارت که بگوید من پای کار هستم، اما الان وجود مقدس امام زمان (عج) در شدت تنگنا و سختی هست،امام زمانی که حضرت فرمود: مظهر کامل مضطر هست، الان چه حالی دارد؟ چقدر سختی تنهایی را تحمل می‌کند؟ چقدر آوارگی اش دارد او را اذیت می کند؟حالا ما اهل مودت هستیم یا نیستیم؟ آیا باری را از روی دوش حضرت بر می داریم؟آیا کنار حضرت هستیم؟


آیا نسبت به امام زمان(عج) فداکاری دارید؟

وی ادامه داد: دختری را می شناختم که پدر و مادرش مریض بود وی قید زندگی و ازدواج را زد و از خانواده خودش، پدر و مادرش سرپرستی کرد وبا این کارش فداکاری نموده است اما در مقابل بچه ای دیگر از همین پدر و مادر شر ایجاد می کند و خسارت وارد می کند، حال ایا ما الان نسبت به امام زمان(عج) این فداکاری را داریم و اینگونه هستیم؟

شجاعی افزود: امروز میلیون ها مسلمان در حال زندگی هستند اما اصلا متوجه نمی شوند تا بابای خود که امام زمان (عج) است را پیدا کنند و از یتیمی در بیایند. در وسط گرداب مشکلات، فشارها، جنگ، گرسنگی زندگی می کنند و هر روز چه به روز شیعیان و مسلمانان و حتی غیر مسلمانان می آید و اینها همه بچه های امام زمان هستند حال ما کجا کمک به حضرت می کنیم؟ الان کمک به حضرت در چه بخشی از زندگی ما هست؟


بی‌عاطفگی است که امام زمان(عج) را تنها بگذاریم

وی ادامه داد: ما الان که می‌گوییم در لشکر امام هستیم آیا حاضر هستید هزینه‌ای را صرف کنید یا اینکه وقتتان را برای حضرت بگذارید، امروز حضرت تنهاست بی‌عاطفگی و بی‌مهری است که ما امام زمان را تنها بگذاریم.


وقتی امام زمان(عج) هل من ناصر می گوید کجایید؟

وی ادامه داد: وقتی امام زمان(عج) «هل من ناصر ینصرنی» می گوید در کجای چادر و خیمه امام هستید؟ اصلا حواستان به امام هست یا سرگرم زندگی خودتان هستید و دنبال کم و زیادهای زندگی خودتان هستید؟


فرار از لشکر امام با پناه به چیزهای مقدس

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: گاهی وقتها حتی ما با پناه بردن به چیزهای مقدس از لشکر امام فرار می کنیم، زمان جنگ مردمی داشتیم دائما در منزلشان هیئت بود اما کاری با جنگ و جبهه نداشتند و حتی به سخنران می گفتند چیزی از جنگ و جبهه نگویید.


بیرون از چادر امام زمان(عج) بودن یعنی جهنم

این کارشناس مهدوی اظهار کرد: آدم باید بفهمد کوتاهی در حق امام زمان یعنی چه؟ بدانید که بیرون از چادر امام زمان بودن جهنم است.خیلی ها کاروان زیارتی به سوریه و مشهد می برند ، هیئت دارند و عزاداری می کنند اما بیرون از چادر امام زمان(عج) هستند. وقتی شما باری از دوش امام زمان(عج) بر نمی دارید و همدردی ندارید هر جا باشید در جهنم هستید.تجربه و تاریخ ثابت کرده که آنهایی در لباس مقدس هستند بسیار بدتر هستند.


سه پاداش و ثواب زائر

شجاعی به سه پاداش زیارت رفتن اشاره و بیان کرد: اگر کسی به زیارت برود و حق زیارت را ادا کند اول اینکه گناهانش آمرزیده می شود، دوم حتما مورد شفاعت قرار میگیرد و سوم حتما با امام خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر کسی به زیارت امام رضا(ع) یا حضرت معصومه(س) می رود چه بهتر است با معرفت برود.


همین الان امام رضا(ع) و بقیه امامان با شما کار دارند

شجاعی افزود: شما همین الان به امام رضا(ع) بگویید سلام آقا جان کاری دارید من انجام دهم؟ به شما جواب می دهد که کار دارم.شما بروید مدینه قبر پیامبر(ص) یا نجف قبر امیرالمومنین(ع) یا کربلا قبر امام حسین(ع) یا سر قبر هر کدام از امامان بروید همه با شما کار دارند و همه می گویند خودت را به چادر مهدی فاطمه برسان امامتان تنهاست و همه بدون استثنا این را خواهند گفت.خیلی شفاف و واضح است که از ما چه می خواهند.


زیارت رفتن بدون تعهد و همراه با گناه

این استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: آنجایی حق زیارت را ادا می کنید که به طرفی که به زیارتش رفتید وفادار باشید. الان خیلی ها از خانم ها با لباس مبتذل و حتی آرایش کرده تا کنار در ورودی می روند و بعد یک چادر سرشان می کنند و اصلا هیچ تعهد و وفادرای به کسی که زیارت می کند هم ندارند این زیارت ، چنین کسانی را پوست کلفتر برای گناه می کند و خود را طلبکار امام می داند.


زیارت رفتن اعلام وفاداری و تجدید عهد

شجاعی زیارت رفتن را اعلام وفاداری و تجدید عهد دانست و گفت: زیارت به معنی اعلام وفاداری و تجدید عهد است حتی در زیارت میخوانیم:« سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ » ، از تعهداتی که در زیارت است اینکه می گوییم به هیچ وجه از در خانه شما چادر شما جایی نمی رویم.


طوری زندگی کنید که در دنیا و آخرت با اهل بیت(ع) باشید

وی ادامه داد: خیلی مهم است کسی بفهمد که لیاقتش کمتر از بودن با اهل بیت(ع) در دنیا و آخرت نیست، اگر کسی این را فهمید تکلیفش در همه جای دنیا مشخص است.من با چه قیدی این کارها را انجام می دهم ، با این قید که معیت با اهل بیت(ع) در دنیا و آخرت را داشته باشم، پس من جوری زندگی می کنم، کار اجتماعی ، سیاسی ، هنری دارم که از چادر و لشکر امام بیرون نروم و دور نشوم.

شجاعی افزود:اصلا نباید شخص دور شود هر کار می کنید قید شما این باشد که : «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ غَيْرِكُمْ;» من با کسی دیگر نیستم و فقط و فقط می خواهم در چادر اهل بیت(ع)، هم درجه و هم مقام شما در دنیا و آخرت بشوم.این عشق و دلدادگی و معرفت و مودت می خواهد.

منبع:ایکنا



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین