عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
بیست و هفتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی "آیین حکمت" از سوی دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم منتشر شد.
عقیق:در این شماره از فصلنامه هشت مقاله از محققین و پژوهشگران ارائه شده که چکیده آن نیز به زبان عربی و انگلیسی تدوین یافته است.

«زمان در قرآن» عنوان مقاله ای است که به قلم آقایان: مرتضی براتی؛ داود داداش ‌نژاد و علی پریمی سامان یافته است. در چکیده مقاله می خوانیم:

زمان و زمانمندی از شئون و جلوه‌ های موجودات ممکن است و هیچ ‌گاه از آنها منفک نمی ‌شود.  اما از آن جا که وجود امری تشکیکی است، هر مرتبه ‌ای شأن خود را دارد. زنجیرۀ زمان در مراتب ممکنات هیچ‌ گاه پاره نمی ‌شود بلکه در سیر صعودی هستی لطیف ‌تر و رقیق می ‌شود. در نتیجه، شئون آن هم دچار قبض و بسط می‌ گردد. زمان در عالم رؤیا و طبیعت یکی نیست. سال ‌هایی که  در عالم رؤیا سپری می ‌شود، نسبت به عالم طبیعت در یک لحظه جمع می ‌شود. اما این حقیقت در جهان آخرت چنان رقیق و جمع می‌ شود که براساس آیات الهی، یک روز آن مطابق هزار یا پنجاه هزار سال طول می ‌کشد که با احوال کافران و مؤمنان متغیر است. آن زمان حقیقتی درونی، شخصی و کیفی است و این زمان حقیقتی کمّی و بیرونی است. در این مقاله، کوشش شده است با روش تحلیلی و توصیفی، این نظریه تبیین گردد.

دیگر عناوین فصلنامه عبارتند از:

«حقیقت و چیستیِ «از‌خود‌بیگانگی»، از دیدگاه اندیشمندان مسلمان سید» عابدین بزرگی، «تحلیل معناشناختی مفهوم قرآنی «ایمان» با تأکید بر آرای متکلّمان مسلمان» مرتضی حبیبی سی ‌سرا؛ هادی صادقی؛ سیدقاسم صفری، «بررسی تطبیقی قیام صورت ‌های ادراکی به قوۀ مدرکه در نظر ابن‌سینا و ملاصدرا» رضا قاسمیان، «مبانی نظری حقوق زوجین با تأکید بر نقش جنسیت در حق طلاق و تعدد زوجات» شمس ‏الله مریجی، «تحلیل و بررسی شقاوت حقیقی از منظر ابن ‌سینا» اسماعیل منصف؛ محمدرضا ضمیری؛ سیدحسن بطحایی؛ علیرضا اژدر، «از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیام ‌رسانی هنری ـ دینی» سیدمحمدحسین هاشمیان؛ حوریه بزرگ.

«استدلال از راه مغز در خمره؛ تبیین و ارزیابی» مقاله ای است که به قلم محمد حسین زاده نگاشته شده است. در چکیده آن می خوانیم:

استدلال یا اشکال مغز در خمره از جمله استدلال ‌هایی است که در دفاع از شکاکیت مورد بهره ‌برداری قرار گرفته است. استدلال مزبور در پی نوآوری ‌هایی که با پیدایش رایانه و صنعت الکترونیک رخ نمود، طرح شد. این استدلال که با استدلال یا اشکال از راه دیو شریر دکارتی یا استدلال از راه خواب مشابهتی بسیار دارد، مهم ‌ترین اشکال یا از جملۀ مهم ‌ترین استدلال ‌هایی شمرده می ‌شود که در دفاع از شکاکیت اقامه شده است. با شرح و بررسی آن، می ‌توان به شمار بسیاری از این‌ گونه اشکال ‌ها یا نقدها پاسخ گفت. از دیدگاه نگارنده، استدلال مزبور دشواری ‌ها و مشکلات بسیاری دارد - همچون اینکه خودشکن است و نمی ‌تواند فراگیر و مطلق باشد - که بنیان آن را درهم ‌فرومی ‌ریزد.

بیست و هفتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی "آیین حکمت" به صاحب امتیازی: دانشگاه باقرالعلوم (ع) با شمارگان: 200 نسخه و با قیمت: 6000 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، انتهای بلوار، دانشگاه باقر العلوم (ع)، دفتر فصلنامه مراجعه کنند و یا با شماره تلفن: 32136635-025 تماس بگیرند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین